شمار مربیان آمریکایی در ساواک

کد خبر: ۲۰۲۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۲ - 03February 2013

روابط کاری بین موساد و ساواک در عصر پهلوی تا آنجا گسترش یافت که تعداد جاسوسان و متخصصین ضد جاسوسی اسرائیل که افراد ساواکی را تعلیم می دادند از شمار مربیان آمریکایی زیاد‌تر شد. همان وقت تعداد کثیری از کارآموزان ساواک به اسرائیل رفته و در اداره مرکزی موساد در تل‌آویو در رشته‌های ارتباطات و مخابرات، جاسوسی، ضد جاسوسی و دخول عدوانی تحت تعلیم قرار گرفتند. استفاده های گوناگونی که از دستگاه های مخصوص استماع اخبار بی‌سیم می‌توان نام برد کارآموزان ایرانی را دچار حیرت نمود.

 

 

درباره پیشنهاد معاون سرویس اسرائیل

منظور: استحضار تیمسار معاونت اطلاعات خارجی ساواک

پیشینه: پیشنهادات معاون سرویس اسرائیل در جلسه روز 16/5/2537 به عرض تیمسار ریاست ساواک رسید مقرر فرمودند بررسی نمایید آیا امکان اعزام یک رابط آموزشی به مرکز آموزش آنها برای دو سال وجود دارد. بر اساس این اوامر مقرر گردید مراتب بدون ذکر مدت معین به رابط گفته شود.

اقدامات انجام شده: در اجرای اوامر صادره ساعت 9 روز 23/5/2537 با آقای نسیم رابط سرویس ملاقات و از او خواسته شد از سرویس سؤال نماید آیا امکان دارد ساواک یک رابط آموزشی به مدت لازم به سرویس بفرستد که به طور تمام وقت در مرکز آموزش حاضر شده و از امکانات و مقدورات خصوصیات دوره آموزشی سرویس آگاه شود تا بر اساس بررسی‌های این رابط نیازمندی‌های آموزشی ساواک تعیین و ترتیبات لازم برای همکاری دو سرویس در این زمینه داده شود. رابط سرویس اظهار نمود مطالب بالا را در اسرع وقت از سرویس سؤال و پاسخ خواهد داد.

ضمنا اضافه نمود که آقای دکتر کیم خی در ملاقات خود با تیمسار ریاست ساواک اعلام نمود که سرویس اسرائیل آماده است یکی از افراد با تجربه سرویس را در زمینه بررسی و ارزیابی اخبار برای ترتیب دادن یک دوره آموزشی برای کارمندان ساواک به ایران اعزام نماید. رابط تقاضا نمود این پیشنهاد نیز مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

1-پس از وصول پاسخ سرویس گزارش شود به عرض برسد.

2-آیا وجود چنین شخصی مفید است و بهتر نیست منتظر وصول پاسخ قسمت اول باشیم،غمامی 23/5

حضورا مذاکره نمایید.

*توضیحاتی در مورد این سند

این سند برای استحضار معاونت اطلاعات خارجی ساواک تهیه شده و در آن از امکان اعزام یک رابط آموزشی از کارمندان ساواک به مرکز آموزش سرویس اطلاعاتی اسرائیل برای مدت دو سال صحبت شده است.

این رفت و آمدها و این توافقات دقیقا در راستای عمق بخشیدن به روابط آموزشی سرویس‌های ساواک و موساد انجام می‌شد. در انتهای سند هم دکتر کیم خی (از کارشناسان زبده موساد) اعلام نموده است اسرائیل آماده است یکی از افراد با تجربه سرویس را در زمینه بررسی و ارزیابی اخبار یک نفر از کارشناسان اسرائیلی را به ایران اعزام نماید.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار