نخستين بيانيه سياسي امام خميني(س)

کد خبر: ۲۰۲۰۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۳ - 03February 2013

نخستين بيانيه سياسي امام خميني(س) به صورت نامه اي منتقدانه و حماسي خطاب به علما و ملت در دفتر يادبود كتابخانه وزيري شهر يزد نگاشته شد. لحن و محتواي بيانيه گواه آن است كه نويسنده روشن بين و آينده نگر آن، در شرايط موجود زمان نگارش، انتظار قيام و خيزشي را نداشته، اما بدين طريق زنگ خطر و بيدار باش را به صدا در آورده است. اين پيام با موضوع دعوت به قيام براي خدا صادر شده و يكي از تاريخي ترين اسناد مبارزاتي امام خميني به شمار مي‏ رود و اصل نسخه خطي آن در كتابخانه وزيري يزد نگهداري مي ‏شود.

بسم اللَّه الرحمن الرحيم‏

قال اللَّه تعالي: قُلْ انَّما اعِظُكُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثني‏ وَ فُرادي‏. (1)

خداي تعالي در اين كلام شريف، از سرمنزل تاريك طبيعت تا منتهاي سير انسانيت را بيان كرده، و بهترين موعظه‏هايي است كه خداي عالم از ميانه تمام مواعظ انتخاب فرموده و اين يك كلمه را پيشنهاد بشر فرموده. اين كلمه تنها راه اصلاح دو جهان است. قيام براي خداست كه ابراهيم خليل الرحمن را به منزل خلّت رسانده و از جلوه‏هاي گوناگون عالم طبيعت رهانده‏

خليل‏آسا درِ علم اليقين زن نداي «لا احبّ الآفلين (2)» زن‏

قيام للَّه است كه موسي كليم را با يك عصا به فرعونيان چيره كرد و تمام تخت و تاج آنها را به باد فنا داد و نيز او را به ميقات محبوب رساند و به مقام صَعْق (3) و صَحْو (4) كشاند. قيام براي خداست كه خاتم النبيين- صلي اللَّه عليه و آله- را يك تنه بر تمام عادات و عقايد جاهليت غلبه داد و بتها را از خانه خدا برانداخت و به جاي آن توحيد و تقوا را گذاشت و نيز آن ذات مقدس را به مقام قابَ قوسيْن أو أدني (5) رساند.

خودخواهي و ترك قيام براي خدا ما را به اين روزگار سياه رسانده و همه جهانيان را بر ما چيره كرده و كشورهاي اسلامي را زير نفوذ ديگران درآورده. قيام براي منافع شخصي است كه روح وحدت و برادري را در ملت اسلامي خفه كرده. قيام براي نفس است كه بيش از ده ميليون جمعيت شيعه را به طوري از هم متفرق و جدا كرده كه طعمه مشتي شهوت‏پرست پشت ميزنشين شدند. قيام براي شخص است كه يك نفر مازندراني بيسواد (6) را بر يك گروه چندين ميليوني چيره مي‏كند كه حَرْث و نسل آنها را دستخوش شهوات خود كند. قيام براي نفع شخصي است كه الآن هم چند نفر كودك خيابانگرد را در تمام كشور بر اموال و نفوس و اعراض مسلمانان حكومت داده. قيام براي نفس اماره است كه مدارس علم و دانش را تسليم مشتي كودك ساده كرده و مراكز علم قرآن را مركز فحشا كرده. قيام براي خود است كه موقوفات مدارس و محافل ديني را به رايگان تسليم مشتي هرزه گرد بيشرف كرده و نَفَس از هيچ كس در نمي‏آيد آيد. قيام براي نفس است كه چادر عفت را از سر زنهاي عفيف مسلمان برداشت و الآن هم اين امر خلاف دين و قانون در مملكت جاري است و كسي بر عليه آن سخني نمي‏گويد. قيام براي نفعهاي شخصي است كه روزنامه‏ها كه كالاي پخش فساد اخلاق است، امروز هم همان نقشه‏ها را كه از مغز خشك رضا خان بيشرف تراوش كرده، تعقيب مي‏كنند و در ميان توده پخش مي‏كنند. قيام براي خود است كه مجال به بعضي از اين وكلاي قاچاق داده كه در پارلمان بر عليه دين و روحانيت هر چه مي‏خواهد بگويد و كسي نفس نكشد

هان اي روحانيين اسلامي! اي علماي رباني! اي دانشمندان ديندار! اي گويندگان آيين دوست! اي دينداران خداخواه! اي خداخواهان حق‏پرست! اي حق‏پرستان شرافتمند! اي شرافتمندان وطنخواه! اي وطنخواهان با ناموس! موعظت خداي جهان را بخوانيد و يگانه راه اصلاحي را كه پيشنهاد فرموده بپذيريد و ترك نفعهاي شخصي كرده تا به همه سعادتهاي دو جهان نايل شويد و با زندگاني شرافتمندانه دو عالم دست در آغوش شويد. انّ للَّه في ايّام دهركم نفحاتٌ ألا فتعرّضوا لها (7)؛ امروز روزي است كه نسيم روحاني الهي وزيدن گرفته و براي قيام اصلاحي بهترين روز است، اگر مجال را از دست بدهيد و قيام براي خدا نكنيد و مراسم ديني را عودت ندهيد، فرداست كه مشتي هرزه گرد شهوت‏ران بر شما چيره شوند و تمام آيين و شرف شما را دستخوش اغراض باطله خود كنند. امروز شماها در پيشگاه خداي عالم چه عذري داريد؟ همه ديديد كتابهاي يك نفر تبريزي بي‏سر و پا (8) را كه تمام آيين شماها را دستخوش ناسزا كرد و در مركز تشيع به امام صادق و امام غايب- روحي له الفداء- آن همه جسارتها كرد و هيچ كلمه از شماها صادر نشد. امروز چه عذري در محكمه خدا داريد؟ اين چه ضعف و بيچارگي است كه شماها را فرا گرفته؟ اي آقاي محترم كه اين صفحات را جمع‏آوري نموديد و به نظر علماي بلاد و گويندگان رسانديد! خوب است يك كتابي هم فراهم آوريد كه جمع تفرقه آنان را كند و همه آنان را در مقاصد اسلامي همراه كرده از همه امضا مي‏گرفتيد كه اگر در يك گوشه مملكت به دين جسارتي مي‏شد، همه يكدل و جهت از تمام كشور قيام مي‏كردند. خوب است دينداري را دست كم از بهاييان ياد بگيريد كه اگر يك نفر آنها در يك ديه (9) زندگي كند، از مراكز حساس آنها با او رابطه دارند و اگر جزئي تعدي به او شود براي او قيام كنند. شماها كه به حق مشروع خود قيام نكرديد، خيره‏سران بي‏دين از جاي برخاستند و در هر گوشه زمزمه بي‏ديني را آغاز كردند و به همين زودي بر شما تفرقه زده‏ها چنان چيره شوند كه از زمان رضا خان روزگارتان سخت تر شود. وَ مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهاجِراً الَي اللَّهِ وَ رَسولِهِ ثُمَّ يُدرِكْهُ الْمَوتُ فَقَد وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَي اللَّهِ (10)

11 شهر جمادي الاولي 1363

- سيد روح اللَّه خميني‏

[15 ارديبهشت 1323]



(1)- سوره سبأ، آيه 46: «اي رسول، بگو به امت، كه من به يك سخن شما را پند مي‏دهم؛ و آن سخن اين است كه شما خالص براي خدا، دو نفر دو نفر با هم يا هر يك تنها، قيام كنيد».

(2)- اشاره به آيه 76، سوره انعام.

(3)- بيهوشي و در اصطلاح عرفان به معني فناي عبد سالك.

(4)- هوشياري و در اينجا بقاي باللَّه پس از فناي في اللَّه. و بازگشت به عالم ناسوت براي امتثال امر رب جليل.

(5)- اشاره به آيه 9، سوره نجم.

(6)- رضا خان پهلوي.

(7)- بحار الأنوار ج 68، ص 221، كنز العمال ج 7، ص 769.

(8)- احمد كسروي؛ نويسنده و مؤلف كتابهاي ضد مذهبي.

(9)- تلفظ قديمِ «ده».

(10)- سوره نساء، آيه 100: «و هرگاه كسي از خانه خويش براي هجرت بسوي خدا و رسول بيرون آيد، و در سفر مرگ او فرا رسد، اجر و ثواب چنين كسي بر خداست».

صحيفه امام، ج‏1، ص: 21


منبع: موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني (ره)
نظر شما
پربیننده ها