گزارشی کامل از برگزاری سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت

همه بخشهای جشنواره مقاومت در یک نگاه

در این گزارش به طور مختصر به تمام رویداد هایی که در این جشنواره اتفاق افتاده اند پرداخته خواهد شد و اطلاعات مختصری از هر بخش ارائه می شود.
کد خبر: ۲۹۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶ - 25September 2014

همه بخشهای جشنواره مقاومت در یک نگاه

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت و دفاع مقدس ریشهدارترین جریان سینمایی و مداوم ترین حرکت فرهنگی انقلاب اسلامی است که در سالهای آغازین دوران دفاع مقدس شکل گرفته و تاکنون بیش از سه دهه را پشت سر گذاشته است. این جشنواره به اذعان قاطبه هنرمندان و سینماگران کشور ملی ترین- اصیلترین و استراتژیک ترین حرکت فرهنگی – سینمایی نظام اسلامی است که با توجه به اتخاذ راهبردهای بینالمللی و تکیه اش بر محور مقاومت در سالهای اخیر به نوعی به قطب مرکزی تمام جریانات سینمایی ضدسلطه و ضد صهیونیسم در منظقه و جهان تبدیل شده و به تعبیر یک رسانه آمریکایی کانون و کعبه فیلمسازان مستقل ضدآمریکایی و ضداسرائیلی شده است.

روند رشد و توسعه این حرکت و طراحی و مهندسی جغرافیایی و محتوایی این جشنواره را خیلی زود به کانون توجه رسانههای همسو و غیرهمسو قرار داده است و اهتمام آن به شهید عماد مغنیه در دوره پیشین باعث شده تا دهها رسانه غربی و صهیونیستی مانند: هاآرتس و یدیعوت و ... از مواضع و دیدگاههای جشنواره خشمگین شوند و قلمفرسایی کنند.

جشنواره مقاومت اما در این دوره - دوره سیزدهم – با چند فراز و گام رو به جلو برنامهریزی و سیاستگذاری شد.

این جشنواره با آسیبشناسی کاستی ها و خلاء های ساختاری و شکلی و محتوایی دست به جهش های اساسی زده و این جهش در سه محور و شاخص قابل توجه است:

نخست- فراگیری محتوایی و گستراندن فضای مفاهیم و مضامین مهم و اساسی در سطح ملی و بین الملل است بطوری که در این دوره جشنواره به لحاظ فراگیری و تنوع و تکثر مفهوم و مضمون و محتوا بینظیر است. از دفاع مقدس – دستاوردهای شهیدان و جانبازان گرفته تا موضوعات مهمی چون: فتنه- جریانات انحرافی- اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی و سیک زندگی ایرانی اسلامی در ساختار محتوایی داخلی  و در بخش بین الملل موضوع مقاومت در برابر در امپریالسیم و صهیونیسم گرفته تا غزه- داعش و گروههای تکفیری و جهاد در منطقه و جهان و همصدایی با همه صداهای مستقلی که با ما در زمینههای دینی – آئینی و آرمانی مشترکات دارند.

دوم- اهتمام به حوزه پژوهش و تحقیق و رویکردهای علمی در حوزه سینِما و فرهنگ مقاومت. در این راستا علاوه بر برگزاری همایش علمی سینمای مقاومت و حضور پژوهشگران و صاحب نظران داخلی و دانشگاهی هفت عنوان کتاب برآیند مطالعات و تحقیقات نویسندگان داخلی و خارجی پیرامون دوران دفاع مقدس گردآوری و در شرف انتشار قرار گرفته است.

شاخصه سوم- گسترش ابعاد برگزاری در سه مقیاس استانی- ملی و بینالمللی است که به تعبیری میتوان گفت وسیعترین و بزرگترین جشنواره فرهنگی و سینمایی انقلاب اسلامی است. از اختصاص هفت سالن سینمایی در تهران تا میزبانی بیش از ۱۴۰۰ نقطه در سطح کشور و همزمانی هفته کشور برای برگزاری این جشنواره در سطح بینالمللی

این جشنواره با بضاعتی که گردآورده و بسترسازی و ساختارسازی های که شکل داده قادر است در آینده نه چندان دور پایگاه فرهنگی و سینمایی جهان ضد سلطه تبدیل گردد.

این جشنواره اکنون با برخورداری از بضاعتی بی بدیل می تواند در عرصه فرهنگ و هنر ملی و بین المللی جبهه و پیشانی فرهنگ مقاومت در منطقه و جهان گردد. بویژه، اینکه منطقه و جهان اسلام اینک با الهام و تاسی از انقلاب اسلامی در آستانه خیزش و بیداری فر اگیر است و جلوه هایی از آن را در منطقه شاهدیم.

 

ویژگی های متمایز این دوره جشنواره:

-         هدفگذاری و سیاستگذاری ساختار محتوایی جشنواره بر اساس چالش ها، اولویت ها و ضرورت های ملی و منطقه ای و بین المللی

-         سالیانه شدن جشنواره به دلیل استقبال و تقویت و تحرک جریان تولید فیلم های دفاع مقدس و مقاومت

-         تنوع مضمونی و تکثر مفاهیم و مستندات و مصادیق محتوایی شامل: از دفاع مقدس تا فتنه(بصیرت)، جریانات انحرافی، اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی، سبک زندگی ایرانی اسلامی، عماد مغنیه و جنبش ضدصهیونیسم، گروه های تکفیری و سلفی و داعش، تفکرات ضدآمپریالیستی و ضد استکباری

-         توجه و اهتمام ویژه به مقوله پژوهش و بسترسازی برای تقویت مطالعات جانبی و مباحث تحلیلی و نظری پیرامون سینمای مقاومت

-         توجه ویژه به مقوله تالیف و انتشا و ارائه و معرفی هفت عنوان کتاب در باره سینمای مقاومت از نگاه پژوهشگران داخلی و بین المللی

-         برپایی همایش علمی سینمای مقاومت  به منظور بسط زمینه تفکر، نقد و نظریه پردازی در حوزه «سینمای مقاومت»، شناسایی و معرفی گونه های مختلف«مقاومت»در سینمای جهان، و ایجاد فرصتی برای هم اندیشی استادان، پژوهشگران و سینماگران در اصلاح روندهای تولید، توزیع و نمایش آثار  سینمای مقاومت» در داخل کشور و در سطح بین الملل

-         گستردگی و توسعه ابعاد اجرایی جشنواره به لحاظ جغرافیایی شامل: 1600 نقطه در 31 استان کشور

-         حدود 600 حوزه علمیه:  این بخش با هدف لزوم شناخت مستقیم و ملموس طلاب و دانشجویان با آثار سینمای مقاومت طراحی و پیش بینی شده است.

-         تعداد 200 مسجد، پایگاه بسیج محلات، پارکها و مدارس، 500 مرکز آموزش عالی و 300 کانون بسیج هنرمندان به منظور مهیا کردن بسترهای برگزاری جشنواره در شهرهای مختلف برای استفاده و بهره گیری طیف ها و طبقات مختلف جامعه و فراگیری مخاطبان، مردمی تر شدن، تمرکززدایی جشنواره، اهتمام به گروه های مختلف اجتماعی اضافه شده است.

-         علاوه بر استان ها، در تهران هم هفت سالن سینمایی برای اجرای برنامه های این دوره جشنواره پیش بینی شده اند.

-         برگزاری جشنواره در هشت کشور جهان( سوریه، هند، روسیه، گرجستان، قزاقستان، ترکیه، فلسطین-غزه- و لبنان)همینطور، یکی از سیاست های تاثیرگذار و جریان ساز برپایی هفته های فیلم مقاومت و دفاع مقدس در خارج از کشور است که از دوره پیش تاکنون 14 کشور میزبان جشنواره بوده اند و امسال در هشت کشور این برنامه با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و موسسه رسانه های تصویری طراحی و در شرف اجراست.

-         برگاز کنفرانس بین المللی افق نو:  این کنفرانس در ابعاد بین المللی در قالب چهارده محور و با موضوعاتی چون: تشابهات نازیسم و صهیونیسم، جنایات آمریکا و صهیونیسم در جهان، هالیوود و لابی اسرائیل، نقش صهیونیزم و عربستان سعودی در تفرقه­افکنی و جنایات گروه­های تکفیری، بیداری اسلامی، اسلام هراسی و ایران هراسی، هالیوود و تروریسم، حقوق بشر و دمکراسی، سلاح هسته ای، معرفی شهدای مقاومت و شخصیت­های آزادیخواه جهان، تبیین مبارزات و جنبش­های آزادیبخش و جریان های مقاومت در برابر ظلم و ریشه­یابی جنبش مردمی 99% آمریکا و ... برگزار می شود.

-         دعوت از میهمانان خاص بر اساس سیاست ها و رویکردهای ضدصهیونیستی و ضد استکباری جشنواره: در این بخش بیش از 30 چهره بین المللی  دعوت شده اند که همگی چهر های شناخته شده در عرصه سینما و رسانه های بین المللی و تعدادی هم سیساتمداران منتقد سیسات های آمریکا هستند.

-         حضور رسانه های منطقه ای از جمله شبکه المنار و المیادین و شبکه های برون مرزی در سطح همکاری گسترده  و تعدادی از چهره های رسانه ای منطقه ای

-         طراحی بخش ایران هراسی و اسلام هراسی

-         سخنرانی صاحب نظران و اندیشمندان

-         داوری خانواده شهدا

-         مشارکت گسترده و فراگیر نهادها و ارگان های انقلابی

 

·         جشنواره سیزدهم:

 

«انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس» با رویکرد مقاومت، بصیرت و شکوفایی درنظر دارد سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت را درگستره «سینمای ایران» و «سینمای بین الملل» در قالب بخشهای مختلف فیلم های سینمایی، سینمایی ویدیویی، کوتاه، مستند، چشمانداز سینمای مقاومت ایران، نشستهای تخصصی و بزرگداشت سینماگران عرصه انقلاب و دفاع مقدس و برنامههای جانبی برگزار نماید.

اهداف:

        -            تبیین فرهنگ مقاومت و پاسداشت حماسههای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس

        -             نگاه به حضور سازنده ایثارگران در مقابل دشمنان، تحریم اقتصادی، دستاوردهای علمی و افتخارات جهانی»

        -            «مقاومت و  بیداری اسلامی»،

        -            «مقابله با استکبار جهانی»،«تروریسم» و «صهیونیزم بینالملل»

·         موضوعات داخلی:

·         نقش انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

·          مجاهدت رزمندگان اسلام در احیای هویت ایرانی – اسلامی

·          نقش جانبازان، آزادگان وخانواده شهدا در هشت سال دفاع مقدس و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی

·          نقش بسیج در حفظ و توسعه علمی، فرهنگی و سازندگی کشور

·          نقش همبستگی و انسجام اسلامی در حمایت از مقاومت و بیداری اسلامی

·          پرداختن به شهدای هسته ای و شهدای ترور در انقلاب اسلامی

·         نقش مردم در مقابله با تروریسم و فتنه و جریانات انحرافی و منافقین

·          جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در سالمسازی جامعه

·         جایگاه اقتصاد مقاومتی درشکست تحریمهای اقتصادی و سیاسی دشمن

·          نقش وحدت اسلامی در مقابله با اندیشه های تکفیری و مقابله با جنگ نرم و شبکه های ماهوارهای و رسانه های استکباری علیه جمهوری اسلامی

 

·         بین الملل:

جشنواره بین­المللی فیلم مقاومت به منظور تبیین و گسترش «فرهنگ مقاومت» در سه بخش مسابقه بین­الملل، جایزه عماد مغنیه و چشم­انداز سینمای مقاومت در جهان، با حضور آثاری که به مقاومت مسلمانان و مظلومان جهان پرداخته­اند،  برگزار می­گردد. کلیه فیلم­های سینمایی و مستند که از ژانویه سال 2012 در ایران و سایر کشورها تولید شده­اند می­توانند در این بخش شرکت نمایند.

·         جایزه عماد مغنیه :

در این بخش ویژه به فیلم های با موضوع مقابله با تروریسم و جنایات گروه های تکفیری و وهابیت می پردازند. یکی از بخش های کلیدی و استراتژیک  جشنواره بین المللی فیلم مقاومت است. جشنواره مقاومت از دو سال قبل با طراحی بخش عماد مغنیه در ساختار بین الملل جشنواره تلاش کرد تا فرصت و بستر مناسبی را برای معرفی و شناخت ابعاد شخصیتی و جایگاه مهم این شهید بزرگوار در عرصه مقاومت علیه استکبار و صهیونیسن بین الملل ایجاد کند و هم به اسطوره ای را معرفی کند که تبدیل به یک برند و نماد مقاومت و الکوی موفق چریکی و استراتژیکی و اعتقادی در چالش مدام با نظام سلطه بود.

آن چه مسلّم است، بر خلاف آنچه آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه عماد مغنیه جوّسازی میکنند و او را تروریستی بزرگ مینامند، وی تنها رزمندهای خالص از مقاومت اسلامی لبنان بود که برای نجات کشورش از اشغالگران، تا پای جان مبارزه کرد و بیش از 26 سال، سازمانهای اطلاعاتی سیا و موساد را به دنبال خود کشاند. جایزه 25 میلیون دلاری پلیس «اف.بی.آی» آمریکا برای زنده یا مرده عماد، نشان از هراس جنایتکاران و تروریستهای دولتی از هرگونه مقاومت دارد.

از عماد مغنیه به عنوان مغز متفکر به اسارت در آوردن سربازان رژیم صهیونیستی در تابستان سال 1385 و همچنین فرمانده جنگ 33 روزه رزمندگان مقاومت اسلامی علیه تهاجم همه جانبه اسراییل نامبرده می شود.

جشنواره مقاومت با این بخش در واقع یک چالش جدی را با صهیونیسم بین الملل آغاز کرد و عصبانیت و واکنش های تند رسانه غربی و صهیونیستی علیه جشنواره و بخش عماد مغنیه نشانگر هدفگذاری درست این حرکت در منطقه و جهان بود.

رقابت نفس گیر 259 فیلم

259 اثر در 15بخش مختلف سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به رقابت می پردازند.

259فیلم سینمایی، ویدئویی، مستند، کوتاه و انیمیشن در 15بخش مختلف این دوره از جشنواره به رقابت می پردازند.

در بخش اصلی مسابقه «114 فیلم» حضور دارند که به تفکیک در بخش سینمایی «18» فیلم، در بخش ویدئویی- سینمایی«14» فیلم، در بخش کوتاه «34» فیلم و در بخش مستند«48» فیلم به رقابت می پردازند.

در بخش مسابقه جلوه گاه نور«80فیلم » در 4زمینه مستند، داستانی، فیلمنامه، نماهنگ و انیمیشن به رقابت می پردازند که به تفکیک عبارتند از:  در بخش مستند جلوه گاه نور «19» فیلم، در بخش فیلمنامه جلوه گاه نور «18» فیلم ، در بخش داستانی جلوه گاه نور «22» فیلم  ،در بخش نماهنگ جلوه گاه نور «9» فیلم و در بخش انیمیشن جلوه گاه نور «12» فیلم.

مسابقه بین الملل با «65 فیلم»در 5 بخش یکی از گسترده ترین بخش های مسابقه است که در بخش سینمایی بین الملل «14» فیلم، در بخش مستند بین الملل «18» فیلم، در بخش تکفیری ها«10» فیلم، در بخش بصیرت (فتنه) «6»، در بخش عماد مغنیه «17» فیلم  حضور دارند.

شایان ذکر است «4» فیلم در بخش اسلام هراسی و«9» فیلم در بخش غزه نیز در بخش خارج از مسابقه به نمایش در می آیند.

از جمله فیلم های حاضر:

«پنج دوربین شکسته» به کارگردانی عماد برنات

این مستند جنجالی اسکار است که در سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به روی پرده میرود.

«پنج دوربین شکسته» در هشتاد و پنجمین دوره مراسم اسکار جزو پنج نامزد بخش مسابقه بود و زمانیکه «عماد برنات» برای حضور در مراسم اسکار وارد فرودگاه لسآنجلس شد، بلافاصله پس از ورود به فرودگاه توسط مقامات آمریکایی دستگیر شد و در نهایت با دخالت مایکل مور آزاد شد. همسر ۲۳ ساله «برنات» که یک خانهدار است، درباره نامزدی مستند همسرش در رقابتهای اسکار پس از دستگیری وی در خاک ایالت متحده آمریکا گفت: «من شنیدم که این فیلم نامزد جایزه اسکار شده، شاید جایزه مهمی باشد، ولی من این جایزه را نمیخواهم؛ من آن چیزی را میخواهم که پشت این جایزه نهفته است، من میخواهم سرزمینم را پس بگیرم.»

مستند سینمایی «پنج دوربین شکسته» یکی از جنجالبرانگیزترین نامزدهای هشتاد و پنجمین دوره از جوایز اسکار بود. این فیلم با آنکه ساخته «عماد برنات» فیلمساز فلسطینی است اما نیمی از سرمایه تولیدش توسط گای داودی تبعه سابق اسرائیلی (هم اکنون ساکن فرانسه) تامین شده است. برخی از محافل رسانه ای سعی کردند با شیطنت فیلم را به عنوان نماینده اسرائیل در اسکار معرفی کنند اما «برنات» در اینباره  با اشپیگل گفت و گو کرد و گفت : گفته میشود، «پنج دوربین شکسته» تحت عنوان فیلمی اسرائیلی در رقابتهای اسکار پذیرفته شده است، اما این شایعات دروغ محض است. بر طبق قوانین اسکار، سازنده مستند متعلق به هر جایی باشد، آن فیلم نیز متعلق به آنجاست، من یک فلسطینیام، پس فیلمم نیز یک فیلم فلسطینی است. کارگردان فلسطینی فیلم مستند «پنج دوربین شکسته» پس از دستگیری در خاک ایالات متحده در مقابل دوربین شبکه های خبری گفت دوربین سلاح من است، برای ساخت این فیلم مستند در روستای بلعین چندین بار مورد حمله صهیونیستها قرار گرفتم اما هیچگاه از مبارزه دست نکشیدم. عزیزترین افراد خانواده ام را در جلوی من دستگیر و شکنجه کردند اما من فقط فیلم گرفتم.

این فیلم گزارش تصویری همچنان تازه ای است که مشمول زمان نمی شود و  بروز شگرف و زیبایی از مقاومت فلسطینی های معترض ساکن کرانه غربی را در برابر سیاست شهرک سازی های اسرائیلی به نمایش می گذارد. هر دوربین شکسته برنات، رنج مستتری در خود محفوظ دارد؛ رنجی که محفظه گنج سلحشورانه مقاومت است و هر فصلی که به نمایش در می آید رنج مقاومت و گنج سلحشوری با دست های خالی در مقابل اشغالگران بیشتر به چشم می آید. پنج دوربین شکسته داستانی درباره ایستادن، روایتی ملموس درباره پایمردی و سینه ای ستبر از گوشت در مقابل آتش سرب است.

پادشاه شنها

فیلم سینمایی"پادشاه شن ها"جنجالی ترین فیلم خاورمیانه در سیزدهمین جشنواره بین المللی مقاومت به نمایش در می آید. این فیلم در بخش مسابقه فیلم های سینمایی بین الملل حضور دارد.

پادشاه شنها» یا «ملک الرمال» عنوان فیلمی است به کارگردانی نجدت انزور فیلمساز سوری، که به قدرت رسیدن عبدالعزیز بن سعود را بعد از ائتلاف با جریان وهابی به تصویب میکشد.

"پادشاه شنها"فیلمی است به کارگردانی کارگردان معروف سینمای عرب «نجدت اسماعیل انزور» که دو هنرپیشه ایتالیایی به ترتیب نقشهای جوانی و پیری عبدالعزیز را بازی کردهاند:"مارکو فوشی" (Marco Foschi) و «فابیو تستی» (fabio testi). این فیلم با یک دید انتقادی، تاریخ به وجود آمدن دولت آل سعود در سرزمین نجد و حجاز را حکایت میکند.
ساخته شدن این فیلم جنجال زیادی در دنیای عرب به راه انداخته است. نمایش «پادشاه شنها» در سوریه، با اعتراض صریح شاهزاده طلال بن عبدالعزیز، مواجه شد. در پی اکران این فیلم در سوریه «عدنان العایض» مفتی سعودی، در روز چهارشنبه 7 آذر 1392 به سبب حمایت از دولت آل سعود به قتل «اسماعیل نجدت انزور» کارگردان این فیلم فتوا داد. خود «اسماعیل نجدت انزور» نیز پیش از این تهدیدهای رژیم سعودی را روزافزون خوانده و گفته بود: شرکت «محاماة» انگلیس که نماینده عربستان سعودی است ما را به کشاندن این پرونده به دادگاه تهدید کرده است. جرم ما توهین به خانواده سعودی و سوء استفاده از جایگاه آنان است.
"بشار اسد"رئیسجمهور سوریه به درخواست"طلال بن عبدالعزیز" که خواستار عدم اکران این فیلم در سوریه شده بود، اعتنایی نکرد و این فیلم در سوریه پخش شد و با استقبال گسترده مردم مواجه شد. این فیلم تاکنون از شبکههای تلویزیونی نمایش نیافته است لذا شبکههای اجتماعی نیز آن را ندارند. فقط چند تبلیغ چند دقیقهای از آن وجود دارد. نجدت انزور» کارگران فیلم در مصاحبه با خبرنگار العالم گفت: «ما از حقایق صحبت میکنیم و تاریخ را تحریف نمیکنیم و اگر مخالفان راست میگویند چیزی درباره تاریخ سوریه و حفظ اسد تهیه کنند. تاریخ ما سرشار از انسانهای شرافتمند است. لطفا تاریخ آنها را به ما نشان دهید.

 

·         بخش چشم انداز سینمای مقاومت ایران

 انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با مشارکت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هفته­های فیلم با عنوان چشم­انداز سینمای مقاومت با موضوع فیلم­های ضد صهیونیستی و آمریکایی و دفاع از حقوق بشر و فیلم­های دفاع مقدس ایران در کشورهای منطقه و جهان برگزار می­نماید.

این بخش با هدف فرصت سازی برای معرفی و شناسایی سینمای دفاع مقدس و مقاومت و انتقال پیام انقلاب اسلامی در سایر نقاط دنیا طراحی گردید و در دوره های پیشین در 14 کشور منطقه برگزار شد.

در این دوره جشنواره با نگاهی دورتر  و فراگیرتر علاوه بر چند کشور منطقه تلاش شده تا کشورهایی همچون: روسیه، هند هم میزبان جشنواره شوند. از جمله کشورهایی که در این دوره میزبان جشنواره مقاومت می شوند عبارتند از: سوریه، فلسطین(غزه)، روسیه، هند، گرجستان، ترکیه، قزاقستان و ...

 

·         استقبال گسترده فیلمسازان جهان از جشنواره

 

فیلمسازان کشورهای مختلف استقبال گسترده ای از سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به عمل آوردند.

بیش از 300 عنوان فیلم از کشورهای : انگلستان، فرانسه، آمریکا، لبنان، قطر، تونس، ایتالیا، مصر، تانزانیا، ایرلند، یونان، بنگلادش، امارات، روسیه، صربستان، روسیه، قرقیزستان، برزیل، هلند، بلژیک، اکراین، چین، فلسطین، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سوئد، الجزایر، افغانستان، لهستان، کانادا، سوریه، عراق، ترکیه و ... در این دوره جشنواره شرکت کردند.

 

·         سالیانه شدن جشنواره :

جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با توجه با استقبال و تقاضای گسترده فیلمسازان و هدفگذاری خاص در این راستا ضمن برخورداری از دبیرخانه دائمی از این پس به صروت سالیانه برگزار خواهد شد.

این حرکت با هدف«توسعه رویکردهای بین المللی» ، «گسترش فضای تعاملات جهانی و منطقه ای»، «جریان سازی موثر و راهبردی در عرصه فرهنگ و هنر  و سینمای ملی»، «تقویت و ارتقای سینمای مقاومت»، «شکل دهی و سامان بخشی  فعالیت های مستمر آموزشی و تولیدی و همایشی حوزه سینمای مقاومت» و «ایجاد بسترهای دائمی برای انگیزش تولید آثار با دغدغه ها و اهداف جشنواره» طراحی و سیاستگذاری گردید.

 

·         استان ها و مناطق مختلف کشور :

جشنواره در دوره گذشته در 90 شهر برگزار شد و این دوره در 2750 نقطه در 400 شهر افزایش یافت.

حرکت جشنواره فیلم مقاومت به سوی مناطق محروم و شهرهای مرزی از چندین جهت دارای اهمیت است. اول اینکه، ادای احترام به همه مردم و به ویژه مردم شهرهای مرزیاست که به نوعی خط مقدم کشور در تامین بسیاری از امور همچون مسائل اقتصادی، کشاورزی، بهداشتی و تربیت نیروی انسانی آینده کشور محسوب می شوند. دوم، آشنایی مردم این مناطق با اماکن فرهنگی مثل سینما بوده چرا که به نظر می رسد مردم این شهرها از سینما فاصله گرفتند که با مشارکت این شهرهای در جشنواره فیلم مقاومت می توان زمینه آشتی مردم با سینما را فراهم کرد. لذا با توجه به اینکه هم اکنون سینمای کشور با بحران مخاطب روبرو است این پیوند می تواند نقش موثری در حذب مخاطب داشته باشد. اما راهبرد سوم، آشنایی با نیروهای مستعد این مناطق است تا درآینده نزدیک بتوان نیروی انسانی حوزه سینما را توسعه بخشید.
سیاست گذاری جشنواره توانسته است میزان مشارکت ۹۰ شهر در دوره قبل را به 1600شهر در دوره کنونی افزایش دهد.

در این دوره به منظور تمرکزدایی از پایتخت و مشارکت دادن و سهیم کردن اقشار و طبقات مختلف مردم در شهرها و شهرستانها امور استان ها و مناطق جشنواره با اتخاذ استراتژی فراگیری و توسعه جغرافیایی ابعاد برگزاری این رویاد فرهنگی و ارزشی و اعتقادی کوشید تا با تعامل سازمان بسیج دانشجویی- سازمان بسیج طلاب و روحانیون و سازمان بسیج هنرمندان چتری بزرگ را برای استفاده گروه های مرجع اجتماعی مانند: دانشجویان- روحانیون و هنرمندان بگستراند و خوشبختانه با همراهی و همدلی دغدغه مندان و دلسوزان این حوزه ها اکنون آمار قابل ملاحظه ای را برای برگزاری و اجرای برنامه جشنواره مقاومت شاهد هستیم.

۶۰۰ حوزه علمیه در استان های مختلف برنامه نمایش فیلم های جشنواره مقاومت را در هفته دفاع مقدس در دستور کار دارند و ۳۸۴ پایگاه بسیج هم میزبان جشنواره شدند. علاوه براینها بیش از ۱۰۰ مسجد و حسینه هم برای اجرای برنامه های فرهنگی جشنواره مقاومت همراه شدند این در حالی است که ۱۰۰۰ پایگاه از طریق شبکه شباب به کاروان برگزارکنندگان جشنواره فیلم مقاومت پیوستند.

 اهداف مهم جشنواره فیلم مقاومت در زمینه اکران فیلم های مقاومت و دفاع مقدس در  پایگاه ها- حوزه های علمیه و مراکز آموش عالی:

-          مهیا کردن بسترهای برگزاری جشنواره در شهرهای مختلف برای استفاده و بهره گیری طیف ها و طبقات مختلف جامعه،

-         فراگیری مخاطبان و مردمی تر شدن

-         تمرکززدایی

-         اهتمام به گروه های مختلف اجتماعی

-          لزوم شناخت مستقیم و ملموس طلاب و دانشجویان با آثار سینمای مقاومت است.

 

·         کارگاه های آموزش مجازی فیلم نامه نویسی و جلوه های ویژه میدانی

درراستای غنای محتوایی بیشتر این رویداد سینمایی و بسترسازی برای تقویت ابعاد آموزشی و مطالعاتی جشنواره در سطح استان ها و شهرهای مختلف کشور در نظر دارد کارگاه های آموزش مجازی فیلمنامه نویسی، جلوه های ویژه میدانی برگزار نماید.

کارگاه پژوهشی جلوه های ویژه سینمای جنگ

کارگاه پژوهشی جلوه های ویژه سینمای جنگ در دانشکده سینما تئاتر برگزار می شود.

کارگاه پژوهشی جلوههای ویژه سینمای جنگ با حضور سید هادی اسلامی، مدیر جلوههای ویژه فیلم سینمایی «چ» در محل دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر از ساعت 14 تا 17برگرا می شود.

 

·         جلوه گاه نور:

در طول تاریخ، هنر به عنوان مؤثرترین و رساترین وسیله انتقال فرهنگ و اندیشه بوده و از آن در تحمیل عقاید و خواست های یک ملت  بر ملت های دیگر  استفاده شده است.حضور گسترده، پر شور و فعال بسیجیان در عرصه های فرهنگی کشور ،باعث می گردد تا با ارائه الگوهای ارزشمند واصیل بستر های مناسب را چهت رشد و شکوفایی فرهنگ و ارزش های اسلامی وملی ایجاد نموده و در تعامل با هجمه های فرهنگ های بیگانه ،خصوصاَ فرهنگ منحط غرب، از گسترش آن جلوگیری نماید. به همین منظور سازمان بسیج هنرمندان با همکاری انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و ستاد برگزاری سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت جهت رشد و شکوفایی استعداد هنری بسیجیان، شناسایی نخبگان هنری ،ایجاد رقابت سالم وسازنده در ببین هنرمندان بسیجی برای خلق آثار برجسته و شاخص،اقرام به برگزاری بخش (جلوه گاه نور) سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت می نماید.

در بخش جلوه گاه نور قریب به 1000 اثر در پنج بخش نماهنگ، مستند ، فیلم کوتاه، انیمیشن  و فیلم نامه نویسی توسط هنرمندان بسیجی به دبیر خانه جشنواره رسیده است. این بخش ویژه هنرمندان  و فیلمسازان بسیجی و بسیجیان هنرمند با موضوعات مختلف  بود.

-          انقلاب اسلامی و دفاع / بخش شهدای هسته ای و شهدای ترور / نقش مردم در مقابل تروریسم، فتنه/ جریانات انحرافی/  جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در سالم سازی جامعه / جایگاه اقتصاد مقاومتی در شکست تحریم های اقتصادی و سیاسی دشمن/  وحدت اسلامی و مقابله با اندیشه های تکفیری / بحث مقابله با جنگ نرم و شبکه های ماهواره ای و استکباری / نقش بسیج در عرصه های فرهنگی جتماعی دینی و اقتصادی / بسیج در نگاه ولایت / جایگاه بسیج در سازندگی، توسعه و پیشرفت کشور /  بسیج و نهضت نرم افزاری / فرهنگ سازی حجاب و عفاف و تحکیم خانواده /  نقش بسیج  در حوزه همبستگی و انسجام اسلامی در حمایت از مقاومت و بیداری اسلامی / و ....

 

·         اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی ایرانی اسلامی

 

جشنواره مقاومت جایزه ویژه اش را به فیلم هایی اهدا می کند که با موضوع اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی ایرانی و اسلامی تولید شده باشد. جشنواره در این دوره در قالب بخش های مختلف ملی و بین الملل علاوه بر فیلم های سینمایی، سینمایی ویدیویی، آثار مستند و کوتاه، در بخشی با عنوان «جایزه ویژه» از فیلم هایی تقدیر می کند که به موضوع اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی ایرانی و اسلامی پرداخته باشند. به فیلم های برگزیده این بخش از سوی هیات داوران جایزه ویژه اهداء خواهد کرد.

 

·         بخش بصیرت (فتنه):

 جشنواره مقاومت در این دوره با توجه به منویات و رهنمودهای مقاوم معظم رهبری و شناخت و شناسایی عمیقتر و وسیعتر جریان فتنه علیه نظام در سال ۸۸ با انتشار فراخوانی در صدد بر آمد تا کلیه فیلم هایی را که با موضوع فتنه 88 و حواشی آن  و نیز، جریانات انحرافی تولید شده گردآوری و در قالب بخش مسابقه مستقل در ساختار محتوایی جشنواره بگنجاند.

 

·         بزرگداشت ها:

 

امسال سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت بزرگداشت یک بازیگر، یک کارگردان، یک منتقد و یک مستندساز جنگی را برگزار می کند. این چهر ها عبارتند از:

-          ابوالقاسم طالبی

-          جهانبخش سلطانی

-          مرتضی شعبانی

-           محمدتقی فهیم

تجلیل از این چهار چهره سینمایی به منظور پاسداشت تلاش های ماندگار و سالها خلاقیت و کوشش ارزشمند سینمایی این عزیزان در حوزه سینمای مقاومت  صورت گرفته است.

·         بخش تکفیری ها:

بخش ویژه«جنایات تکفیری ها و داعش»

بخش ویژه ایی با موضوع« جنایات تکفیری و داعش» در جشنواره بین المللی فیلم مقاومت پیش بینی شد. با توجه به فراخوان جشنواره و توجه ویژه جشنواره در این دوره به موضوع جنایات گروه ها و جریانات تکفیری در منطقه و جهان اسلام و دریافت آثار مستندی با این محوریت از سوی دبیرخانه ستاد برگزاری جشنواره در نظر دارد به دلیل ایجاد تمرکز و نوعی نگاه ویژه به این بخش از آثار مستند ارائه شده و ایجاد مشوق برای فیلمسازان و مستندسازان علاقمند در این زمینه بخش جداگانه ای را در جشنواره برای این موضوع در نظر بگیرد.

آثار رسیده با موضوع جنایات گروه های تکفیری و داعش در جشنواره مقاومت در باکس جداگانه و مستقلی مورد ارزیابی و داوری قرار گرفتند.

متاسفانه دامنه جنایات گروه های تکفیری و جریانات سلفی گری و گروه داعش که به نام دین اسلام با هدایت دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی در کشورهای چون: افغانستان، سوریه و عراق و ... در حال انجام است و شایسته است با ثبت این جنایات و اقدامات بیشرمانه و ضدانسانی چهره واقعی این گروه های آدمکشی حرفه ای که هدفی جز تخریب چهره حقیقی دین مبین اسلام و تخطئه مفاهیم دینی و تخریب و نابودسازی مبانی و پایگاه های اعتقادی مردم و ترسیم تصویری مخدوش از اسلام و پیامبر(ص) ندارند معرفی گردد.

جشنواره بین المللی فیلم مقاومت علاوه بر اختصاص بخش جداگانه به موضوع جنایات تکفیری ها و گروه داعش در نظر دارد در  برنامه های تحلیلی و پژوهشی جشنواره و در کنفرانس و نشست های تخصصی جشنواره نیز  به این موضوع بپردازد.

ده عنوان فیلم برای رقابت در این بخش انتخاب شد.این بخش از سوی شورای سیاستگذاری جشنواره مقاومت برای شناخت و معرفی جریانات تکفیری و گروه های سلفی که در ماه های اخیر شاهد گستره جنایات و پیامد های زیانبار تفکراتشان در کشورهای منطقه هستیم طراحی و پیش بینی شده است.

 

·      سخنرانی صاحب نظران و اندیشمندان:

 

با هدف تعامل بیشتر سینماگران و اندیشمندان صاحب نظران و علمای اسلامی در جشنواره فیلم مقاومت سخنرانی می کنند. این سلسله سخنرانی ها در راستای گسترش تعامل هنرمندان و سینماگران با صاحب نظران و متفکران و علمای اسلامی هم چنین، فراهم آوردن زمینه تامل و تعمق در مباحث نظری در حوزه سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس درطول روزهای برگزاری جشنواره در تهران پیش بینی شده است. این سخنرانی ها پیرامون موضوعاتی چون: «نسبت هنر و اخلاق در فرهنگ اسلامی»، «هنر متعالی، جهاد مقاومت»، «رسالت سینماگران انقلاب در برابر فرهنگ سلطه» و «آسیب شناسی سینمای انقلاب و دفاع مقدس» برگزار خواهد شد.

-          «آیت الله حائری شیرازی» با موضوع «نسبت هنر و اخلاق در فرهنگ اسلامی»

-           دکتر «رحیم پور ازغدی»با موضوع" آسیب شناسی سینمای انقلاب و دفاع مقدس

-          «حجت الاسلام و المسلمین پناهیان» با موضوع" رسالت سینماگران انقلاب در برابر فرهنگ سلطه

-          حجت الاسلام میرباقری با موضوع" هنر متعالی، جهاد و مقاومت

بخش ایران هراسی و اسلام هراسی:

چهار فیلم بخش

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار