به گزارش خبرنگار دفاع پرس از خوزستان، سردار محمد علیپور مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خوزستان در یادداشتی به مناسبت آغاز به کار بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات به جایگاه و نقش ارزنده رسانه ها در دفاع مقدس پرداخته است.
پوشش خبری دوره دفاع مقدس مبتني بر درك واقعيات رويدادهاي جبهه، شناخت نياز مردم، شناخت جامعه بين المللي و تعامل و هماهنگی با مقامات كشور و فرماندهان جبهه بود. نقش رسانه ها در پوشش خبری و به تصوير كشيدن فتوحات و مجاهدت های رزمندگان اسلام، انهدام مواضع و استحكامات دشمن، و زمين گير شدن ماشين جنگی دشمن موجب شده بود كه واقعيات جنگ به صورت عيني به درون منازل مردم راه يابد.
نقش رسانه ها در بيان راهبردهای دفاع مقدس و
تلاش بی وقفه براي نهادينه كردن راهبردهای جنگ و تبيين ضرورت و مشاركت آحاد
مردم در صحنه های دفاع مقدس بسيار با ارزش است هر چند نيروهای مطبوعات در
آن دوران از لحاظ كسب آموزش های تخصصی چندان حرفه ای نبودند اما زینب گونه هر آنچه در توان داشتند در کف اخلاص گذاشتند و لنز دوربین شان را با لوله های تفنگ همسنگرانشان همسو کردند. یکی شکار دشمن میکرد ودیگری شکار لحظات ناب ایثار.
پوشش خبري كاروان هاي اعزام نيرو به جبهه، كاروان های تداركاتی، فعاليت مراكز جذب و آموزش نيرو، لحظه های عاشقانه عروج ملكوتی رزمندگان اسلام، مراسم عارفانه دعا و نيايش، عيادت از مجروحان جنگی هر يك برگي درخشان از فعاليت های رسانه های صوتی، تصويری و مكتوب در دوران دفاع مقدس به شمار می رود.
تصوير برداری حماسه رزم رزمندگان در جبهه ها، توسط تصويربرداران شجاع و نشان دادن عمق فتوحات رزمندگان اسلام، در تاريخ مستند سازی ايران می درخشد. تصويربرداران شجاع براي ضبط تصاوير تحولات جبهه و جنگ به استقبال هرگونه خطر تا مرز شهادت پيش می رفتند. گويندگی اخبار راديو و تلويزيون در دوران دفاع مقدس چنان جذاب و گيرا بود كه حس حضور در صحنه های جنگ و مشاهده جلوه های مقاومت و پايداری در برابر خصم را در هر بيننده و شنونده ايجاد می كرد. هنوز طنين صدای محمود كريمي قزليجه گوينده پرتوان راديو برای اعلام خبر آزادی خرمشهر در گوش هر ايران طنين انداز است. هنگامي كه او اعلام می كند:« خرمشهر شهر خون آزاد شد» هيجان را تا سرحد ممكن در هر شنونده ای به اوج می رساند.
نقش مطبوعات در دوران دفاع مقدس در ايجاد روحيه اميد و نشاط، متبلور كردن غرور ملي، ايجاد خودباوری و اعتماد به نفس و خنثی كردن تدابير تبليغاتی و افشای ترفندهايی تبليغاتی دشمنان در دوره دفاع مقدس افتخار آميز بود. مطبوعات با ديدبانی دقيق زرادخانه های رسانه ای دشمن و رصد كردن اظهارات و مواضع حاميان رژيم بعثی و هشيار ساختن مردم از طريق واكنش های به موقع، نقشی تاثير گذار در عرصه فعاليت های رسانه ای دوران دفاع مقدس انجام دادند.
مطبوعات برغم اينكه در دوران دفاع مقدس تجربه نوينی از فعاليت در سال های پس از انقلاب اسلامي را طی می كردند و از لحاظ برخوردار بودن از نيروهای حرفه ای در تنگنا قرار داشتند با اينحال تلاش های ارزشمندي را در تهيه و گردآوری اطلاعات و اخبار مربوط به جنگ انجام دادند كه امروزه هريك از آن اسناد برگ زرينی از تاريخ اين كشور محسوب می شوند.
اصحاب رسانه ها در دوران دفاع مقدس باتقديم 244 شهيد،50جانباز و 12 آزاده برگ زرين ديگری به تاريخ افتخارات خود افزودند. به انگيزه برگزاری بیست و دومین دوره نمایشگاه مطبوعات ياد و خاطره همه اين عزيران را گرامي داشته و زحمات فعالان رسانه اي در دوره دفاع مقدس را ارج مي نهيم.
امروزه همان نقشی که اهالی رسانه در دوران جنگ داشتند ، پررنگ تر وحساس تر شده است ورسانه های متعهد ما باید بدانند که افسران جنگ نرم هستند وباید خود را مسلح کنند تا نسل جدید ما از ترکش های رسانه ای وماهواره ای دشمنان در امان بمانند .
انتهای پیام/