سعید مستغاثی در نشست نقد و بررسی فیلم «طیب»:

ما باید خودمان را محکوم کنیم نه دیگران را/ انتظار نداشته باشیم یک یهودی فیلمی مثبت درباره بزرگان ما بسازد

سعید مستغاثی منتقد سینما: ما باید خودمان را محکوم کنیم نه دیگران را چون آن ها برای ما فیلم نمی سازند. ما خودمان باید بتوانیم اثری در خور این بزرگان بسازیم. نباید انتظار داشته باشیم یک یهودی فیلمی مثبت درباره بزرگان و مسلمانان بسازد.
کد خبر: ۲۹۵۸۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱ - 27September 2014

ما باید خودمان را محکوم کنیم نه دیگران را/ انتظار نداشته باشیم یک یهودی فیلمی مثبت درباره بزرگان ما بسازد

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی طبیب  در راستای فیلم های اسلام هراسی و ایران هراسی با حضور سعید مستغاثی عصر دیروز در سالن شماره 3 سینما فلسطین برگزار شد.
 
سعید مستغاثی منتقد سینمایی درباره ساخت این فیلم گفت: فیلم طبیب اولین فیلمی نیست که درباره بزرگان ایرانی ساخته میشود پیش از این نیز فیلم سینمایی عمر خیام ساخته شده که شخصیت این حکیم را فردی شراب خوار و عیاش معرفی کرده بود و یا فیلم دیگری نیز درباره خواجه نظام الملک ساخته شده که وی را فردی به شدت خشن نمایش داده است.
 
وی ادامه داد: شروع فیلم غرب را در آن دوره به شدت سیاه نمایش می دهد و فیلم در کل با یک خوش بینی آغاز می شود که فردی برای آموختن علم پزشکی از محضر ابن سینا به اصفهان می رود اما متاسفانه در ادامه به تخریب این حکیم بزرگ می پردازد.
 
این منتقد سینمایی با بیان اینکه علم تشریح براساس مستندات تاریخی سال ها پیش از ابن سینا در ایران وجود داشته است گفت: علم تشریح از سال ها قبل در ایران وجود داشته اما در این فیلم به گونه ای روایت می شود که برای اولین بار این اتفاق می افتد فردی که وجودش در تاریخ به ثبت نرسیده دست به این کار می زند که نشان از سمت و سوی خاص فیلم دارد.
 
مستغاثی با اشاره به اینکه انتخاب نوع پوشش بسیار جهت دار طراحی شده عنوان کرد: پوشش روحانیون فیلم بسیار جهت در انتخاب شده است در حالی که لباس روحانیت در آن دوره همانند لباس ابن سینا است، اما در فیلم لباس روحانیت همانند علمای امروز شیعه نشان داده شده است. روحانیت در فیلم به شدت افراد خشنی معرفی میشوند.
 
این منتقد با انتقاد از تصویری که از این سینا نمایش می دهد خاطرنشان کرد: در دوره ابن سینا همه باید پیش از آموختن علوم با فلسفه و الهیات آشنا می شدند، بعد به کسب علوم دیگر همچون طب و نجوم می پرداختند از این روست که به ابن سینا لقب حکیم را می دادند.

ابن سینا پیش از آنکه طبیب باشد فیلسوف بود در حالیکه در فیلم به این جنبه از شخصیت وی اشاره نمیشود و از طرفی  او را مقابل روحانیت نیز قرار می دهد.
 
وی ادامه داد: حکومت آن دوره آل بویه است که یکی از بهترین دوران تاریخی شیعی محسوب می شود اما در فیلم پادشاه آل بویه را فردی زن باره و عیاش معرفی می کند. این حکومت برخورد بسیار متعادلی با دین داشت و مورخین دوره ال بویه را رنسانس اسلامی می دانند که بزرگانی چون ابوریحان بیرونی و ابن سینا در آن رشد کرده اند. هیچگاه در آن زمان که ابن سینا در اصفهان است سلجوقیان به اصفهان حمله نمی کنند.
 
این کارشناس رسانه با اشاره به اینکه اصفهان در آن دوره شهری بسیار آباد و سبز بوده است گفت: شهر اصفهان به روایت مورخین و سیاحان غربی شهری آباد و سبز بوده که باغ های بسیاری را در اطراف خود داشته اصفهان شهری است که تعداد زیادی حمام داشته اما در فیلم شهر و مردم به شدت سیاه، کثیف و عقب افتاده  به تصویر کشیده شده است.
 
مستغاثی نگاه فیلم را به شدت یهودی دانست و یادآور شد: افراد یهودی فیلم به شدت پررنگ هستند به طوری که شاگردان یهودی کلاس ابن سینا بسیار فعالند همچنین راب کول در قالب یک یهودی وارد کلاس می شود. خیلی از منتقدان غربی فیلم را به شدت مضحک خوانده اند چون ابن سینا در غرب بسیار مشهور است به طوری که  کتاب وی تا مدت ها مورد استفاده آن ها بوده است. ای کاش این فیلم ها باعث شود ما مطالعات خودمان را درباره دانشمندان کشورمان افزایش دهیم.
 
وی در پایان با تاکید بر اینکه باید خودمان را سرزنش کنیم گفت: ما باید خودمان را محکوم کنیم نه دیگران را چون آن ها برای ما  فیلم نمی سازند ما باید بتوانیم اثری در خور این بزرگان بسازیم. نباید انتظار داشته باشیم یک یهودی فیلمی مثبت درباره بزرگان و مسلمانان بسازد. متاسفانه آثاری که ما از بزرگان ایرانی ساخته ایم اثاری نیست که بتواند مخاطب را جذب کند. فیلم طبیب به لحاظ فیلمنامه و ساختار اثری خوب و جذاب محسوب می شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار