انتخابات آمریکا؛ یک ملت علیه بایدن و ترامپ

تنور گمانه‌زنی‌ها در مورد نامزد‌های احتمالی انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا در حالی هر روز گرم‌تر می‌شود که نتایج نظرسنجی‌ها از بی‌علاقگی شهروندان این کشور به نامزدی دوباره «جو بایدن» و «دونالد ترامپ» در این انتخابات حکایت دارد؛ حکایتی از آمریکا علیه رئیسان جمهورش.
کد خبر: ۵۳۷۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶ - 01August 2022

انتخابات آمریکا؛ یک ملت علیه بایدن و ترامپ

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، کارنامه تاریک ترامپ در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی و راهبرد شکست خورده بایدن در حوزه اقتصادی و نظامی مولفه‌های کلیدی هستند که علاوه بر شهروندان، هم حزبی‌های این دو چهره را نیز در نقطه مقابل آن‌ها قرار داده است.

در همین پیوند روزنامه گاردین ششم مرداد با انتشار نتایج یک نظرسنجی اعلام کرد که بیشتر شهروندان آمریکا رئیس جمهور فعلی و سابق ایالات متحده را به عنوان رئیس دولت در انتخابات سال ۲۰۲۴ قبول ندارند.

بر اساس این گزارش، بیش از ۶۰ درصد از کل شرکت‌کنندگان و ۳۰ درصد از شرکت‌کنندگان طرفدار دموکرات‌ها در نظرسنجی موسسه نیوزنیشن (NewsNation) بایدن را به عنوان نامزد این حزب قبول نکردند.

در مقابل ۵۷ درصد از کل شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی و ۲۶ درصد از شرکت‌کنندگان طرفدار حزب جمهوری‌خواه دوست ندارند ترامپ نامزد این حزب در انتخابات آینده باشد.

نظرسنجی دیگری که هشتم مرداد در فاکس نیوز منتشر شد، حاکی از آن است که بیشتر آمریکایی‌ها خواستار معرفی نامزد‌های جدید از طرف حزب‌های دموکرات و جمهوری‌خواه این کشور در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا هستند.

فاکس نیوز نیز در این ارتباط نوشت: نتایج نظرسنجی مشترک روزنامه یو. اس.‌ای تودی و مرکز نظرسنجی دانشگاه سافولک نشان می‌دهد که اکثر آمریکایی‌ها به حضور بایدن و ترامپ به عنوان نمایندگان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا تمایلی ندارند.

بر اساس نتایج این نظرسنجی که از ۲۲ تا ۲۵ ژوئیه (۳۱ تیر تا ۳ مرداد) برگزار شد، حدود ۶۸ درصد شرکت‌کنندگان مخالف حضور بایدن و ۶۵ درصد مخالف ترامپ هستند.

محبوبیت و مقبولیت؛ گم‌گشته کاخ سفید

از طرف دیگر یافته‌های جدیدترین نظرسنجی موسسه افکارسنجی گالوپ که هشتم مرداد منتشر شد، نشان می‌دهد که محبوبیت بایدن به کمترین سطح از زمان به روی کار آمدنش در کاخ سفید نزول کرده است.

تارنمای هیل در این پیوند گزارش داد که بر اساس نتایج نظرسنجی اخیر گالوپ در حال حاضر تنها ۳۸ درصد رای‌دهندگان از عملکرد بایدن رضایت دارند که این میزان رضایتمندی در ماه گذشته میلادی ۴۱ درصد بود.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، ظرف یک ماه گذشته میزان رضایتمندی دموکرات‌ها و مستقل‌ها از عملکرد بایدن به ترتیب هفت و پنج درصد کاهش یافته است.

در گزارش گالوپ آمده است که یک سال و نیم پس از ورود به کاخ سفید، بایدن با ۴۰ درصد میانگین محبوبیت در قعر روسای جمهوری آمریکا قرار دارد و پس از وی ترامپ و جیمی کارتر به صورت مشترک ۴۲ درصد محبوبیت را به خود اختصاص دادند و جورج بوش پسر با ۷۵ درصد، محبوب‌ترین رئیس جمهوری آمریکا در هجدهمین ماه ریاست جمهوری از زمان آغاز پژوهش گالوپ در دوره دوایت آیزنهاور محسوب می‌شود.

ترامپ؛ شورشی محکوم!

در حالیکه حدود سه ماه به انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا باقی مانده، از یک سو دموکرات‌ها در تلاشند تا با بهره‌برداری از یکسری تحولات، ترامپ را دستکم نزد افکار عمومی محکوم و از این دستاورد در انتخابات‌های آتی استفاده کنند و از سوی دیگر جمهوری‌خواهان به دنبال ممانعت از نامزدی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ هستند.

در همین ارتباط دموکرات‌های آمریکا به پرونده حمله به ساختمان کنگره اشاره دارند؛ رویدادی که کمیته تحقیق مجلس در تاریخ ۳۰ تیر اعلام کرد که رئیس جمهور سابق آمریکا باید از نظر قانونی مسئول این حمله شناخته شود.

روزنامه لوموند فرانسه بر اساس این گزارش، نوشت: ترامپ با سکوت ۱۸۷ دقیقه‌ای خود اجازه داد تا شورش‌های ششم ژانویه ۲۰۲۱ در کنگره آمریکا رخ دهد؛ موضوعی که اعضای کمیسیون تحقیق مجلس نمایندگان این کشور آن را "قصور در انجام وظیفه" ارزیابی کردند.

روزنامه لوپوئن فرانسه نیز اعلام کرد: رئیس مجلس تحقیق آمریکا تاکید دارد که ترامپ دروازه‌های بی‌نظمی و فساد را باز کرد و باید از نظر قانونی مسئول حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ شناخته شود.

بنی تامپسون گفت: رئیس جمهور سابق جمهوری‌خواه سعی کرد نهاد‌های دموکراتیک ما را نابود کند و همه کسانی که مسئول این حمله هستند، از جمله در کاخ سفید، باید در برابر دادگاه پاسخگوی اقدامات خود باشند.

روزنامه دموکرات نیویورک تایمز نیز دوم مرداد در گزارشی، رئیس جمهوری سابق آمریکا را "درنده سیاسی" نامید و خواهان پیگرد نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۴ شد.

این روزنامه هشدار داد که در غیر این صورت خطر فروپاشی، کلیت نظام سیاسی و کشور آمریکا را تهدید خواهد کرد و ترامپ با درس گرفتن از شکست‌های پیشین خود، خطرناکتر از همیشه شده است.

جمهوری‌خواهان بیمناک از نامزدی ترامپ!

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز همراه با دیگر رسانه‌های لیبرال گزارش کرد: در حالیکه اعضای حزب جمهوری‌خواه در تلاش برای معرفی نامزد‌های انتخابات ۲۰۲۴ هستند، نسبت به پشتیبانی از ترامپ که با اتهامات فراوانی از جانب کمیته تحقیق مواجه شده، بیمناکند.

در این گزارش آمده که شمار زیادی از اعضای حزب جمهوری‌خواه آشکارا نامزد‌ها را تشویق می‌کنند تا وارد رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۲۴ شوند و همزمان نگرانی برخی اعضای این حزب در مورد بازگشت ترامپ به ویژه در میانه افشاگری‌های علیه وی افزایش یافته است.

پیش‌بینی می‌شود که دموکرات‌ها و حتی جمهوریخواهان سنتی با نزدیک شدن به انتخابات ۱۷ آبان بیش از پیش طیف ترامپ را تحت فشار قرار دهند تا دستکم در افکار عمومی حمایت آنان از نامزد‌های راهیابی به فرمانداری‌ها و کنگره پر هزینه شده و شانس پیروزی آن‌ها بر رقبایشان کاهش یابد.

کنار گذاشتن ترامپ و حامیان وی هدف مشترک جمهوری‌خواهان سنتی و دموکرات‌هاست که علاقه‌ای به حضور این طیف غیرخودی در نظام سیاسی آمریکا ندارند.

تنها رقیب دموکرات‌ها در این پروژه عملکرد دولت بایدن است که نتایج نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد در ایجاد نارضایتی گوی سبقت را از دولت قبل ربوده است.

در همین ارتباط دن کرنشو یکی از اعضای کمیته مطالعاتی محافظه‌کار جمهوری‌خواه گفت که حزب گزینه‌های خوب زیادی دارد و ابراز امیدواری کرد که همه آن‌ها وارد رقابت شوند. این جمهوری خواه اهل ایالت تگزاس افزود فکر نمی‌کنم چنانچه ترامپ برای بار سوم تصمیم به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری بگیرد پیشتاز حزب باشد.

کرنشو تاکید کرد: خیلی بد است که حزب کسی را به عنوان نامزد معرفی کند که در حال حاضر متهم است.

جان تون سناتور جمهوری‌خواه ایالت داکوتای جنوبی نیز به سی‌ان‌ان گفت که در سال ۲۰۲۴ نامزد‌های جمهوری‌خواه جذاب دیگری غیر از ترامپ وجود دارند. سخنان وی در واقع بازتاب اظهارات اخیر میچ مک‌کانل رهبر اقلیت سنا است که پیش‌بینی کرده بود میدان انتخاباتی این حزب برای انتخابات ۲۰۲۴ شلوغ خواهد بود.

داستی جانسون دیگر نماینده جمهوری‌خواه ایالت داکوتای جنوبی نیز تاکید کرد: من تردید ندارم نامزد‌های بسیاری برای رقابت خواهیم داشت و اگرچه ترامپ براساس نظرسنجی‌ها پیشتاز است، اما همیشه همه چیز طبق نظرسنجی‌ها پیش نمی‌رود.

در این میان برخی اعضای حزب که خواستند نامشان فاش نشود، نسبت به مشکلات قانونی موجود بر سر راه ترامپ ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند به همین دلیل است که نگاه حزب جمهوری خواه به اعضای دیگر است.

میت رامنی سناتور ایالت یوتا و یکی از چهره‌های شناخه شده مخالف ترامپ در حزب جمهوری‌خواه که به محکومیت رئیس‌جمهوری پیشین در هر دو محاکمه استیضاح وی رای داد، نیز گفت: از ترامپ برای ریاست جمهوری یا هر چیز دیگری حمایت نمی‌کنم و فکر می‌کنم او در گذشته به حزب ما آسیب زده و همچنان به این کار ادامه می‌دهد.

دن نیوهاوس نماینده واشنگتن و یکی از ۱۰ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان که به استیضاح ترامپ به دلیل تحریک شورش رای دادند، با بیان اینکه از نامزدی ترامپ حمایت نمی‌کند گفت که باید ببینند کدام نامزد بهترین ایده‌ها را دارد.

تارنمای نیوز استیتزمن نیز سیزدهم تیرماه به نقل از ماری یووانوویچ سفیر سابق آمریکا در اوکراین، نوشت: دوران ریاست جمهوری ترامپ، به ایالات متحده و وجهه این کشور خسارت و آسیب بزرگی زده است.

وی در گفت‌وگویی درباره وقایع حمله به کنگره آمریکا گفت: ما فهمیدیم یک توطئه وجود دارد که سرنخش به بالاترین سطوح دولت در آن زمان یعنی رئیس جمهور می‌رسد.

این دیپلمات آمریکایی ادامه داد: من فکر می‌کنم ترامپ از اختیارات و قدرتش، به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده، برای کار‌های شخصی خود و منافع سیاسی خود، نه نفع مردم آمریکا، استفاده می‌کرد.

این چهره سیاسی اضافه کرد: ترامپ از این نظر منحصر به فرد و تنها رئیس جمهوری در آمریکا به شمار می‌رود که ۲ بار استیضاح شده است.

بایدن؛ لنگر به گل نشسته دموکرات‌ها

از سوی دیگر نشریه پولیتیکو گزارش داد: در حالی که تا انتخابات میان دوره‌ای کنگره تنها چند ماه زمان باقی است، منابع دموکرات در داخل و خارج از کاخ سفید اذعان دارند که یک راه ساده و جادویی برای حل انبوهی از مشکلات سیاسی از جمله موارد مرتبط با تورم بی‌سابقه، افزایش بهای بنزین و حکم اخیر دادگاه عالی آمریکا در ارتباط با حق سقط جنین وجود ندارد.

در واقع، شماری از سیاستمداران دموکرات برجسته معتقدند که دولت بایدن فاقد مدیریت موثر در پاسخگویی سریع به درخواست‌های جدید و چالش‌هایی است که هر روز با آن سر و کار دارد.

دموکرات‌ها نگرانند که درنگ بایدن به شانس آن‌ها در انتخابات میان دوره لطمه زند و همچنین این حس را برانگیزد که رئیس جمهور قادر به نامزدی برای انتخاب مجدد در سال ۲۰۲۴ نیست و این مساله باعث تقویت نظریه‌هایی شود مبنی بر اینکه وی پیرمردی است که برای این زمان مناسب نیست.

این نگاه در قالب گزارش در نشریه نیویورک تایمز نیز منتشر شد مبنی بر اینکه مقام‌های ارشد دموکرات، قانونگذاران و رای‌دهندگان عادی نسبت به شایستگی بایدن برای دور دوم انتخابات هشدار داده بودند.

آن‌ها همچنین نگرانند که از توقف بسیاری از برنامه‌های بایدن، سن وی و نامتناسب بودن وی برای مقابله با ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ به لنگری تبدیل شود که حزب دموکرات را غرق کند.

نشریه پولیتیکو نیز در تاریخ ۱۸ تیر اعلام کرد: نارضایتی دموکرات‌ها از واکنش کاخ سفید به درخواست‌های این گروه برای نمایش مشخص اقدامات جدید از سوی دولت بایدن رو به افزایش است.

در همین پیوند روزنامه واشنگتن پست به عنوان یک روزنامه حامی دموکرات‌ها روز سوم مرداد در یاداشتی با توصیه به بایدن برای انصراف از حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، نوشت: این اقدام می‌تواند بار انتقاد‌ها علیه وی را سبک‌تر کند و در اذهان عمومی او را رییس‌جمهوری کارآمدتر جلوه دهد.

در یادداشت این روزنامه آمده است: مهمترین دلیل برای طرح این پیشنهاد، موضوع انتخابات میان دوره‌ای نمایندگان مجلس و سنای آمریکا است که در ماه نوامبر امسال (آذرماه) برگزار خواهد شد.

بر همین اساس، درصورتی که بایدن انصراف خود را از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ اعلام کند، در انتخابات میان دوره‌ای آمریکا، تمرکز بر شایستگی نامزد‌ها خواهد بود، ولی در غیر این صورت، بحث‌های انتخاباتی به بررسی نکات مثبت و منفی دولت بایدن و اینکه آیا او باید برای دور بعدی نامزد شود یا خیر خواهند پرداخت.

سیاست گذاری دموکرات‌ها برای انتخاب رییس جمهوری ۲۰۲۴ از هم اکنون آغاز شده و درصورتی که بایدن انصراف خود را اعلام نکند جریان مخالف با وی رشد خواهد کرد و این موضوع می‌تواند از طرف رقبای بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ و یا آن‌هایی که به دنبال جلب رضایت وی برای انصراف هستند، باشد.

این روزنامه در ادامه با تاکید بر اینکه نتایج نامطلوب نظرسنجی‌ها درباره عملکرد رییس جمهور کنونی این کشور نیز بر شعله‌های این آتش می‌افزاید، نوشت: بایدن نمی‌تواند از عواقب اشتباه‌های لفظی پی‌درپی خود چشم‌پوشی کند و در حال حاضر بسیاری از مردم آمریکا، وی را رییس‌جموری مسن‌تر، ضعیف‌تر و ناکارآمدتر از آنچه در واقعیت وجود دارد، می‌دانند.

روزنامه واشنگتن تایمز نیز روز ۲۱ تیر به استناد نتایج جدیدترین نظرسنجی‌ها در آمریکا که بایدن را رکورددار بدترین رئیس جمهوری ایالات‌متحده در ۷۶ سال گذشته، معرفی کرده است، پیش‌بینی کرد که دوران ریاست او بر کاخ سفید بزودی به پایان می‌رسد.

این روزنامه در گزارشی با عنوان "دوران ریاست جمهوری بایدن در میانه نتایج اسف‌بار نظرسنجی‌ها، فشار اقتصادی و اشتباهات به پایان نزدیک می‌شود"، آورده است: در حال حاضر نتایج این نظرسنجی حاکی از محبوبیت ۳۳ درصدی بایدن است که کمترین میزان مقبولیت در میان روسای جمهوری آمریکا در ۷۶ سال گذشته است.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که تنها ۲۶ درصد شرکت‌کنندگان دموکرات، خواستار نامزدی دوباره بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ هستند و ۹۴ درصد دموکرات‌های رده سنی زیر ۳۰ سال، نیازی به نامزدی مجدد بایدن احساس نمی‌کنند و تنها پنج درصد این گروه از حضور دوباره وی در انتخابات آینده ریاست جمهوری حمایت کرده‌اند.

جو خواب‌آلود؛ ناکارآمدتر از واقعیت

اندی بیگز نماینده جمهوری‌خواه ایالت آریزونا نیز در این ارتباط در توییتی نوشت: به نظر می‌رسد که نیویورک دیگر به "جو خواب‌آلود" نیازی ندارد. آمریکا سزاوار یک رئیس بزرگتر است.

نتایج نظرسنجی در زمان ریاست جمهوری جیمی کارتر (وی از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۱ سمت رئیس جمهوری آمریکا را برعهده داشت) نشان می‌داد که ۶۶ درصد شرکت‌کنندگان از عملکرد وی ناراضی بودند و این در حالی است که رقم اعلام شده برای بایدن به ۷۱ درصد می‌رسد.

به باور ناظران همین عملکرد نگران‌کننده کارتر بود که سبب خروج وی از کاخ سفید شد، اما اکنون بایدن با چالش‌هایی همچون افزایش نرخ تورم، در افکار مردم آمریکا در وضعیتی بدتر از کارتر است.

نتایج نظرسنجی مشترک روزنامه نیویورک تایمز و دانشگاه سی‌ینا که در تاریخ ۲۰ تیر منتشر شد، ۶۵ درصد دموکرات‌های آمریکا نمی‌خواهند بایدن دوباره در سال ۲۰۲۴ انتخاب شود و تنها ۱۳ درصد از رای دهندگان آمریکایی معتقدند که این کشور در مسیر درستی قرار دارد.

در حالیکه تعدادی از اعضای کنگره نسبت به سلامتی بایدن تردید دارند، بیش از ۵۰ نماینده جمهوری‌خواه خواستار انجام آزمون‌های شناختی برای بایدن شدند.

شبکه خبری فاکس نیوز گزارش داد که ۵۴ نماینده جمهوری‌خواه به رهبری رونی جکسون نماینده تگزاس نامه‌ای را که در آن خواستار آزمایش سلامت روان بایدن شده را امضا کردند.

پیشتر نیز جمهوری‌خواهان چنین درخواستی را در ژوئن ۲۰۲۱ با جمع‌آوری ۱۳ امضا و در فوریه با جمع‌آوری ۳۷ امضا، مطرح کرده بودند، اما این بار با توجه به تعداد امضا کنندگان و همچنین نگرانی خود دموکرات‌ها از وضعیت سلامتی بایدن، این درخواست روی جدی‌تری به خود گرفته است.

در این نامه آمده خطاب به بایدن ۷۹ ساله آمده است: ما دوباره به شما نامه می‌نویسیم تا نگرانی خود را در مورد وضعیت شناختی فعلی شما ابراز کرده و از شما بخواهیم خیلی زود در یک آزمون شناختی شرکت کنید. ما معتقدیم که، صرف نظر از جنسیت، سن یا حزب سیاسی، همه روسای جمهور باید از الگوی رئیس جمهور سابق پیروی کنند.

بایدن فصل جدید همان ترامپ

روزنامه نیویورک تایمز سوم مرداد ماه در تشریح سیاست‌های رئیس جمهور فعلی آمریکا نوشت: دولت بایدن در وعده و وعید‌های خود در سیاست خارجی از همان رویه‌ای که ترامپ رئیس جمهورس سلفش به عنوان اولویت خود در رویکرد چین، خاورمیانه و اعزام‌های نظامی اتخاذ کرده بود، پیروی می‌کند.

این روزنامه آمریکایی به نقل از تحلیلگران و مقام‌های سابق نوشت: با گذشت بیش از یک سال و نیم از دوران ریاست جمهوری بایدن، رویکرد دولت او در قبال اولویت‌های راهبردی سیاست خارجی، به طور شگفت‌انگیزی با سیاست‌های دولت ترامپ سازگار است.

این موضوع در ماه جاری همزمان با سفر بایدن به اسرائیل و عربستان سعودی مورد تاکید قرار گرفت؛ سفری که تا حدی با هدف تقویت روابط نزدیک‌تر میان کشور‌هایی بود که مقام‌های دولت ترامپ تحت توافقنامه ابراهیم سعی در ترویج آن داشتند.

نیویورک تایمز با اشاره به وعده‌های اولیه بایدن در قبال عربستان و سفر اخیر او به این کشور نوشت: در پشت پرده، آمریکا همچنان حمایت مهمی از ارتش عربستان در جنگ یمن می‌کند و این در حالیست که بایدن وعده داده بود به این کمک‌ها پایان دهد، زیرا عربستان در حملات هوایی خود غیرنظامیان را به کشتن داده است.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که روش‌های انتخابی بایدن مشکلات سیاست خارجی آمریکا را تشدید کرده و گاهی نیز از اصول اعلام شده رئیس جمهور منحرف شده است. به عنوان مثال، قانونگذاران ارشد دموکرات به رغم حمایت مقام‌های دولت آمریکا از آتش‌بس در یمن با میانجی‌گری سازمان ملل، از ملاقات بایدن با ولیعهد عربستان و کمک به ارتش سعودی انتقاد کردند.

برخی از محققان می‌گویند سنت تداوم رویکرد بین دولت‌ها در آمریکا محصول ایده‌های مرسوم و تفکر گروهی برخاسته از تشکیلات سیاست خارجی دو حزب اصلی در واشنگتن است، اما برخی دیگر استدلال می‌کنند که شرایط بیرونی از جمله رفتار دولت‌های خارجی، احساسات رای‌دهندگان آمریکایی و نفوذ شرکت‌ها، رهبران آمریکا را با طیف محدودی از انتخاب‌ها مواجه کرده است و برای مثال بایدن و ترامپ در تعهد به خروج نیرو‌های این کشور از افغانستان به خواست اکثر آمریکایی‌ها که از دو دهه جنگ خسته شده بودند پاسخ دادند.

مقصر مشکلات آمریکا کیست؟ بازی با مهره سرزنش

به تازگی تلاش رئیس‌جمهوری دموکرات آمریکا برای مقصر جلوه‌دادن جمهوری‌خواهان در مشکلات اقتصادی، روند جدیدی از تقابل بین این دو حزب را در فضای مجازی رقم زده است.

فاکس نیوز روز ۲۰ تیر در گزارشی با اشاره به توئیت‌های بایدن در ارتباط با نقش جمهوری‌خواهان در مشکلات کنونی آمریکا نوشت: بایدن در این توئیت‌ها، جمهوری‌خواهان را به ممانعت از پایین آمدن قیمت سوخت، غذا، بهداشت و دارو متهم کرد.

بایدن در رشته توئیتی گفته بود: جمهوری‌خواهان کاری جز اینکه مانع از تلاش‌های ما برای جلوگیری از افزایش قیمت بنزین، مواد غذایی، مراقبت‌های بهداشتی و دارویی شوند، انجام نمی‌دهند.

کاربران توئیتر به بایدن برای این رشته توئیت حمله کردند و کیمبرلی مورین یک تحلیلگر سیاسی محافظه‌کار خطاب به بایدن نوشت: آمریکایی‌ها واقعیت را می‌دانند و کسی خریدار "بازی سرزنش" تو نیست. تورم کنونی به شما و دموکرات‌ها تعلق دارد و سیاست‌های شما آنرا بدتر کرده است.

متیو بتلی نویسنده آمریکایی نیز خطاب به رئیس‌جمهوری آمریکایی نوشت: شما فاسد هستید و به عمد آمریکا را به ویرانی می‌کشید.

مارک زینو یک مجری رادیویی نیز با اشاره به ادعا‌های سابق بایدن درباره اینکه جنگ اوکراین علت گرانی‌هاست، نوشت: وای! من فکر کرده بودم که روسیه مقصر است!

کریستینا پوشاو سخنگوی فرماندار فلوریدا نیز در پیامی کنایه‌آمیز نوشت: من فکر کرده بودم این افزایش قیمت، کار پوتین است!

سناتور جمهوری خواه تامی توبرویل نیز نوشت: بایدن آمریکایی‌ها را احمق فرض کرده است.

فاکس نیوز با اشاره به سخنرانی انتخاباتی بایدن در چهارم جولای ۲۰۲۰، پیش از پیروزی نوشت: بایدن وقتی می‌خواست رئیس‌جمهوری شود، گفت که برعکس ترامپ، من مسئولیت اقداماتم را برعهده خواهم گرفت و دیگران را سرزنش نخواهم کرد.

این رسانه آمریکایی اضافه کرد: تورم رکورد ۴۰ سال گذشته را شکسته است؛ قیمت سوخت به اوج رسیده و در آستانه انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا در ماه نوامبر، آرای بایدن روبه کاهش هستند. با همه این این مشکلات، برخی نخبگان سیاسی مثل نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از تعطیلات لاکچری در ایتالیا لذت می‌برند.

اسکات پرسلر یک فعال سیاسی محافظه‌کار نیز نوشت: شما ۵۴ میلیارد دلار به اوکراین دادید، اما آمریکا را فراموش کردید.

روزنامه آمریکایی نیویورک پست نیز در این ارتباط نوشت: بیشتر مردم فکر می‌کنند که بایدن به جای پذیرش مسئولیت، در حال انجام "بازی سرزنش" است.

این روزنامه به نقل از برایان ریدل اقتصاددان آمریکایی، خطاب به دموکرات‌ها نوشت: شما در سنا و مجلس نمایندگان اکثریت را دارید و جمهوری‌خواهان قدرت مقابله با شما را ندارند چطور می‌توانید آن‌ها را مقصر جلوه دهید.

اسکات جنینگز کارمند کاخ سفید در دوره جرج بوش نیز، اظهارات بایدن را بی‌معنی ارزیابی کرد.

نیویورک پست با اشاره به تورم سرسام‌آور در آمریکا نوشت: بسیاری از کارشناسان معتقدند که رکود در انتظار اقتصاد ماست.

بایدن؛ ناجی یا منجی؟

تارنمای بیزینس اینسایدر نیز بیستم تیر ماه نوشت: این روز‌ها مدام خبر جدیدی درباره گاف‌های گفتاری و رفتاری جو بایدن در سخنرانی‌ها و بازدید‌های روزانه‌اش منتشر می‌شود، اما همانطور که نیویورک تایمز گزارش داده است، به تازگی چندین دستیار در کاخ سفید به این پیرمرد ۷۹ ساله کمک می‌کنند تا امور روزانه‌اش با خلل کمتری مواجه شود.

تایمز درباره بایدن گزارش داد: سطح انرژی او، اگرچه برای یک مرد هم سن و سالش قابل درک است، اما باز هم آن چیزی نیست که پیشتر بود و تعدادی دستیار استخدام شده‌اند تا بی‌سر و صدا مراقبش باشند.

در این گزارش آمده است که بایدن گاهی اوقات وقتی راه می‌رود، تعادلش به هم می‌خورد، در حالی که برخی از دستیاران نگران این هستند که او ممکن است گاهی زمین بخورد.

همچنین اشاره شده است که همین عده هنگام سخنرانی رئیس جمهوری در مراسم عمومی نفس خود را حبس می‌کنند به این امید که او بدون هیچ گاف بزرگی از اظهارات خود عبور کند.

این شرایط موجب شده است که در ماه‌های اخیر، برخی از رای‌دهندگان دموکرات نسبت به سن بایدن ابراز نگرانی کرده‌اند.

اگر بایدن در سال ۲۰۲۴ دوباره انتخاب شود، در زمان تحلیف خود در ژانویه ۲۰۲۵، حدود ۸۲ ساله و در پایان دوره دوم ریاست جمهوری خود ۸۶ ساله خواهد بود.

اقتصاد آمریکا دوباره آب رفت!

وزارت بازرگانی آمریکا در ۲۸ ژوئیه (ششم مرداد) گزارش داد که تولید ناخالص داخلی این کشور ۰.۹ درصد در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ میلادی کاهش یافته و به کاهش ۱.۶ درصدی سه ماهه نخست سال جاری میلادی اضافه شده است.

این امر بیانگر "رکود فنی" اقتصاد آمریکا است. نکته حائز اهمیت اینکه رکود فنی، یک رکود واقعی نیست و بررسی سیر تحول سایر شاخص‌ها همچون اشتغال و مصرف نیاز است و با این حال، خطر بحران اقتصادی به معنای واقعی وجود دارد.

معضل تورم نیز برای آمریکایی‌ها مشکل‌ساز شده است چراکه حدود چند هفته پیش، نرخ تورم سالانه در این کشور به ۹.۱ درصد رسید که بالاترین نرخ تورم در ۴۰ سال گذشته بود.

برای آخرین بار در دهه ۱۹۸۰، نرخ تورم در آمریکا به این سطوح رسید و پیامد مستقیم آن، رکود عمیق در این کشور بود.

تولید اقتصادی آمریکا در سه ماه اول سال جاری با کاهش ۱.۶ درصدی، بدترین عملکرد از بهار ۲۰۲۰ تاکنون را تجربه کرد.

بانک مرکزی آمریکا نیز اعلام کرد که در نبرد خود با شدیدترین تورم از دهه ۱۹۸۰ تاکنون در این کشور عقب‌نشینی نخواهد کرد و از افزایش ۷۵ صدم درصدی نرخ بهره بانکی این کشور خبر داد و اعلام کرد چنانچه لازم باشد برای مقابله با تورم، در آینده نزدیک دوباره نرخ بهره را افزایش خواهد داد.

نرخ بهره بانکی درآمریکا که ماه گذشته ۷۵ صدم درصد افزایش یافته بود اکنون به رقم ۲.۲۵ تا ۲.۵۰ درصد می‌رسد؛ نرخی که در ۱۵ سال گذشته و از آغاز رکود اقتصادی در سال ۲۰۰۷ بالاترین میزان افزایش بهره بانکی بوده است.

مدیران اجرایی صندوق بین‌المللی پول نیز در بیانیه‌ای با اشاره به نرخ تورم در آمریکا و کاهش پیش‌بینی رشد اقتصادی این کشور، اجتناب از رکود را در ایالات‌متحده به شدت چالش برانگیز ارزیابی کردند.

خبرگزاری رویترز به نقل از صندوق بین‌المللی پول هشدار داده است: این صندوق بار دیگر پیش‌بینی رشد آمریکا در سال ۲۰۲۲ را از ۲.۹ درصد که در اواخر ژوئن (هفته نخست تیرماه) اعلام شده بود به ۲.۳ درصد کاهش داد.

این نهاد همچنین پس از دیدار با مقام‌های آمریکا در خصوص ارزیابی سالانه سیاست‌های اقتصادی، پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) واقعی سال ۲۰۲۳ آمریکا را از ۱.۷ درصد در ۲۴ ژوئن به ۱.۰ درصد کاهش داد.

مدیران اجرایی صندوق بین‌المللی پول در بیانیه‌ای اعلام کردند که افزایش تورم گسترده خطرات نظام‌مندی برای اقتصاد آمریکا و اقتصاد جهانی در پی دارد.

افزایش اجاره‌بها نیز در آمریکا به مثابه آن است که هیچ سرپناهی برای مردم این کشور در برابر طوفان تورم وجود ندارد.

نشریه فایننشال تایمز روز یکم مرداد، نوشت: همه‌گیری کرونا، تقاضا برای املاک اجاره‌ای را در آمریکا افزایش داد و برخی از ملک‌ها حتی بدون بازدید قبلی اجاره داده می‌شوند و در برخی موارد، مستاجران برای پذیرفته شدن پیشنهادشان، مبلغ یک سال اجاره را از قبل پرداخت می‌کنند.

در همین حال، نرخ اجاره بها نیز از ژانویه ۲۰۲۱ تقریبا ۴۰ درصد افزایش یافته و برای مشاوران املاک، افزایش دو رقمی اجاره بها، مزیتی برای داد و ستد تلقی شده است، اما برای فدرال رزرو، این مساله یک مانع دیگر برای تلاش بانک مرکزی به منظور تحت کنترل درآوردن مشکل تورم به شمار می‌رود.

کارشناسان مسائل اقتصادی هشدار می‌دهند که افزایش اجاره بها به عنوان یک عامل تسریع کننده عمل و فشار بالا را بر تورم حفظ می‌کند و کار برای بانک مرکزی آمریکا به منظور مقابله با افزایش قیمت ها، دشوارتر می‌شود.

رکود جهانی با افول اقتصاد آمریکا

روزنامه انگلیسی گاردین نیز یکم مرداد با انتقاد تند از سیاست‌های دولت آمریکا در مبارزه با تورم نوشت: جنگ خودخواهانه آمریکا با تورم، دنیا را در رکود فرو خواهد برد.

این روزنامه انگلیسی نوشت: در حالی که فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را بالا می‌برد وام‌های مبتنی بر دلار بر دوش دولت‌ها در سراسر جهان سنگین و سنگین‌تر می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود نرخ بهره دلار با هدف کمک به رشد اقتصادی آمریکا تا حدود یک درصد افزایش یابد که پایانی بر دوره ۱۵ ساله پول بسیار ارزان خواهد بود.

به طور کلی افزایش نرخ بهره به ۲.۵ تا ۲.۷۵ درصد، هزینه اخذ وام در آمریکا را به دو برابر هزینه دریافت وام در انگلیس افزایش خواهد داد و حتی باید انتظار داشت این رقم بیش از پیش افزایش یابد.

گاردین تاکید کرده است که افزایش نرخ بهره در آمریکا فقط بر اقتصاد این کشور تاثیر نخواهد گذاشت بلکه اثرات وحشتناک این کار خودخواهانه آمریکا را که با هدف کنترل تورم انجام می‌گیرد در انگلیس و سراسر دنیا شاهد خواهیم بود.

در ماه جاری میلادی ارزش دلار در برابر سبدی متشکل از شش ارز مهم به بالاترین رقم طی ۲۰ سال گذشته رسیده است. ارزش یورو طی روز‌های اخیر به کمتر از یک دلار رسیده است. پوند انگلیس که طی امسال ۱۰ درصد ارزش خود را از دست داده و به ۱.۲ دلار رسیده است همچنان روندی کاهشی در ارزش خود را طی می‌کند.

در ژاپن بانک مرکزی این کشور تحت فشار شدیدی قرار دارد. ارزش ین در برابر دلار به پایین‌ترین رقم از سال ۱۹۹۸ رسیده است.

برجام؛ آمریکا با دستان خالی روی ریل اشتباه

برت مک گورک هماهنگ کننده امور خاورمیانه در کاخ سفید پنجم مرداد جاری به رغم اذعان دولت بایدن به شکست سیاست‌های فشار حداکثری دولت ترامپ اعلام کرده است که به دنبال استفاده از تحریم و انزوای ایران هستیم.

در همین پیوند تارنمای آکسیوس به نقل از اظهارات سه مقام آمریکایی نوشت که برت مک گورک به گروهی از کارشناسان در یک اندیشکده گفته، بسیار بعید است که توافق هسته‌ای با ایران در آینده نزدیک احیا شود.

بیست و پنجم خرداد امسال نیز رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و برت مک گورک هماهنگ کننده امور خاورمیانه در نشستی غیرعلنی با اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، سیاست‌های دولت جو بایدن در قبال جمهوری اسلامی ایران و نیز مذاکرات وین را تشریح کردند.

رابرت مالی در نشست استماع کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با اذعان به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران گفته بود که بهترین مسیر در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران بازگشت به برجام است و سناتور‌ها پس از این نشست اذعان کردند که دستان کاخ سفید خالی است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز پنجم مرداد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما درحال بررسی پیش نویس تفاهم برای بازگشت متقابل به پایبندی کامل برجام هستیم که جوسپ بورل با ما و همچنین ایران به اشتراک گذاشته است. ما پاسخ خود را به صورت مستقیم به اتحادیه اروپا اعلام خواهیم کرد.

وی ادعا کرد: ما همچنان بازگشت متقابل به پایبندی به برجام را دنبال خواهیم کرد و این تلاش تا زمانی ادامه خواهد داشت که بازگشت به برجام در راستای منافع آمریکا باشد.

هشت دور مذاکرات فشرده میان نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ در وین، اسفند ماه ۱۴۰۰ به مرحله‌ای رسید که اکنون موفقیت و یا شکست گفتگو‌ها به تصمیمات سیاسی آمریکا به عنوان مقصر وضع موجود بستگی دارد و اگر واشنگتن تصمیمات لازمی را که به آن آگاه است اتخاذ کند می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرد و ظرف چند روز به توافق نهایی رسید.

مقامات آمریکایی و رسانه‌های غربی در ادامه بازی مقصر نمایی اصرار دارند که ایران را عامل تعلل در رسیدن به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات نشان دهند و این درحالیست که خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران با رویکردی واقع‌گرایانه منطبق با ملزومات توافق سال ۹۴ و در تناسب با تجریبات بدست آمده از عملکرد طرف‌های غربی تنظیم شده است.

دولت جو بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام است، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است.

قریب به اتفاق کشور‌های مشارکت کننده در گفت‌وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند، اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار در صورتی که طرف‌های غربی واقع‌بین باشند آمادگی دارد.

ادعا‌های بی‌اساس آمریکا در مورد برنامه هسته‌ای ایران، در حالی مطرح می‌شود که دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در گزارش "ارزیابی سالانه تهدیدها" برای سال ۲۰۲۲ به رغم همه ادعا‌ها و لفاظی‌ها علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان، اذعان کرد که بر اساس ارزیابی‌های واشنگتن، تهران فعالیت‌های تولید سلاح هسته‌ای انجام نمی‌دهد.

جامعه اطلاعاتی آمریکا اذعان کرده است: ارزیابی ما همچنان اینگونه است که ایران در حال حاضر مشغول انجام اقدامات لازم و اساسی برای تولید سلاح هسته‌ای نیست.

جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در دکترین دفاعی خود، ساخت سلاح هسته‌ای را مشروع نمی‌داند، بار‌ها تاکید کرده که به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از حق دستیابی به فناوری هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز برخوردار است.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بار‌ها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند، اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

حال از یک طرف رئیس جمهور آمریکا در تاریخ ۲۲ تیر تاکید می‌کند که خروج کشورش از برجام اشتباهی عظیم بود و باید به برجام بازگردیم و از طرف دیگر به اقدام ضد ایرانی صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه ژوئن سال جاری میلادی اشاره و اذعان دارد که دولت من به افزایش فشار دیپلماتیک و اقتصادی ادامه خواهد داد تا زمانی که ایران آماده بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ باشد.

ایران این رویکرد را متناقض با اظهار تمایل مستمر آمریکا برای احیای توافق سال ۲۰۱۵ و در مسیر سیاست شکست خورده فشار حداکثری دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران ارزیابی کرده است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است: دولت پیشین آمریکا با خروج یکجانبه از برجام‏، در عمل به راهبرد دیپلماسی چندجانبه برای حل و فصل اختلافات صدمه جدی وارد ساخت و دولت فعلی آمریکا نیز به رغم شعار‌ها و ادعا‌های خود مبنی بر بازگشت به توافق و جبران خطا‌های دولت پیشین آمریکا، متاسفانه در عمل همان رویکرد را با تداوم تحریم و فشار اقتصادی دنبال می‌کند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها