یادداشت اختصاصی دفاع پرس/

هیچ تضمینی برای عدم تکرار فاجعه‌ منا وجود ندارد

اگر همچنان دولت‌های اسلامی به وظایف ذاتی و انسانی خود عمل نکنند و همه‌ی عمر حکومت خود را به متاع دنیوی گره بزنند، هیچ تضمینی برای تکرار نشدن اقدامات مشابه در حج امسال برای حجاج در روزهای باقی مانده در سرزمین وحی وجود ندارد.
کد خبر: ۵۴۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹ - 30September 2015

هیچ تضمینی برای عدم تکرار فاجعه‌ منا وجود ندارد

خبرگزاری دفاع پرس - علی محمدی: اگر در حادثه وحشتناک سقوط چرثقیل بر سر حجاجی که در حال طواف بودند یا حوادثی مشابهی که به حجاج آسیب رساند، مانند پنکه حرم، آتشسوزی هتل و حادثه قطار دولتهای اسلامی موضع درست اتخاذ می کردند، قطعا شاهد این فاجعه انسانی در منا برای حجاج احرام بستهی پاک شده در صحرای عرفات نبودیم و اگر همچنان دولتهای اسلامی به وظایف ذاتی و انسانی خود عمل نکنند و همهی عمر حکومت خود را به متاع دنیوی گره بزنند، هیچ تضمینی برای تکرار نشدن اقدامات مشابه در حج امسال برای حجاج در روزهای باقی مانده در سرزمین وحی وجود ندارد.

اگرچه توکل حجاج بیتالحرام به خداوندِ بزرگی است که به دعوت او به این مکان مقدس وارد شدهاند، اما همان خداوند بزرگ وظایف سنگینی را بردوش حاکمان اسلامی قرار داده است که اگر بر این وظایف پایبند نباشند. حتما تقدیر الهی براساس نفس قدسی مسلمانان مظلوم کشته شده در این ماجرای بزرگ انتقام آنان را خواهد گرفت.

اگرچه که باور سقوط طبیعی جرثقیلی که ماموریت آن از مدتها قبل در حرم تمام شده بود و باز کردن پایههای آن قبل از طوفان مکه بسیار سخت بود، باور اتفاق منا که جان صدها مسلمان احرام بسته را گرفت، بسیار سختتر است. چرا که حرکت از چادرهای منا به سوی رمی جمرات راههای زیادی وجود دارد؛ اما هدایت سیل حجاج احرام بسته فقط به یک خیابان کمعرض و مسدود کردن انتهای این خیابان بهطوری که هیچگونه خروجی نداشته باشد. آن هم در گرمایی وحشتناک روز عید قربان منا اگر نگویم، عمدی بوده است نمیتوانیم بگوییم با عقل هیچ بنیبشری سازگار باشد.

وقتی بهعنوان یک شاهد عینی مثل بقیه کشتهشدگان در این خیابان گرفتار شده بودم، پس از احساس خطر خودم را از معرکه خارج کردم و از فرعیات این خیابان خودم را به انتها رساندم، با کمال تعجب دیدم یک چرثقیل با دیواری از مامورین روی آن، انتهای خیابانی که ازدحام حجاج در آن بود را مسدود کردهاند و شاهد مرگ حجاج احرام بسته بودند. مشاهده مرگ دسته جمعی حجاج توسط مامورین هم نتوانست راه خروج را برای سایرین فراهم نماید. خدا قسمت هیچ کس نکند که این صحنهها را ببیند، اما نتواند هیچ کمکی برای این فرشته های پاک شده در صحرای عرفات ومیهمانان خدا انجام دهد.

در لحظه این اتفاق هیچگونه خدمات امدادی در محل وجود نداشت و بر اثر بیتدبیری ماموران سعودی، زائرانی که گرمازده شده بودند بدون هیچ اقدام فوری، آنها را روی هم میریختند تا آنان نیز به جمع فوتیها اضافه شوند. اینگونه بود که آمار تلفات در یک زمان کوتاه تصاعدی بالا رفت.

بعد از حداقل یک ساعت آن هم نه به اندازه عمق حادثه، ماموران امنیتی و آمبولانسها آژیرکشان فضای منا را تحت تاثیر قرار داده بودند.

شیوه امدادرسانی بسیار ضعیف و متناسب با حادثه اتفاق افتاده و حجم جمعیت مصدومان نبود و این خود باعث افزایش تلفات شده است. اُف بر انسانهای جاهل پرمدعا که از حوادث قبلی برای حج امسال مانند سقوط چرثقیل، پنکه، قطار و آتشسوزی در هتل درس نگرفتند تا نمره مردودی در میزبانی میهمانان خدا در پرونده خود ثبت کنند. اگرمسوولین مرتبط با این موضوع و دولتهای اسلامی در حوادث قبلی عکسالعمل مناسب دردفاع از حجاج خود بروز میدادند، امروز این فاجعه انسانی برای حجاج احرام بستهی خانه خدا رقم نمیخورد.

با مدیریت کنونی آل سعود هنوز هم دیر نشده است؛ باید برای جلوگیری از حوادث مشابه اقدام عاجل به عمل آورد، چرا که حجاج روزهای زیادی را تا پایان سفر خود در این کشور هستند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار