دیپلماسی مقاومت-۶/ دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

«دوشنبه» در انتظار کالاهای ایرانی

اشتراکات عمیق فرهنگی، دینی، اجتماعی و زبانی بین مردم ایران و تاجیکستان و نیاز دو کشور سبب شده است دولتمردان تهران و دوشنبه سطح تعاملات اقتصادی را گسترش دهند.
کد خبر: ۵۴۵۸۴۱
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰ - 19September 2022

دوشنبه در انتظار کالاهای ایرانیبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، واژه «دوشنبه» را اگر در معنای یک روز از روز‌های هفته ندانیم، قطعاً مقصودمان سرزمینی است که مردمانش عاشق ایران هستند و خود را جزء لاینفک حوزه تمدنی ایران بزرگ می‌دانند، سرزمینی با مردمان فارس‌زبان که گذشته‌های نه چندان دور بخشی از ایران بزرگ به حساب می‌آمد.

با گسترش استعمار اروپایی به مرور تاجیکستان هم مانند دیگر بخش‌ها از خاک ایران جدا شد، اما پیوند فرهنگی، زبانی، نژادی مردمان این سرزمین با ایران کماکان مستحکم است. البته ماجرا اینچنین ختم نمی‌شود این علاقه متقابل مردم دو کشور و اشتراکات فرهنگی، زبانی، نژادی و دینی که وجود دارد، نهایت دولتمردان را ناگزیر به گسترش روابط بیش از پیش تهران دوشنبه کرده است.

هشتم خرداد سال جاری بود که خبر سفر رئیس‌جمهور تاجیکستان به تهران بر روی سایت‌های خبری داخلی و خارجی منتشر شد و تحلیل‌‎گران با توجه به رویکرد سیاست خارجی جدید ایران مبنی بر گسترش تعاملات با کشور‌های همسایه نوید گسترش تعاملات و انعقاد تفاهم‌نامه دوجانبه را دادند.

یکی از برنامه‌های مهم در سفر رئیس‌جمهور تاجیکستان به تهران دیدار و گفت‌وگو با رهبر معظم انقلاب اسلامی بود. در ادامه به بخشی از اظهارات حضرت امام خامنه‌ای در دیدار رئیس‌جمهور تاجیکستان اشاره می‌کنیم.

اهتمام دولت برای گسترش روابط با تاجیکستان

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به اشتراکات عمیق تاریخی، دینی، فرهنگی و زبانیِ ایران و تاجیکستان، دو کشور را همچون خویشاوند و برادر خواندند.

حضرت امام خامنه‌ای از اقدامات رئیس جمهور تاجیکستان در گسترش زبان فارسی تقدیر و با اشاره به اولین سفر خارجی رئیسی به تاجیکستان تأکید کردند: انجام این سفر نشان‌دهنده اهتمام دولت برای گسترش روابط با تاجیکستان است و در یک‌سال گذشته نیز سطح روابط افزایش یافته است، اما با نقطه مطلوب بسیار فاصله دارد.

ایشان ظرفیت‌های فنی و مهندسی، صنعتی و علمی ایران را برای کمک به تاجیکستان بسیار مستعد و مهم ارزیابی کردند و افزودند: برای استفاده از این ظرفیت‌ها و گسترش جدی همکاری‌ها باید کمیسیون مشترک به‌صورت جدی برای همه اسناد امضاء شده برنامه‌ریزی و زمان‌بندی کند تا به مرحله عملیاتی برسند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی اقلیم متنوع ایران و زمین‌ها و دشت‌های پهناور و پیشرفت‌های علمی و فناوری و صنعتی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران و همچنین آب فراوان و معادن گسترده در تاجیکستان را زمینه‌های ارتقاء همکاری‌های مشترک برشمردند و خاطرنشان کردند: با وجود تحریم‌ها جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های خوبی در زمینه‌های مختلف داشته است و اگر تحریم‌ها نبود، این پیشرفت‌ها به دست نمی‌آمد، زیرا تحریم‌ها باعث شد تا به نیرو و ظرفیت‌های داخلی خود اتکا کنیم.

روابط سیاسی تهران دوشنبه چه سیر تحولی را طی کرده است

تاریخ روابط دو کشور را به حدود سال ۱۳۷۰ هجری خورشیدی، یعنی زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و استقلال و تشکیل کشور تاجیکستان رساند. ایران نخستین کشوری بود که اقدام به تأسیس سفارتخانه در دوشنبه کرد. همچنین از نخستین کشور‌هایی بود که در سال ۱۹۹۱ به صورت دیپلماتیک استقلال کشور تازه‌تأسیس تاجیکستان را به رسمیت شناخت.

ایران پشتیبانی دیپلماتیک خود را نسبت به دوشنبه به مرور افزایش داد و مساجد جدید در تاجیکستان ساخت. به دلیل احیای فرهنگ ایرانی در داخل تاجیکستان، ایران به تبادلات فرهنگی از طریق کنفرانس‌ها، رسانه‌ها و جشنواره‌های فیلم کمک کرد. برنامه‌های تلویزیون، مجلات و کتاب‌های ایرانی به صورت فزاینده‌ای در تاجیکستان به چاپ می‌رسید.

تجارت با دوشنبه از زبان آمار و ارقام

آمار‌ها و منابع رسمی از این حکایت دارد که بیشترین تراز تجاری ایران و تاجیکستان در سال ۲۰۱۱ بوده است، همچنین به گفته منابع خبری دوشنبه ایران بعد از چین دومین سرمایه‌گذار تاجیکستان به حساب می‌آید، تاجیکستان بعد از افغانستان و عراق بیشترین نیاز زیرساختی را دارد که توان بالای فنی‌مهندسی ایران ظرفیت بسیار خوبی را برای توسعه همکاری‌ها به وجود می‌آورد.

البته در حوزه انرژی ایران پیش از این تعاملات و همکاری‌هایی را با تاجیکستان داشته است، ولی تاجیکستان به دلیل اینکه جزء کشور‌های در حال توسعه محسوب می‌شود و نیاز به سوخت زیادی برای توسعه زیرساخت‌های خود دارد، شاید بهترین مسیر تأمین آن را ایران می‌داند، از طرف دیگر هم ایران برای تحقق فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر خنثی‌سازی تحریم‌ها به کشور‌های همسایه‌ای همچون تاجیکستان نیاز دارد؛ بنابراین فرصت بیش از هر زمان دیگری فراهم‌تر است که دو کشور نیاز‌های مشترک خود را رفع کنند و در مسیر توسعه متوازن قرار گیرند.

اشتراکات فرهنگی ایران و تاجیکستان

طبیعی است که تاجیکستان به عنوان یکی از کشور‌های حوزه تمدنی ایران بزرگ اشتراکات فراوانی داشته باشد، از جمله این اشتراکات می‌توان به زبان، دین، نژاد، مناسک ملی و مناسک مذهبی اشاره کرد.

۱- زبان مشترک

ایرانی‌ها و تاجیک‌ها هر دو به یک زبان مشترک یعنی فارسی سخن می‌گویند و تاجیک‌ها از زبان‌های شرقی ایران نظیر باختری، خوارزمی، سکایی و ... استفاده می‌کردند که بیشترین کاربرد زبان فارسی در دوران گسترش امپراطوری ساسانیان است. این در حالی است که پس از حمله اعراب به ایران و در دست گرفتن حکومت اعراب، زبان فارسی حدود سیصد سال به عنوان زبان رایج محسوب نمی‌شد.

۲-علاقه‌های موسیقایی

مردم تاجیکستان علاقه وافری به موسیقی و ترانه‌های ایرانی و آثار استاد شجریان دارند که محتوای برخی از ترانه‌های ایرانی و تاجیکی به دلیل شاعران پارسی یکسان است؛ به طوری که در برخی از آن‌ها توجه به طبیعت مانند کوه ها، رود‌ها و ... دیده می‌شود.

۳- مناسک ملی

همان طور که گفته شد، ایران و تاجیکستان به سبب زبان و دین مشترک، اعیاد مشترکی نیز دارند و از جمله اعیاد مشترک بین ایرانیان و تاجیکستان، عید نوروز است و نوروز هم، همراه با آغاز فصل بهار است که در هر دو کشور همراه با شکوفه زدن درخت‌ها است که فردوسی در شاهنامه، این جشن را به جمشید پادشاه پیشدادی نسبت می‌دهد.

انتهای پیام/۳۷۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار