به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، حمیدرضا شکارسری، منتقد ادبی در پانزدهمین شب شاعر، نکوداشت شاعر آیینی و انقلابی «غلامرضا کافی» بیان داشت: بیشتر ادبا و شعرا را با یکی، دو و سه کتاب میشناسیم. به طور مثال من حسن حسینی را با گنجشک و جبرئیل میشناسم. قیصر را با سنت و نوآوری در شعر معاصر و آینههای ناگهان میشناسم و گاهی یک شاعر را با یک شعر میشناسیم. کافی نیز اینگونه است.
وی ادامه داد: شرح منظومه ظهر و ترانکهای ایشان همیشه در ذهنم است. در یکی از برنامهها در شیراز من یکی دو ساعت دربارهی دلایل فاعلی، صوری و... شرح منظومه ظهر و جامعیتش صحبت کردم و آن جامعیت و انصاف دکتر در آنجا مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
شکارسری خاطرنشان کرد: یکی از برکاتی که در این دو سه دهه در حوزهی شعر شاهدیم، نسل دانشگاهی ما هستند. کسانی که دانش آموخته باشند و نگاه جدی به شعر داشته باشند. دکتر از این جنس است.
وی در ادامه با اشاره به کتاب ترانکهای غلامرضا کافی اظهار داشت: کسی که ترانکها را مینویسد، میگوید که من در حال هستم و به ضرورتها نیز توجه دارم. شعر کوتاه از ابتدای دههی 80 شکل واقعی پیدا میکند و به یک جریانی تبدیل میشود و باید بپذیریم این جریان با حرکتهایی همچون ترانکها شکل گرفته است.
شکارسری گفت: ترانکها شعرهایی است که انتهای آن انتهای شعر است. یعنی بخش شعر دیگری یا پیش شعر دیگری نیست و ذات شعر است و نمیتوان چیزی به آن اضافه کرد و به دلیل کوتاهی نمیتوان از آن کم کرد.
وی با بیان اینکه در غزلها، مثنویها و دوبیتیهای کافی، شاعر فردیت و تشخص را در قالب من جمعی نشان میدهد، خاطرنشان کرد: در ترانکها شاعر به شکل مدرن به زمانه خودش اشاره میکند.
شکارسری تصریح کرد: بهترین شکلهای شعرهای اجتماعی را میتوان در ترانکها یافت. شاعر در آنجا تصویری صحبت کرده است. ترانکها در زمرهی شعر سادهی روزگار ما است. جریان شعر ساده در روزگار ما حداقل در عرصه شعر انقلاب بخشی مدیون ترانکهای کافی است. ترانکها را وجه مدرن شاعری کافی میدانم.
انتهای پیام/