گذری بر زندگینامه شهید «برهان عالی»

‌«برهان عالی» یکی از ارکان و منادیان وحدت اسلامی در کردستان بود که در مسیر اسلام ناب محمدی (ص) و دفاع از آرمان‌های انقلاب تلاش می‌کرد و سرانجام در روز ۲۱ ماه رمضان توسط سرسپردگان استکبار جهانی در مقابل منزلش مورد حملۀ مسلحانه قرار گرفت و به شهادت رسید.
کد خبر: ۵۱۸۲۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۵ - 28April 2022

گذری بر زندگینامه شهید «برهان عالی»

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از کردستان، ملا «برهان عالی» فرزند ماموستا ملا محمد امین مشهور به ماموستای کانی سانان در بهار ۱۳۳۲ در روستای کانی سانان از توابع بخش مرکزی مریوان به دنیا آمد و مقدمات علوم دینی را به تدریج در مکتب پدر خود فرا گرفت. چندی بعد، ضمن فراگیر اصول و مسائل دینی به سایر طلاب پرداخت.

در سال ۱۳۵۱ پس از اتمام تمامی سطوح دروس حوزوی با حضور علمای برجسته منطقه به صورت رسمی اجازه نامه افتاء در مذهب امام شافعی را دریافت کرد. پس از آن همچنان در کنار پدرش به تدریس علوم دینی و اقامه نماز جمعه و جماعت در روستا پرداخت تا آن که پس از مهاجرت پدرش به روستای بیاره، از سال ۱۳۶۰ به صورت رسمی جانشین وی شد و کلیه مسئولیت‌های تدریس و اقامه نماز جمعه و جماعت را بر عهده گرفت.

جنگ تحمیلی و بمباران پیاپی هواپیماهای بعث، عاقبت موجب شد ماموستا برهان عالی، روستای زادگاه خود را ترک کند و به روستاهای دیگر مهاجرت کند، پس از آوارگی از روستایی به روستای دیگر، سرانجام در مریوان ساکن شد.

در مریوان علاوه بر عموم مسائل دینی به همکاری با آموزش و پرورش پرداخت و درس‌های بینش اسلامی، فلسفه و منطق را در مدارس و دبیرستان‌های مریوان به جوانان تعلیم داد. در سال ۱۳۷۶ در امتحانات تعیین سطح دانشگاه الهیات دانشگاه تهران شرکت کرد و مدرک سطح دو (معادل کارشناسی ) را دریافت نمود در سال ۱۳۸۰ بار دیگر در امتحانات تعیین سطح موفق به اخذ درجه کارشناسی ارشد شد و از پایان نامه خود با عنوان «ترجمه و تحقیق کتاب لب‌الاصول» دفاع کرد. ماموستا برهان عالی از سال ۱۳۷۵ تا زمان شهادت در سنندج ساکن شد، وی در کنار تدریس در آموزش و پرورش، امام جماعت مسجد حاج شیخ محمد محله آغه زمان بود.

او در سلوک عرفانی تابع طریقت نقشبندیه بودند و به سبب روحیه مردمی در شورای روحانیت و شعبه حل اختلاف‌های مردمی دادگاه فعالیت‌های قابل توجهی داشت.

در سال ۱۳۷۷ به درخواست هیات امنای مسجد شهرک بهاران امامت جمعه مسجد نور را پذیرفتند. پس از آن که مسجد جامع قبا در بهاران احداث شد به اقامه نماز جمعه به ترویج تعالیم دینی و وحدت اسلام پرداخت. خصوصا به رونق و شکوه نمازهای تراویح و دعا شب‌های قدر کمال بخشید تا جای که عوامل استکبار این رونق را برنتافتند و به امید آن که در و حدت اسلامی و دستاوردهای با شکوه نظام اسلامی خدشه وارد کنند به ترور ماموستا برهان عالی روی آوردند و وی را به شهادت رساندند.

ملا برهان عالی امام جمعه مسجد قبای سنندج روز شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۸ برابر با ۲۲ رمضان المبارک ۱۴۳۰ حدود ساعت ۱۲ شب پس از اتمام نماز تراويح، افرادی ناشناس با مراجعه به درب منزلش و به بهانه پرسش سوال شرعی و دينی از منزل خارج و مورد حملۀ مسلحانه قرار گرفت و در سن ۵۶ سالگی به شهادت رسید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها