این آلمانی‌های بی‌چشم و رو!

در حالی برخی مسئولان همچنان چشم به اروپایی‌ها دارند و منتظر SPV مانده‌اند که دولت‌های متعهد در اروپا نه‌تن‌ها بازی سازوکار مالی را همچنان کش می‌دهند بلکه حالا به صورت عملیاتی وارد فاز اعمال و اجرای تحریم‌های جدید‌تر هم شده‌اند.
کد خبر: ۳۲۹۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱ - 23January 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس به نقل از وطن امروز، در ایران دولت حسن روحانی و محمدجواد ظریف در حالی همچنان چشم به اروپایی‌ها دارند و منتظر SPV مانده‌اند که دولت‌های متعهد در اروپا نه‌تن‌ها بازی سازوکار مالی را همچنان کش می‌دهند بلکه حالا به صورت عملیاتی وارد فاز اعمال و اجرای تحریم‌های جدید‌تر هم شده‌اند.

ماجرای تحریم هواپیمایی ماهان‌ایر توسط دولت آلمان یکی از مواردی است که باز هم نشان می‌دهد اراده و انگیزه اروپا برای نگه داشتن ایران در برجام دقیقا در راستای سیاست‌های آمریکا علیه ایران یعنی تداوم و افزایش فشار بر تهران برای گرفتن امتیازات فراهسته‌ای مثل برنامه دفاع موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران است. در همین راستا دولت آلمان بتازگی هواپیمایی ماهان‌ایر ایران را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. دیروز وزیر خارجه این کشور رسما تحریم این شرکت هواپیمایی ایرانی را اعلام کرد. سه‌شنبه وزیر خارجه آلمان با دفاع از تصمیم این کشور برای لغو مجوز پرواز ماهان‌ایر در آلمان گفت: این اقدام در راستای تحریم‌های جدید اتحادیه اروپایی علیه ایران است. هایکو ماس گفت: کشورش بر اساس منافع امنیتی خود تصمیم به لغو مجوز پرواز ماهان‌ایر گرفته است. بر اساس گزارش ایسنا، صفحه رسمی وزارت خارجه آلمان در توئیتر به نقل از هایکو ماس نوشت: این تصمیم ضروری براساس منافع امنیتی ما اتخاذ شده است.

این شرکت هواپیمایی تجهیزات و اشخاصی را به مناطق جنگی، بویژه سوریه منتقل می‌کند. جالب اینکه در ادامه این توئیت به تعهد آلمان به برجام (نگه داشتن ایران در برجام و تداوم تعطیلی برنامه هسته‌ای) اشاره شده و آمده است: توافق هسته‌ای با ایران کماکان برای ما به‌طور فوق‌العاده‌ای اهمیت دارد، اما ما این مسأله را کاملا روشن کرده‌ایم که در پاسخ به برخی تحولات دست به اقدامات مناسب می‌زنیم. این تصمیم به‌علاوه در راستای تحریم جدید اتحادیه اروپایی (علیه ایران) پس از حوادث در فرانسه و دانمارک اتخاذ شده است. بنا بر این گزارش، یک مقام ارشد در دولت آلمان روز دوشنبه گفت: این کشور حق فعالیت خطوط هوایی ماهان‌ایر ایران را به بهانه موضوعات ایمنی و ظن به‌کارگیری آن‌ها در مقاصد نظامی، لغو کرده است. دولت آلمان نسبت به این شرکت هواپیمایی مشکوک و مدعی است هواپیما‌های آن برای مقاصد نظامی خارجی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. ماهان‌ایر از سال 2011 در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با استقبال از این اقدام آلمان در پیامی توئیتری نوشت: آمریکا از تصمیم آلمان مبنی بر لغو حق فرود ماهان‌ایر ایران استقبال می‌کند.

وی در ادامه در اظهاراتی واهی ادعا کرد این شرکت هواپیمایی با حمایت از آنچه «تمایلات ویرانگرانه نظام ایران در منطقه» خواند، تسلیحات در خاورمیانه جابه‌جا می‌کند. ادعای وزیر خارجه آلمان در حالی است که حتی اگر ماهان‌ایر جابه‌جایی تجهیزات مورد نیاز جریان مقاومت برای مقابله با داعش را نیز انجام داده باشد؛ این اقدام در راستای ریشه کن کردن تروریسم در منطقه است که منجر به تامین امنیت اروپا هم شده و این موضوعی است که مورد اذعان مقامات اروپایی نیز قرار گرفته است. با این حال، اما اروپایی‌ها نه‌تن‌ها قدردان این لطف ایران به مردم اروپا نیستند بلکه حالا شرکت‌های هواپیمایی ایران را به بهانه همکاری برای مقابله با داعش مورد تحریم قرار داده‌اند. علاوه بر این، سخنگوی دولت آلمان با طرح ادعا‌هایی علیه کشورمان مبنی بر حمایت ایران از تروریسم، این باور را که کشورش تحت فشار‌های آمریکا دست به چنین اقدامی زده، رد کرد و گفت: آلمان به دلیل منافع امنیتی‌اش این تصمیم را اتخاذ کرده است. ادعای آلمانی‌ها علیه ایران در حالی است که سران گروهک‌های تروریستی ضدایرانی اکنون با خیال راحت و تحت حمایت دولت‌های اروپایی در حال فعالیت علیه ایران و تلاش برای مخدوش کردن امنیت ایران هستند و به جای آنکه آلمان و سایر کشور‌های اروپایی به‌خاطر پناه دادن به این تروریست‌ها به ایران پاسخگو باشند، حالا موضع طلبکارانه اتخاذ کرده‌اند و با طرح اتهامات عجیب، ایران را مورد تحریم قرار می‌دهند. این سیاست اروپایی‌ها در واقع تلاش برای مخدوش کردن بنیان‌های امنیتی در ایران است و این رفتار در حالی است که به اذعان مقامات اروپایی، نقش ایران در تامین امنیت اروپا و مقابله با تروریست‌ها در منطقه غیر قابل انکار است. در واقع ایران در حال مقابله با تروریست‌هاست و در این تقابل هزینه‌های مادی و انسانی فراوانی را متحمل شده است. این اقدام ایران منجر به ارتقای شاخص‌های امنیتی اروپایی‌ها نیز شده است. حالا اروپایی‌ها به جای قدردانی از این لطف ایران، دست به حمایت‌های صریح از تروریست‌ها می‌زنند و با این اقدام برای ایجاد ناامنی در ایران همکاری می‌کنند.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد به مرور انطباق سیاست‌های ضدایرانی آمریکا و اروپا در حال تکمیل است و دولت‌های اروپایی دیگر ابایی از همصدایی با آمریکا برای تقابل با ایران ندارند. کارشناسان معتقدند دلیل سیاست‌های خصمانه اروپا علیه ایران اعتقاد آن‌ها به این نکته است که دولت حسن روحانی در این وضعیت در برجام خواهد ماند. بر همین اساس نه‌تن‌ها اروپایی‌ها اجرای تعهدات خود در برجام را معلق کرده‌اند، بلکه اعمال تحریم‌های جدیدتر علیه ایران را هم در پازل نقشه آمریکا علیه ایران آغاز کرده‌اند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار