دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

اهمیت حمایت از تولید داخل در اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی

تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی به‌عنوان یکی از اهداف والای نظام جمهوری اسلامی است؛ موضوعی که همواره امام خامنه‌ای بر اهمیت توجه به آن تأکید کردند.
کد خبر: ۴۸۹۲۷۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ - 19November 2021

اهمیت حمایت از تولید داخل در اندیشه مقام معظم رهبریبه گزارش خبرنگار گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حمایت از تولید داخل، امری است که امام خامنه‌ای فرمانده کل قوا سالهاست بر آن تأکید دارند؛ تاکیدی که سرشار از حکمت است و راهی است بسیار کاربردی برای دور زدن تحریم‌هایی چهل ساله که هر لحظه حلقه فشار آن تنگ‌تر می‌شود.

ایشان در سخنرانی خود در جمع مردم آذربایجان در حمایت از تولید داخل فرمودند: «یک نکته که این بیشتر به مردم مربوط می‌‌شود، مصرف محصولات داخلی است که من بار‌ها در سخنرانی‌های اوّل سال و غیر آن تکرار کردم، الان هم به شما عرض می‌کنم: محصولات داخلی را مردم مصرف کنند؛ نروند دنبال این نشانه ها. حالا مُد شده است بگویند «بِرَند» است، بِرَند فلان؛ بِرَند چیست! بروید سراغ مصرف تولیدات داخلی.

آن چیز‌هایی که مشابه داخلی دارد، متعصّبانه و با تعصّبِ تمام، ملّت ایران، خارجیِ آن را مصرف نکنند. این را من فقط برای یک عدّه‌ی خاص نمی‌گویم؛ خب بله، وقتی ما می‌گوییم، یک عدّه متدیّنین فوراً گوش می‌کنند حرف را، پیغام هم می‌دهند فلان چیز را که خارجی است بخریم؟ فلان چیز را نخریم؟ من فقط برای متدیّنین و افرادی که برای حرف ما حجّیّت شرعی قائلند، این را نمی‌گویم؛ من این حرف را برای هرکسی می‌گویم که به ایران علاقه‌مند است، به آینده کشور علاقه‌مند است، به فکر بچّه‌های خودش است که بنا است فردا در این کشور زندگی کنند.

شما مصنوعات خارجی را که مصرف می‌کنید، در واقع کمک می‌کنید به این‌که حجم آن بنگاه خارجی، آن کارگر خارجی، آن سرمایه‌دار خارجی، مدام بیشتر بشود و تولید داخلی ضربه بخورد، شکست بخورد؛ دولتی‌ها هم در مصارف دولتی، در اشیاء مصرفی‌ای که در ساختمان‌ها، در چیز‌های گوناگون مصرف می‌کنند، حتماً ملاحظه کنند تولید داخلی را.»

در سال‌های گذشته توجه به دو مقوله‌ی سبک زندگی ایرانی - اسلامی و استفاده‌ مردم و مسئولان از کالا‌های ایرانی همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و هست و این مهم در زندگی شخصی معظم له نیز رعایت می‌‌شود؛ تا جائیکه در چیدمان محل دو سخنرانی مهم ایشان در ابتدای سال جدید فقط از صنایع دستی ایرانی آن هم از هنر مردم نقاط مختلف کشورمان استفاده شده که در خصوص توجه به اشتغال روستایی و خانگی (اشتغال زنان بی سرپرست و بد سرپرست و اشتغال زنان سرپرست خانوار) بیانگر مطالب و مسائل متعددی می‌تواند باشد.

سبک زندگی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان رهبر جهان اسلام به خوبی نشان می‌دهد که به راحتی می‌توان بدون بِرند‌ها زندگی کرد؛ به راحتی می‌توان به استفاده از تولید داخل رو آورد، به راحتی می‌توان به کارگر و تولیدکننده داخل اعتماد کرد و به راحتی می‌توان با خیال راحت از جنس ایرانی استفاده کرد.

در واقع تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی از عوامل مهم در پیشرفت کشور، توسعه عدالت و دستیابی به اقتدار ملی نظام اسلامی خواهد بود که در این برهه حساس با روشن‌بینی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، گامی مناسب در جهت خنثی‌سازی تحریم‌های اقتصادی غرب قابل ارزیابی است.

یکی از پیش‌نیاز‌های این مسیر برای رسیدن به نتیجه مطلوب، زمینه‌سازی ذهنی و فرهنگی برای اقشار مختلف جامعه و تبلیغات در خصوص حرکت‌های جهادی و تغییر الگو‌های مصرفی کنونی جامعه می‌باشد. امروز هر فردی از اعضای جامعه باید بداند که در فعالیت‌های خود باید به ارتقاء بهره‌وری و افزایش همت و کارایی اقدام کند تا کشور به اهداف تعریف شده در چشم انداز بیست ساله نظام برسد.

از طرفی دولت ابزار‌های حمایتی بسیاری در اختیار دارد که کنترل واردات و اعطای تسهیلات مالی و غیرمالی از آن جمله‌اند. همه این حمایت‌ها از محل منابع عمومی یعنی بیت‌المال انجام می‌شود؛ این حمایت صرفا زمانی توجیه دارد که دولت میان منافع بخش خصوصی و منافع ملی پیوند برقرار کند. این پیوند، زمانی برقرار می‌شود که تولیدکننده در ازای حمایتی که دریافت می‌کند مکلف به اقداماتی در راستای منافع ملی شود که سرمایه‌گذاری برای ارتقای فناوری یک مورد مهم آن است.

بخش خصوصی موتور محرک اقتصاد است و دولت در نسبت با آن باید نقش حامی، هادی و ناظر را ایفا کند. البته تولیدکنندگان داخلی باید علاوه‌ بر ارتقای کیفیت به فکر کاهش قیمت‌ها هم باشند تا مردم نیز بتوانند با خرید کالای ایرانی بازار را از رکود خارج کنند.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار