«دوره‌ درهای بسته»

کد خبر: ۲۰۱۷۸۲
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۹ - 20January 2013
جلد نهم مجموعه «دوره‌ درهای بسته» با عنوان «به روایت ابوالقاسم عبیری» همزمان با دهه فجر از سوی انتشارات روایت فتح منتشر می‌شود.

مرضیه نظرلو که خاطرات خلبان ابوالقاسم عبیری را در مجموعه «دوره‌ در‌های بسته» تدوین کرده است، گفت: این اثر خاطرات عبیری از سال‌های اسارت را در بر می‌گیرد.

وی که دوره‌های آموزشی خود را در آمریکا گذرانده بود، با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به کشور بازگشت. جنگنده این خلبان پس از انجام عملیات هدف گلوله‌های ارتش قرار گرفت و خلبان عبیری پس از اجکت در یکی از روستا‌های عراق فرود آمد. وی افزود: عبیری در سال ۱۳۶۴ به اسارت درآمد و سال ۱۳۶۹ آزاد شد.

جایگاه نظامی او باعث شد تا مدتی در اداره استخبارات عراق مورد بازجویی قرار بگیرد و سپس به ارودگاه تکریت منتقل شود.

نظرلو درباره تفاوت خاطرات اسارت این راوی با دیگر آزادگان گفت: در خاطرات اسیران بیشتر با شرح انواع شکنجه و آزار و اذیت‌ها روبه‌رو هستیم، ولی عبیری در خاطراتش بیان می‌کند، مساله‌ای که بیشتر باعث آزار آن‌ها می‌شد، وجود نیرو‌های نفوذی عراق و افراد خود فروخته‌ای بود که به گروهک منافقین پیوسته بودند و باعث اختلاف میان اسیران می‌شدند.

وی درباره مدت زمان نگارش کتاب «دوره‌ درهای بسته: به روایت ابوالقاسم عبیری» توضیح داد: این اثر حاصل ۱۰ ساعت مصاحبه با خلبان ابوالقاسم عبیری در سال ۱۳۸۸ است. مصاحبه‌‌های انجام شده کامل بودند و بنده در برخی موارد با وی تماس می‌گرفتم تا مشکلات اثر برطرف شود.

البته خلبان احمد مهرنیا نیز این کتاب را مطالعه کرد و نظرات خود را گفت. این اتفاق کمک بسیاری در تکمیل اثر بود. نویسنده کتاب «در انتظار بهشت» ادامه داد: نگارش کتاب «دوره‌ درهای بسته: به روایت ابوالقاسم عبیری» با وقفه روبه رو شد اما این اثر را سال ۱۳۹۰ بازنویسی کردم و تابستان امسال آن را به پایان رساندم.

وی درباره تفاوت این کتاب با سایر کتاب‌های مجموعه «دوره درهای بسته» توضیح داد: روایت این کتاب متفاوت از سایر آثار مجموعه است و خطی نیست. ماجراها از روز اسارت ابوالقاسم عبیری آغاز می‌شوند و مخاطب در جریان ماجراها، با بازگشت‌هایی به سال‌های کودکی و تحصیل او در آمریکا و حضورش در جبهه‌های دفاع مقدس، با سرگذشت این خلبان آشنا می‌شود.

نظر‌لو ادامه داد: تفاوت دیگر این اثر، وجود پی‌نویس‌های کتاب در توضیح اصطلاحات خلبانی برای آگاهی بیشتر مخاطب است. این کتاب در ۱۲۰ صفحه به انتشارات راویت فتح تحویل داده شده و قرار است همزمان با دهه فجر منتشر شود.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار