در نشست نقد و بررسی مستد «ایرانیوم» مطرح شد

آمریکایی بدون آماده کردن افکار عمومی وارد جنگ نمی شوند/ ما با وجود اینکه امکانات لازم را داریم حرف حق را نشر نمی دهیم

دکتر فؤاد ایزدی: برخلاف ایران که روزهای تعطیل روزنامه منتشر نمی شود در آمریکا روز یکشنبه بیشترین مخاطب را دارد و حجم روزنامه به مراتب بیشتر از روزهای عادی است.
کد خبر: ۲۹۳۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰ - 25September 2014

آمریکایی بدون آماده کردن افکار عمومی وارد جنگ نمی شوند/ ما با وجود اینکه امکانات لازم را داریم حرف حق را نشر نمی دهیم

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی ایرانیوم به کارگردانی الکس ترمن با حضور فواد ایزدی استاد حقوق دانشگاه تهران عصر امروز در سالن شماره 3 سینما فلسطین برگزار شد.

فواد ایزدی در ابتدای جلسه در خصوص توزیع و پخش این مستند در جامعه آمریکا گفت: این مستند در تیراژ 70 میلیون نسخه در روزنامه روز یکشنبه بسیاری از شهرهای بزرگ آمریکا که مخاطب بیشتری دارد به صورت رایگان توزیع شده و با توجه به جمعیت 320 میلیونی این کشور نشان می دهد که تقریبا تمام خانواده های آمریکایی این مستند را دیده اند.

وی افزود: برخلاف ایران که روزهای تعطیل روزنامه منتشر نمی شود در آمریکا روز یکشنبه بیشترین مخاطب را دارد و حجم روزنامه به مراتب بیشتر از روزهای عادی است.

این عضوهیات علمی دانشکده مطالعات جهان با بیان اینکه سازندگان این مستند بسیار حرفه ای دست به ساخت زده اند عنوان کرد:این مستند در آمریکا دیده شد و بسیار اثرگذار بود. آنقدر حرفه ای کار شده که مخاطب آگاه را نیز دچار شک و تردید می کند به طوری که برای ذهن مخاطب در هر لحظه برنامه ای ویژه دارد.

ایزدی با اشاره به اینکه این مستند بسیار فراتر از یک فیلم است خاطرنشان کرد: مارک دووبیتس نظریه پرداز آمریکایی چند ماه پیش از شروع دور جدید مذاکرات هسته ای در خصوص اینکه اگر ایران امتیازی به غرب بدهد ما در مقابل نباید از تحریم ها بکاهیم بلکه باید بخشی از پول های بلوکه شده ایران را آزاد کنیم چیزی که چنذ ماه بعد شاهد اجرایی شدن آن شدیم. این مستند بسیار فراتر از یک مستند معمولی است بلکه در پی تغییر نظر افکار عمومی گام بر می دارد.

این کارشناس حوزه غرب شناسی انتخاب راوی ایرانی با لهجه مشخص فارسی را از دیگر ترفندهای ساخت این اثر دانست و عنوان کرد: راوی داستان شهره آغداشلو است که بتواند ناخودآگاه اثر بیشتری بر مخاطب بگذارد هرگاه در چنین آثاری از افراد گوناگون استفاده شود حمایت بیشتری را به خود جلب می کند به طوری که بیان کننده این نکته است که آمریکایی ها تنها در ساخت مستند مشارکت ندارند بلکه خود ایرانی ها نیز با جریان فیلم همسو هستند.

ایزدی با تاکید بر اینکه متاسفانه ما در حوزه رسانه و فرهنگ بسیار ضعیف عمل می کنیم یادآور شد: در حوزه شرق شناسی، ایران و اسلام به عنوان یک خطر و یا تهدید مورد هجمه قرار می گیرد به طوری که در این راستا مستندهای بسیار زیادی ساخته می شود که اسلام را مورد هدف قرار می دهد.

وی ادامه داد: چرا این همه هزینه میشود تا روی افکار عمومی جامعه آمریکا اثر گذاشته شود. مستند «ایرانیوم» تلاش می کند با ایجاد خوف نشان دهد که ایران در پی ساخت سلاح هسته ای است در حالی که حتی نهادهای امینتی آمریکا به چنین تفکری اعتقاد ندارند. همه این تلاش ها به این دلیل است که بتواند جنگ های آمریکا را توجیه کند.از طرفی گروههایی نیز در جامعه آمریکا وجود دارند که متوجه شده اند که اگر جلوی این افراطی گری ها گرفته نشود ممکن است جنگ با ایران نیز رقم بخورد که هزینه های به مراتب بیشتری از جنگ در عراق و افغانستان را در پی دارد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه در آمریکا به شدت در حوزه اسلام هراسی کار می کنند گفت: متاسفانه ما در مقابل این هجمه گسترده با وجود اینکه حرف حق می زنیم و امکانات لازم را نیز در اختیار داریم اما اثر قابل قبولی در این حوزه نداریم افکار عمومی در آمریکا بسیار مهم است به طوری که دولتمردان آمریکایی بدون بدون جلب نظر افکار عمومی وارد هیچ جنگی نمی شوند و در شرایز امروز که آمریکایی ها به راحتی جنگ می کنند چگونه می توانیم مطمئن شویم که با ایران نیز وارد جنگ نمی شوند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: باید در حوزه فرهنگی و رسانه ای فعالیت جدی انجام دهیم ما باید در کنار پیشرفت ابزاری در حوزه فرهنگ نیز به صورت جدی کار کنیم با وجود داشتن شبکه پرس تی وی نتوانسته ایم اثری در افکار عمومی مردم آمریکا بگذاریم به طوری که 76 درصد از جامعه آمریکایی فکر می کند ایران دارای سلاح هسته ای است. این نتیجه تاثیر رسانه است. مردم آمریکا بسیار اهمیت دارند چون اگر افکار آن ها باز شود حداقل می توانیم مسئله جنگ را از بین ببریم ما باید در جهت روشن کردن مردم آمریکا حرکت کنیم.

ایزدی در پایان تاکید کرد: در حوزه دیپلماسی عمومی ما نیاز داریم جدی تر کار کنیم به ویژه با مردم کشورهایی که دولت های آن ها با ما دچار چالش هستند.
 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها