تا به این لحظه؛

1300 حاجی در ازدحام سرزمین منا کشته شدند/ افزایش کشته‌های ایران تا 131 نفر+عکس

در پی ازدحام جمعیت در سرزمین منا، تاکنون 1300نفر از حجاج کشته و بیش از 2000 تن دیگر زخمی شده‌اند.
کد خبر: ۵۳۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۸ - 24September 2015

1300 حاجی در ازدحام سرزمین منا کشته شدند/ افزایش کشته‌های ایران تا 131 نفر+عکس

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دفاع پرس، سازمان دفاع شهری عربستان اعلام کرد که در جریان ادای مناسک حج در سرزمین منا  دست کم 1300 تن از حجاج کشته شدهاند.

شبکه خبری «العربیه»، گزارش داد که در این حادثه که به دلیل ازدحام بالای جمعیت اتفاق افتاد 2000 نفر دیگر از حجاج زخمی شدهاند؛ بیشترین اعمال حج مانند قربانی کردن و رمی جمرات در منا انجام میشود.

با وقوع این حادثه برخی کاربران شبکههای اجتماعی اعلام کردهاند ازدحام جمعیت برای رسیدن به ایستگاه قطار در این منطقه یکی از دلایل اولیه این حادثه بوده است.

پایگاه خبری العاجل عربستان نیز خبر داده که خیابانی که این حادثه در آن رخ داده خیابان رابط میان چادرهای ایجاد شده برای حجاج بوده و گزارش برخی رسانهها درباره اینکه این حادثه در مسیر رمی جمرات رخ داده را رد کرده است.

روزنامه «الوطن»، عربستان گزارش داد که با افزایش شمار قربانیان، بیمارستانها و هلال احمر عربستان به حالت آماده باش درآمده و مجروحان به سه بیمارستان توزیع خواهند شد؛ وزارت بهداشت عربستان نیز به حالت هشدار درآمده و وضعیت قرمز اعلام کرده است.

از سوی دیگر معاون امور حج و زیارت سازمان حج از وجود شماری از زائران ایرانی در میان کشتهها و زخمیهای حادثه منا خبر داد و تأکید کرد، هنوز آمار دقیقی در دست نیست.

چهارشنبه نیز  کمیته امدادرسانی عربستان اعلام کرد که 204 نفر از حجاج به دلیل خرابی درهای قطار در مکه مکرمه دچار حالت خفگی و بیهوشی شدند.

پیش از این نیز در حادثه ی دیگری که بیستم شهریورماه اتفاق افتاد بیش از 100 حاجی کشته شدند.

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت از احتمال وجود ایرانیان در بین کشته شدگان خبر داد و اظهار داشت که هنوز آمار قطعی از تعداد کشته شدگان و هویت آنان در دست نیست.

 

 

تاکنون بیشترین آمار مرگ حجاج در حوادث مشابه در مکه به حادثه کشته شدن 1426 نفر به دلیل ازحام جمعیت در سال 1990 باز میگردد.

همچنین، «حسین امیرعبداللهیان» معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه کشورمان از تشکیل ستاد ویژه ای در این وزارتخانه و رسیدگی فوری به وضعیت حجاج ایرانی حادثه منا خبر داد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه مقامات عربستان سعودی مسوول این حادثه هستند تصریح کرد: «آنها باید فوراً اقدامات موثری را برای مدیریت بحران موجود وتأمین امنیت کامل زورار به عمل آورند.» وی همچنین از فراخوانده شدن نماینده سفارت عربستان در تهران به وزارت خارجه برای ارائه توضیحات درباره این حادثه خبر داد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار