نشست‌ «گذرگاه انقلاب» در مشهد برگزار شد

به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نشست‌ «گذرگاه انقلاب» با محوریت رحلت آقا مصطفی خمینی در مشهد برگزار شد.
کد خبر: ۵۰۴۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۹ - 05February 2022

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، همزمان با ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی نشست‌ «گذرگاه انقلاب» با موضوع روایتگری رویدادهای انقلاب اسلامی با حضور حجت‌الاسلام «غلامرضا اسدی» از یاران و شاگردان رهبر معظم انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام «علی‌اکبر سبزیان» مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و «محمدحسین رحیمی» از شعرای حماسه‌سرای خراسانی در خانه انقلاب اسلامی مشهد برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام سبزیان ضمن تسلیت شهادت حضرت امام هادی (ع) از ابتکار عمل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در برگزاری سلسله نشست‌های «گذر انقلاب» تقدیر کرد و اظهار داشت: این فصل از گذر انقلاب با محوریت رحلت آیت‌الله مصطفی خمینی به خراسان رضوی و خانه انقلاب شهر مقدس مشهد رسید. مکانی که در آن حضور داریم و این برنامه در آن برگزار می‌شود، خانه شخصی رهبر معظم انقلاب اسلامی است که از سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۷ در آن سکوت داشتند و امروز به نام «خانه انقلاب اسلامی» نامگذاری شده است.

وی افزود: در واقع «خانه انقلاب اسلامی» محل رفت‌وآمد بسیاری از بانیان و موسسین انقلاب اسلامی و محلی برای برنامه‌ریزی‌های انقلاب در مشهد توسط مثلث انقلاب در این شهر آیت‌الله خامنه‌ای، شهید آیت‌الله هاشمی‌نژاد و مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی بوده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به رحلت حاج آقا مصطفی خمینی، گفت: آقا مصطفی نه تنها فرزند ارشد امام خمینی (ره) بلکه یار و مشاور ایشان در ایام مبارزه و نهضت بودند. رژیم پهلوی سعی بر آن داشت تا با شهادت حاج آقا مصطفی و ایجاد دغدغه شخصی و رنج فقدان فرزند برای امام خمینی (ره)، ایشان را از مسیر خود غافل و خارج کنند.

سبزیان یادآور شد: البته باید به دو نکته در خصوص برخورد امام خمینی (ره) با رحلت حاج آقا مصطفی اشاره کرد، اول اینکه ایشان نه تنها با صبوری اشکی در ماتم فرزند خود نریختند بلکه این اتفاق باعث نشد تا خللی در عزم و اراده ایشان بوجود آید. نکته دوم اینکه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بعد از شهادت فرزندشان فرمودند «فوت مصطفی از الطاف خفیه خداوند بوده است».

وی در پایان تأکید کرد: بعنوان فرزندان انقلاب معتقدیم که امروزمان را مدیون حضرت امام خمینی (ره) هستیم و بر عهدی که ملت ایران با ایشان بسته پا بر جا خواهیم ماند و تلاش می‌کنیم تا راه ایشان را ادامه دهیم و پشت سر رهبر معظم انقلاب اسلامی در جهت اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی حرکت خواهیم کرد.

امام خمینی (ره) همه قدرت‌های مادی را محکوم به نابودی می‌دانستند

در ادامه حجت‌الاسلام اسدی ابراز داشت: سخن گفتن از وقایع مربوط به شهادت فرزند برومند امام خمینی (ره) که مجتهد، فقید، مفسر قرآن، ادیب سیاستمدار، دشمن‌شناس و همراه همیشگی ایشان بود، دشوار است.

وی افزود: حاج‌ آقا مصطفی در مدت اقامت خود در نجف برای خودسازی، سازندگی و انس با مسائل عرفانی از محضر آیت‌الله سیدمرتضی کشمیری، استاد عرفان بهره برد. نبوغ و استعداد حاج آقا مصطفی به اندازه‌ای بود که در سن ۲۷ سالگی و در عنفوان جوانی موفق به کسب جایگاه اجتهاد شدند و بی‌شک انتخاب رژیم شاهنشانی برای شهادت ایشان، انتخابی هوشمندانه بود.

این شاگرد رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: در سال ۱۳۵۶ داریوش همایون مقاله‌ای می‌نویسد که در آن مدعی می‌شود امام خمینی (ره) یک فرد هندی است که در هندوستان با انگلیس و کشورهای استبدادی دیگر در ارتباط است. این امر باعث خشم مردم شد تا آنجا که در ۱۹ دی ۱۳۵۶ مردم قم بر علیه این اقدام قیام کردند که با سرکوب شدید نیروی‌های ساواک مواجه شدند، در چهلم مردم قم مردم غیور تبریز قیام کردند و در چهلم شهادت مردم تبریز مردم یزد نیز به قیام برخاستند. این قیام‌ها زمینه پیروزی انقلاب اسلامی و صحه‌ای بر لطف خداوند در شهادت حاج آقا مصطفی خمینی شد.

اسدی تصریح کرد: امام خمینی (ره) بر این اعتقاد بودند که همه قدرت‌ها استعماری آمریکا، شوروی، انگلیس و جز قدرت خدا هیچ قدرتی در جهان باقی نخواهد ماند.

در ادامه این برنامه ضمن معرفی کتاب «بازتاب‌ها و پیامدهای رحلت اسرارآمیز آیت‌الله مصطفی خمینی به روایت اسناد» اثر سجاد راعی‌گلوجه بخش‌هایی از این کتاب قرائت شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها