سردار کارگر در صحن شورای اسلامی شهر تهران:

خدمات شهرداری‌ها و شورا‌های شهر در ترویج فرهنگ دفاع مقدس قابل تحسین است/ پنج موزه دیگر به موزه‌های دفاع مقدس اضافه خواهد شد

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با تاکید بر اینکه تا پایان سال، پنج موزه دیگر به موزه‌های دفاع مقدس اضافه خواهد شد، گفت: در حوزه نشر و ترویج فرهنگ دفاع مقدس همه دستگاه‌ها کشوری و لشکری به‌ویژه شهرداری‌ها و شوراهای شهر کمک می‌کنند که این خدمات و فعالیت‌ها قابل تحسین است.
کد خبر: ۵۴۴۷۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳ - 11September 2022

خدمات شهرداری‌ها و شورا‌های شهر در حوزه ترویج فرهنگ دفاع مقدس قابل تحسین است/ پنج موزه دیگر به موزه‌های دفاع مقدس اضافه خواهد شدبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در آستانه هفته دفاع مقدس و در نود و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن تسلیت اربعین حسینی، با اشاره به اهمیت زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا، اظهار داشت: در آستانه چهل و دومین سالگرد گرامیداشت هفته دفاع مقدس، یاد مجاهدت شهدا، جانبازان و ایثارگران کشور به‌ویژه مردم غیور تهران که در تمامی صحنه‌های نبرد حق علیه باطل حضور داشتند را گرامی می‌داریم.

رسالت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس

سردار کارگر ادامه داد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در مهر سال ۱۳۶۹ با فرمان حضرت امام خامنه‌ای عزیز رهبر معظم انقلاب اسلامی تاسیس شد و در سال ۱۳۷۱ نیز اساسنامه آن به تصویب معظم‌له رسید و همانطوری که در اسم این بنیاد متجلی است، رسالت بزرگ آن حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است. 

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه این مجموعه انقلابی دو وظیفه ذاتی را نیز بر عهده دارد، افزود: «جلوگیری از نابودی و تحریف دفاع مقدس» و همچنین «جلوگیری از فراموش شدن ارزش‌های دفاع مقدس» دو وظیفه ذاتی و سلبی این مجموعه است.

استخراج گنجینه عظیم دفاع مقدس برای آیندگان

رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور با اشاره به فعالیت‌های ایجابی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: در ۱۰ سال گذشته و در ادامه تلاش‌های رؤسای پیشین این بنیاد، کار‌های پرشتاب، عمیق و ارزشمندی انجام شده است، اما در عین حال کار‌ها و فعالیت‌های بسیاری نیز بر زمین مانده است که باید در این عرصه انجام شود تا این گنجینه عظیم فرهنگی برای آیندگان استخراج و در دسترس قرار گیرد.

سردار کارگر در این رابطه گفت: سال ۱۳۹۶ که همراه با رئیس محترم ستاد کل نیرو‌های مسلح جهت ارائه گزارش خدمت فرمانده معظم کل قوا شرفیاب شدیم، رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند با همین روحیه سالم با همین جهت‌گیری جلو بروید، چون کار، کار مهمی است، ما جنگ را با آن زحمت انجام دادیم، بهره معنوی جنگ را باید مردم ببرند، این هم برای یک سال و دو سال و ۱۰ سال نیست، مال یک قرن است، یعنی ما همچنان که سرشکستگی قرارداد ترکمنچای را هنوز حس می‌کنیم، باید پیروزی این جنگ را ۱۰۰ الی ۲۰۰ سال حس کنیم و این ممکن نخواهد بود، مگر با شکافتن ذره ذره سلول‌های این دوران. این جنگ واقعا فوق‌العاده است، ذره ذره‌اش را آدم برود بشکافد در آن حرف‌ها و مطالب بسیار هست.

نقش شورای شهر در ترویج فرهنگ دفاع مقدس

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: ما در سند راهبردی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چشم‌اندازی را ترسیم کرده‌ایم تا در سال ۱۴۰۴ به اهداف مورد نظر در راستای حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس دست یابیم و برای تحقق آن تلاش می‌کنیم. در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هیأت امنایی داریم که ۱۲ نفر از اعضای آن، از اعضای هیأت دولت هستند و حداقل سالانه یکبار در این مجموعه جلسه تشکیل می‌شود

وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: سهم کتب دفاع مقدسی ما در سال ۱۳۹۳ چیزی حدود ۳ و نیم درصد بود، اما با تلاشی که در سطح کشور انجام شد، به لطف خدا این عدد در سال ۱۳۹۸ به ۱۹ و نیم درصد رسید که ۱۱ درصد آن توسط بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به چاپ رسید.  در بیست سال قبل از سال ۱۳۹۳ در مجموعه بنياد ۷۰۰ عنوان کتاب داشتیم و از سال ۱۳۹۳ تاکنون بیش از ۷ هزار عنوان کتاب را در حوزه دفاع مقدس منتشر کرده‌ایم.  در حوزه نشر و ترویج فرهنگ دفاع مقدس همه دستگاه‌ها کشوری و لشکری به ویژه شهرداری‌ها و شوراهای شهر کمک می‌کنند که این خدمات و فعالیت‌ها قابل تحسین است.

سردار کارگر با اشاره به ساخت موزه‌های دفاع مقدس در سراسر کشور گفت: موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با همت دکتر قالیباف و دکتر چمران ساخته شد و امروز در خدمت جامعه مخاطب قرار گرفته است.

حاج قاسم نخستین موزه دفاع مقدس را تاسیس کرد

وی با اشاره به ساخت نخستین موزه دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: نخستین موزه دفاع مقدس توسط سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در کرمان تاسیس شد که یادگاری از این شهید بزرگوار محسوب می‌شود. و امروز به لطف خدا و تلاش همه دستگاه‌های کشوری و لشکری ۲۴ موزه فعال در سراسر کشور داریم که پذیرای مردم عزیزمان هستند.

سردار کارگر تصریح کرد: یکی از اقدامات بزرگ و قابل توجه در سطح کشور که با زحمات ۱۲ ساله به ثمر نشسته است تدوین ۶۸ کلان پروژه دفاع مقدس است که به‌عنوان جعبه سیاه جنگ تحمیلی محسوب شده و در واقع این مجموعه به واسطه مشارکت همه دستگاه‌های کشوری و لشکری ایجاد شده است؛ این پروژه‌ها مورد توافق همه دستگاه‌های کشوری و لشکری است و همه ابعاد دفاع مقدس را دربرمی‌گیرد و ان‌شاالله در سال ۱۴۰۲ در دسترس مردم قرار خواهد گرفت.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به جامعیت ۶۸ کلان پروژه دفاع مقدس، گفت: هر آنچه که از دوران دفاع مقدس بخواهیم برداشت کنیم در این مجموعه قرار دارد و نخبگان و اساتید و دانشجویان نیز می‌توانند در حوزه‌های تحقیقاتی خود به این کلان پروژه ها رجوع کنند.

پنج موزه دیگر به موزه‌های دفاع مقدس اضافه خواهد شد

وی با بیان اینکه طبق مصوبات صورت گرفته اسم موزه‌های افتتاح شده در سراسر کشور، مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس است، گفت: به جهت پویایی و گویایی و در جریان بودن ارزش‌های ملی، اسلامی و انقلابی در موزه‌ها این نامگذاری انجام شده است و امسال نیز ۵ مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس را در کشور افتتاح و راه‌اندازی خواهیم کرد. این ۵ یادمان در استان‌های گلستان، گیلان، زنجان، قزوین و لرستان تا پایان سال افتتاح می‌شوند.

سردار کارگر ادامه داد: پرداختن به موضوع شهدای گمنام یکی از مسئولیت‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است، تعداد شهدای گمنام ما تا سال ۱۴۰۱ ده هزار و ۴۲۲ شهید گمنام در سراسر کشور بوده و تعداد یادمان‌های شهدای گمنام ۲ هزارو ۳۰۶ یادمان در سراسر کشور است و بیش از ۹۳ درصد یادمان‌های ما در این حوزه تکمیل شده است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به حضور گسترده جوانان در راهیان نور کشور گفت: بیش از ۷ میلیون نفر در سال ۱۳۹۷ یعنی قبل از شیوع ویروس کرونا از مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس بازدید کردند و در سال ۱۳۹۸ نیز که انتهای آن مصادف با شیوع بیماری کرونا شد بیش از ۶ میلیون نفر از این مناطق بازدید کردند.

۷۰ درصد از زائران راهیان نور از جوانان بین ۱۵ تا ۳۰ ساله است

وی افزود: حدود ۷۰ درصد از زائران راهیان نور را جوانان بین ۱۵ تا ۳۰ تشکیل دادند که بیش از ۶۰ درصد این افراد بار اولی بودند.

سردار کارگر گفت: همچنین ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در بازه زمانی بیستم اسفند سال ۱۴۰۰ تا دهم فروردین ۱۴۰۱ در اردوهای راهیان نور حضور پیدا کرده و از مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس بازدید کردند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص اهمیت راهیان نور فرمودند آمریکایی‌ها جنگ نرم را علیه ملت ایران آغاز کردند و ما نیز در مقابل نقشه آن‌ها راهیان نور را راه اندازی کردیم و این مسئله مهمی است.

از سال ۱۳۹۷ تاکنون به هیچ وجه تصادفات جاده‌ای در حوزه راهیان نور نداشتیم

سردار کارگر در خصوص اهمیت ارتقای سطح ایمنی سفرهای راهیان نور گفت: بحمدالله از سال ۱۳۹۷ تاکنون به هیچ وجه تصادفات جاده‌ای در حوزه راهیان نور نداشتیم و این یکی از مطالبه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی بود، که با تلاش مسئولان ذیربط محقق شد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس عنوان کرد: در حوزه تجلیل از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس که مورد تاکید رهبر انقلاب اسلامی است در سال ۱۳۹۶ از ۵۰۰ نفر از این عزیزان تجلیل به عمل آمد و در سال ۱۳۹۷ از ۲۰ هزار نفر و در سال ۱۳۹۸ از ۲۰۰ هزار نفر و در سال ۱۳۹۹ که مصادف با چهلمین سالگرد دوران دفاع مقدس بود طی یک مراسم با شکوه، از یک میلیون پیشکسوت دوران دفاع مقدس و مقاومت تجلیل به عمل آمد.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ نیز از یک میلیون پیشکسوت و در سال جاری نیز مقرر شده تا در آستانه هفته دفاع مقدس در محضر فرمانده معظم کل قوا از یک میلیون پیشکسوت دوران دفاع مقدس تجلیل شود.

فعالیت ۴۷۷ ستاد در هفته دفاع مقدس 

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خاطرنشان کرد: ۴۷۷ ستاد در سراسر کشور به منظور گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت ایجاد کرده‌ایم که دستگاه‌های کشوری و لشکری از جمله معاونان هماهنگ کننده نیروهای مسلح، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و... در آن فعالیت دارند.

سردار کارگر با تاکید بر اهمیت اثربخشی مراکز فرهنگی و موزه‌های دفاع مقدس گفت: طبق فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی این مجموعه‌ها باید به گونه ای تجهیز شوند که افراد با حضور در آن دفاع مقدس را حس کنند؛ از این‌رو تلاش کردیم تا ذائقه مردم را هم در این حوزه در نظر بگیریم.

تهران ۲۵ هزار شهید دوران دفاع مقدس دارد

وی با بیان اینکه در خصوص شهر تهران یک بخش موزه، را در دستورکار قرار دادیم، گفت: ۲۵ هزار شهید، ۶۱ هزار جانباز و ۶ هزار آزاده دوران دفاع مقدس مختص شهر تهران است؛ همچنین شهر تهران حدود بیست یگان نظامی در ارتش، سپاه و کمیته در دوران دفاع مقدس داشته است که اسناد و مدارک آن در حال جمع آوری می‌باشد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به راه اندازی سامانه اطلس گردشگری انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: در این حوزه ۱۴۷ جاذبه گردشگری انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به مردم ارائه‌ شد تا در آن حضور یابند و آثار دوران دفاع مقدس را مورد بازدید قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه تلاش کرده‌ایم تا جانمایی دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را در اقصی نقاط شهر مورد توجه قرار دهیم گفت: مکان هایی که در دوران دفاع مقدس مورد اصابت موشک قرار گرفته یا افراد در آن ترور شده‌اند را به عنوان یک کار نمادین جانمایی خواهیم کرد که البته این اقدام با کمک و همکاری شورای اسلامی شهر قابل انجام است.

سردار کارگر با تاکید بر اینکه نام شهدا زینت بخش کوچه‌ها، محله‌ها و خیابان‌های پایتخت و سایر شهرها و استان‌های کشور است، افزود: در سرتاسر کشور سامانه جامعی در این خصوص ایجاد شده و ادارات کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بر آن نظارت دارند تا اینکه نام و عطر شهدا در کوچه و خیابان‌های کشورمان طنین‌انداز باشد.

تجلیل از ۴۸ هزار پیشکسوت دفاع مقدس شهر تهران

سردار کارگر در پایان یادآور شد: رونمایی از صدها عنوان کتاب دفاع مقدس، تجلیل از ۴۸ هزار پیشکسوت شهر تهران، سرکشی و دیدار با خانواده شهدا، خاطره‌گویی و وصیت‌نامه خوانی، بخشی از برنامه‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در هفته دفاع مقدس است.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار