مدیر اسناد اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

احصاء تاریخ شفاهی رزمندگان نیازمند مشارکت همه دستگاه‌هاست

«بهرامی» گفت: با توجه تعدد یگان‌های رزم خراسان و همچنین حضور گسترده رزمندگان خراسان رضوی در دفاع مقدس، احصاء تاریخ شفاهی آن‌ها، نیازمند مشارکت همه دستگاه‌ها و به خصوص خانواده‌های آنان است.
کد خبر: ۵۸۰۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷ - 27March 2023

«جعفر بهرامی» مدیر اسناد و کتابخانه تخصصی اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد اظهار داشت: جمع‌آوری، حفظ و ساماندهی اسناد دفاع مقدس و ارائه آن به جامعه هدف نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس دارد.

وی ادامه داد: مهمترین مأموریت‌ مدیریت اسناد و کتابخانه تخصصی دفاع مقدس شامل سه بخش اصلی اسناد، تاریخ شفاهی و کتابخانه تخصصی دفاع مقدس می‌شود.

بهرامی با اشاره مأموریت مدیریت اسناد و کتابخانه تخصصی دفاع مقدس در حوزه اسناد، افزود: مهمترین مأموریت این حوزه، اجرای آئین‌نامه حفظ و نگهداری اسناد ابلاغی از سوی ستاد کل نیروهای مسلح است که مدیریت اسناد در راستای اجرایی شدن آن می‌توان به اقداماتی از قبیل تشکیل کمیته اسناد و مدارک دفاع مقدس استان و ابلاغ این دستورالعمل به یگان‌ها و دستگاه‌ها و همچنین حضور و بازدید از مخازن اسنادی دستگاه‌های مرتبط اشاره کرد.

وی گفت: کمیته اسناد و مدارک شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان یکی از مهم‌ترین مجموعه‌هایی است که با هدف حفظ اسناد و مدارک دفاع مقدس شکل گرفته و با حضور نمایندگان یگان‌ها و دستگاه‌های فعال در دوران دفاع مقدس در جهت انسجام مأموریت‌های حوزه اسنادی نقش ایفا می‌کند.

مدیر اسناد و کتابخانه تخصصی اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی تصریح کرد: در این کمیته پیشنهادها و طرح‌های مهم در حوزه اسناد دفاع مقدس مطرح و پس از تأیید جهت تصویب در نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان ارائه می‌شود.

بهرامی یادآور شد: براساس آئین‌نامه ابلاغی ستاد کل نیروهای مسلح، کلیه دستگاه‌ها و یگان‌هایی که دارای اسناد و سوابق دفاع مقدس هستند می‌بایست یک نسخه از اسناد خود را به مرکز اسناد تحویل و اگر به هر دلیلی امکان حفظ و نگهداری اسناد به صورت استاندارد را ندارند موظف هستند نسبت به تعیین تکلیف اسناد اقدام کنند؛ در همین راستا مرکز اسناد و مدارک دفاع مقدس استان توانسته بخش قابل توجهی از اسناد دوران دفاع مقدس اعم از فیریکی و دیجیتال را از دستگاه‌ها و یگان‌های مرتبط جمع‌آوری و ساماندهی کند.

وی ابراز داشت: جمع‌آوری عکس‌های رزمندگان استان به عنوان اسناد غیرمکتوب که دارای ارزش و اهمیت بالایی هستند از دیگر مأموریت‌های بخش اسناد به شمار می‌رود، در اجرای این مأموریت فرایند نمایه‌نویسی، ثبت مشخصات و خاطرات عکس‌ها توسط خود صاحبان عکس انجام می‌گیرد.

بهرامی خاطرنشان کرد: اسکن اسناد، نمایه‌نویسی و ثبت اسناد در سامانه سجا از دیگر مأموریت‌های مهم این بخش محسوب می‌شود.

مدیر اسناد و کتابخانه تخصصی اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی ادامه داد: احصاء تاریخ شفاهی یکی دیگر از مأموریت‌های اولویت‌دار مدیریت اسناد و کتابخانه تخصصی دفاع مقدس به شما می‌رود. با توجه به کثرت یگان‌های رزم خراسان و تأمین بیش از ۹ درصد نیاز جبهه‌ها در حوزه نیروی انسانی، احصا تاریخ شفاهی رزمندگان استان خراسان رضوی ضمن اینکه دارای اهمیت بالایی است، زمان‌بر خواهد بود؛ از طرفی نیز به دلیل مشکلاتی که پیشکسوتان دفاع مقدس از جمله بیماری، کهولت سن، فراموشی و فوت با آن مواجهه هستند باید این مأموریت اساسی در دستور کار تمام دستگاه‌ها و یگان‌ها قرار گیرد تا خدای نکرده این ظرفیت غنی و مهم دوران دفاع مقدس مورد غفلت قرار نگیرد.

وی ابراز داشت: مدیریت اسناد و کتابخانه تخصصی دفاع مقدس در راستای این مأموریت ضمن احصا بخشی از تاریخ شفاهی رزمندگان استان و نیز با بهره‌گیری از ظرفیت خود پیشکسوتان از طریق خاطرات خودنوشت، برنامه‌ریزی جهت تقسیم کار بین دستگاه‌های مرتبط، این مأموریت را هدایت و به انجام می‌رساند. در این بخش رزمندگان در گروه‌های مختلفی از قبیل فرماندهان و مسئولین، جانبازان، آزادگان و اقشار تقسیم‌بندی و در مرحله اخذ مصاحبه قرار می‌گیرند. از مهمترین دستگاه‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند می‌توان به کنگره ۱۸ هزار شهید خراسان رضوی، آستان قدس رضوی و اداره‌کل آموزش و پرورش استان اشاره کرد.

بهرامی گفت: با توجه به حضور گسترده رزمندگان خراسان رضوی در دفاع مقدس، احصا تاریخ شفاهی آن‌ها، نیازمند مشارکت همه دستگاه‌ها و علی‌الخصوص خانواده‌های آنان است که با حداقل امکانات از جمله ضبط صوت یا تلفن همراه می‌توانند نسبت به ثبت و ضبط اطلاعات اولیه و خاطرات این عزیزان اقدام کنند.

مدیر اسناد و کتابخانه تخصصی اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی اظهارداشت: پیاده‌سازی فایل‌های مصاحبه، تدوین، کارشناسی و چاپ آثار و همچنین برگزاری کارگاه‌های تاریخ شفاهی از دیگر مأموریت‌های حوزه تاریخ شفاهی به شمار می‌رود.

وی افزود: کتابخانه تخصصی دفاع مقدس استان سال گذشته به مناسبت هفته دفاع مقدس با حضور سردار سرتیپ بسیجی بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و مسئولین استانی به صورت رسمی افتتاح شد.

مدیر اسناد و کتابخانه تخصصی اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی تصریح کرد: این کتابخانه با برخورداری از ۱۶ هزار جلد کتاب در قالب‌های مختلف ادبی، خاطرات فرماندهان جنگ، شهدا، فرماندهان شهید و رزمندگان، ایثارگران، تاریخ شفاهی، اطلس جنگ و عملیات‌ها و نیز کودک و نوجوان جزو یکی از مهمترین مکان‌های تحقیقاتی و پژوهشی و مطالعه مکتوبات دفاع مقدس به شمار می‌رود.

بهرامی ادامه داد: کتابخانه تخصصی دفاع مقدس استان در فاز اول با ظرفیت سالن مطالعه بیش از ۶۰ نفر در روز و سالن پژوهشگران و محققین آماده همکاری با مراکز علمی، دانشگاهی و دانش‌آموزی و فرهنگی است و علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب بهره‌مندی از این محیط با شماره تلفن۳۸۴۴۰۵۰۱ داخلی ۱۱۱ تماس حاصل کنند و یا در ساعات ۸ الی۱۳ به این کتابخانه واقع در انتهای بلوار برادران شهید خلیلی مرکز فرهنگی دفاع مقدس خراسان رضوی مراجعه کنند.

وی عنوان داشت: از سایر فعالیت‌های کتابخانه تخصصی دفاع مقدس می‌توان به برگزاری جلسات آموزشی، برپایی نشست‌های رونمایی، خوانش و نقد کتاب و همچنین گردهمایی نویسندگان و اهالی کتاب اشاره کرد.

بهرامی در پایان ضمن تشکر از عزیزانی که در آماده‌سازی کتابخانه تخصصی دفاع مقدس برای استفاده علاقمندان فرهنگ ایثار و شهادت تلاش کردند ابراز امیدواری کرد با استفاده مطلوب از این ظرفیت غنی، شاهد رشد آثار تولیدی در حوزه‌های پژوهشی با موضوع دفاع مقدس باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار