رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

چاپ ۶۰۰ کتاب کودک و نوجوان در حوزه دفاع مقدس/ ذائقه‌شناسی را مهم می‌دانیم

سردار بایرامی با تاکید براینکه ذائقه‌شناسی براساس مخاطب نسل امروز و نوجوانان دهه ۹۰ نیازمند تخصص و مهم است، گفت: تولیدات ادبی کودک دفاع مقدس که براساس ذائقه‌شناسی مخاطب شکل گرفته شده باشد در تولید انیمیشن، موشن گرافیک، تولید مستند و حتی فیلم کوتاه می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
کد خبر: ۵۲۲۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰ - 14May 2022

چاپ ۶۰۰ کتاب کودک و نوجوان در حوزه دفاع مقدس/ ذائقه‌شناسی را مهم می‌دانیمسردار «عباس بایرامی» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به حضور تولیدات این مجموعه در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار داشت: امسال در قالب دو نشر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و صریر در سه غرفه در نمایشگاه کتاب تهران سعی کرده‌ایم به یک چیدمان خوب یک شخصیت خوب برای کتاب‌های دفاع مقدس قائل باشیم چراکه معتقدیم ظاهر غرفه نیز در جلوه‌گری به مردم موثر است و قصد داریم زیبایی‌های دفاع مقدس را در این جلوه‌گری‎ها نشان دهیم.

وی با اشاره به رویکرد این مجموعه به ادبیات کودک و نوجوان گفت: تمام مجموعه‌های تابع بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سراسر کشور تا کنون در حوزه کودک و نوجوان بیش از ۶۰۰ عنوان کتاب به‌چاپ رسانده است که در غرفه نمایشگاه امسال قریب به ۴۰۰ کتاب عرضه شده است.

چاپ۱۷۰ کتاب کودک و نوجوان دفاع مقدس در سال ۱۴۰۰ 

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با تاکید براینکه تولید کتاب کودک و نوجوان دارای هزینه‌های سنگینی است، افزود: دفاتر استانی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سالانه چند کتاب کودک و نوجوان با کیفیت با استفاده از سوژه‌های خوب تولید می‌کنند؛ تاکید شده است هر آموزه دفاع مقدس و جریان مقاومت را با شکیل‌ترین شکل ممکن به مخاطب منتقل کنند؛ موفقیت در این مسیر سختی‌هایی دارد که با استفاده از روانشناسان و جامعه‌شناسان سعی کرده ایم محصولات خوب و به‌روزی را تولید کنیم.

بایرامی خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۰ حدود ۱۷۰ عنوان کتاب کودک و نوجوان تولید کرده‌ایم که در نوع خودش خوب بود، اما زمانی این را مطلوب می‌دانیم که به‌لحاظ کمی سالانه هزار عنوان کتاب به‌چاپ برسانیم و پایبند به این حرف هستیم به‌شرط اینکه سوژه‌های خوب را دنبال کنیم.

ابعاد شخصیت شهید سلیمانی سوژه تولید کتاب کودک

وی عنوان کرد: در گذشته مجموعه‌ای با عنوان قهرمانان چاپ می‎کردیم که نمونه‌هایی از آن در رابطه به شهید صیاد شیرازی و دیگر شهیدان به‌چاپ رسیده بود، اما متوقف شده بود و سعی داریم این مجموعه احیا شود و تاکید داریم برای هر یک شهدا باید یک کار خوب با جلوه‌ها و نثر و داستان‎های خوبی برای نوجوانان تولید کنیم؛ در حوزه کودک نیز اگر سالانه هزار کتاب را با بهترین تصویرگری‌های خوب به سبک جدید کتاب‌هایی که در دنیا مرسوم است تولید کنیم حتما به بخشی از اهداف مورد نظر دست پیدا می‌‎‎کنیم.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اظهار داشت: سوژه‌های ناب بسیاری در موضوع دفاع مقدس وجود دارد و با توجه به شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی که اثرگذاری آن در لایه‌های مختلف اجتماعی فوق‌العاده زیاد بوده است باید روی این شخصیت ویژه‌تر کار کنیم؛ خصوصاً درباره مهربانی‌های ایشان و برخورد با کودکان و نوجوان می‌توانیم متن و تصاویر و اشعار خوبی عرضه کنیم.

کتاب کودک را با نظر کارشناسان اجتماعی و روانشاسی چاپ می‌کنیم

سردار بایرامی درپاسخ به سوالی پیرامون چشم‌انداز این مجموعه در حوزه تولید آثار ادبی کودک و نوجوان گفت: در حوزه گستره‌ی ملی و کشوری معتقدیم هر استان باید سوژه‌هایش را برمبنای کودک تنظیم کند البته در این حوزه نیازمندیم اهالی ادب و جامعه‌شناسان و روانشناسان کودک سوژه‌ها را مورد کارشناسی قرار دهند تا بهترین تولیدات را برای کودک رقم بزنیم؛ البته در سراسر کشور به‌شدت نیازمند محتوای مرتبط با کودک هستیم و در تراز ملی باید بهترین‌ها شناسایی و تبدیل به محصول شود.

وی پیوند بین ناشر، نویسنده و تصویرگر و کارشناسان و طراحان کتاب را برای تولید محتوای کودک مهم و ضروری دانست و تاکید کرد: باید طرح و جلد و سبک کتاب‌های جدید برای مخاطب کودک و نوجوان تولید شود و در این زمینه چشم‌انداز مهمی خواهیم داشت. کارگروه کودک و نوجوان سازمان ادبیات و تاریخه دفاع مقدس چشم‌انداز این مسیر را روشن خواهد کرد چراکه اساتید خوبی درحال تحقیقات هستند.

تولیدات ادبی کودک دفاع مقدس مورد استفاده دیگر حوزه‌های هنری قرار می‌گیرد

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس خاطرنشان کرد: از همه‌ی مجموعه‌هایی مانند کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان، بهزیستی، آموزش و پرورش و دیگر مجموعه‌ها اساتیدی را شناسایی کرده‌‎ایم و معتقدیم بخشی از این ظرفیت‌ها هنوز وارد میدان نشده‌اند که تقاضا داریم در این میدان به ما کمک کنند. تولید گذشته کودک و نوجوان حوزه دفاع مقدس فردمحور و با کمترین کار کارشناسی بوده است که اگر این ظرفیت را کارشناسانه تولید می‌کردیم امروز موفق‌تر بودیم.

سردار بایرامی با تاکید براینکه ذائقه‌شناسی براساس مخاطب نسل امروز و نوجوانان دهه ۹۰ نیازمند تخصص است، گفت: تولیدات ادبی کودک دفاع مقدس که براساس ذائقه‌شناسی مخاطب شکل گرفته شده باشد در تولید انیمیشن، ریال موشن گرافیک و تولید مستند و حتی فیلم کوتاه می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار