روایت مشقت های اسارت در «آیینه اسارت»

کد خبر: ۱۹۸۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۲ - 08January 2013
کتاب «آیینه اسارت» نوشته حیدر فتاحی تختگاهی به همت معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران چاپ و در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.

آزاده سرافراز حیدرفتاحی تختگاهی از اهالی روستای تختگاه در منطقه گوران جزو اسلام آباد استان کرمانشاه می باشد.

با تجاوز رژیم بعث عراق به مرزهای کشورمان و شروع جنگ تحمیلی وی در همان روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی برای دفاع از میهن اسلامی در شهر قصر شیرین حضور یافت و به همراه دیگر مردم با کمترین امکانات در مقابل ارتش تا دندان مسلح رژیم عراق به مقابله برخاست اما به علت محاصره شهر قصر شیرین در اوایل مهرماه ۱۳۵۹ به اسارت نیروهای دشمن درآمد و با تنی مجروح به پشت جبهه منتقل شد.

این آزاده به مدت ده سال در اردوگاه های موصل و رمادیه در اسارت به سر برد تا اینکه پس از توافق دو کشور برای تبادل اسرا، در شهریور ماه ۱۳۶۹ قدم به خاک کشور گذاشت و به آغوش میهن اسلامی بازگشت.

کتاب «آیینه اسارت» کوششی است صادقانه از سوی این آزاده برای بازگویی خاطرات خود از دورن ده ساله اسارت. این کتاب به اختصار به تشریح وقایع و حوادث دوران اسارت پرداخته و کوشش نموده تصویر روشنی از آن دوران را برای خوانندگان ارائه نماید.

در این خاطرات وضعیت زندان ها و اردوگاه های عراق، وضعیت اسفبار اسرای ایرانی در ابتدای جنگ و شکنجه های اعمال شده از سوی دشمن، نحوه تغذیه، پوشاک، بهداشت و درمان و در مجموع نحوه زندگی اسیران ایرانی در اسارتگاه های رژیم بعث توصیف و تشریح گردیده است.

از خاطرات بیان شده در این کتاب در دوران اسارت این آزاده می توان به این موارد اشاره کرد:

چگونگی اسارت و انتقال به خانقین و بغداد، شهادت بعضی از اسرا هنگام فرار از دست سربازان، تهدید اسرا به تیرباران، نگهداری اسرا در اصطبل، بیمارهای رایج در بین اسرا، تهیه مداد توسط سرباز شیعه عراقی، خبر تبادل اسرا و شادی اسیران و…

در کتاب حاضر وقایع دوران اسارت به صورت مختصر بیان شده و نویسنده در آن فقط به مواردی که به نظر خودش دارای اهمیت بوده اشاره کرده است.

از مزایای این کتاب، درج اسامی بعضی از اسرای ایرانی و فرماندهان عراقی است که محققان را قادر می سازد در صورت نیاز به اطلاعات بیش تر به آنان مراجعه کنند، هرچند که بعضی از اسامی فاقد مشخصات کامل است.

همانگونه که از نام کتاب پیداست، نویسنده قصد داشته مانند آینه که نور را بی کم و کاست منعکس می کند، دوران پرمشقت اسارت را با خاطرات خود به مانند آینه به جامعه انعکاس دهد و آن زمان را همان طور که بوده در برابر چشم خوانندگان به تصویر بکشد و آنان را با رنج ها، دردها، ایثارگری ها، صبر، مقاومت، شادی و غم های آزادگان آشنا سازد.

کتاب «آیینه اسارت» در ۱۹۸ صفحه در سال ۱۳۸۶ با شمارگان ۳۰۰۰ نسخه با همت بنیاد شهید و امور ایثارگران و نشر شاهد چاپ و منتشر شده است.

علاقمندان برای تهیه این کتاب می توانند به نشانی نشر شاهد در خیابان طالقانی، خیابان ملک الشعرا بهار، شماره۳، معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران مراجعه کرده و یا با شماره تلفن ۸۸۸۲۳۵۸۵ تماس بگیرند.
نظر شما
پربیننده ها