زندگی‌نامه دو ناشر قدیمی ایران در بازار کتاب

زندگی‌نامه «عباسعلی پاسبان رضوی» و «مجید اروانی» تالیف محمد فرحزاد به همت موسسه خانه کتاب منتشر شد.
کد خبر: ۶۴۲۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴ - 29December 2015

زندگی‌نامه دو ناشر قدیمی ایران در بازار کتاب

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس کتاب زندگی و آثار «عباسعلی پاسبان رضوی» که یکی از کتابهای مجموعه مشاهیر نشر کتاب ایران است، منتشر شد.

این کتاب در بخشهای «مقدمه»، «تولد و تحصیل»، «زندگی حرفهای»، «آثار»، «کارنامه نشر» و «درگذشت» گردآوری شده است.

عباسعلی پاسبان رضوی خود اثری تالیف و تدوین نکرده و بیشتر عمر خود را صرف چاپ و انتشار آثار دیگران کرد و از این راه افتخار پیشکسوتی و جلوداری در کتابفروشی و نشر کتاب در خراسان و مشهد را در کارنامه خود دارد.

عباسعلی پاسبان رضوی در سال ۱۳۰۵ش کتابفروشی باستان را بنا نهاد. این کتاب فروشی برای دورانی تنها کتابفروشی پربار و روز آمد مشهد بود. فعالیت انتشاراتی باستان از ۱۳۱۵ ش آغاز شد و تا زمان فوت پاسبان ادامه داشت و در این مدت کتابهای ارزشمندی که در مشهد ناشر دیگری نمیتوانست منتشر کند، را انتشار داد. از آن جمله میتوان به کتابهای «دیوان ابوالفرج رونی»، «کتاب المصادر زوزنی» و «شرح مقدمه قیصری بر فصوص الحکم» اشاره کرد.

کتاب «عباسعلی پاسبان رضوی» از سوی خانه کتاب و به بهای ۵۰۰۰۰ هزار ریال منتشر شده است.

زندگی و کارنامه «مجید اروانی» منتشر شد


 کتاب زندگی و آثار «مجید اروانی» که یکی از کتابهای مجموعه مشاهیر نشر کتاب ایران است، توسط خانه کتاب منتشر شد.

در این کتاب بخشهای «مقدمه»، «تولد و تحصیل»، «زندگی حرفهای»، «آثار»، «کارنامه نشر» و «درگذشت» شرح حال و فعالیتهای «مجید اروانی» مورد بررسی قرار گرفته است.

مجید اروانی بنیان گذار و مدیر کتابفروشی شمس در تبریز است. او ناشر اصلی آثار صمد بهرنگی بود. از این رو پس از مرگ پرحاشیه صمد بهرنگی همواره مورد سوء ظن حکومت وقت قرار داشت. فعالیتهای او که از کتابفروشی و نشر برای روشنگری و آگاهی گستری بهره میبرد و کتابفروشیاش میعادگاه روشنفکران ضد حکومت بود، موجب شد که در سالهای ۱۳۵۰ و ۱۳۵۵ به زندان بیفتد.

بخش پایانی این کتابها نیز بخش «پی نوشت» است که فهرستی از منابعی را که کتاب بر اساس آنها نگاشته شده، به مخاطب معرفی میکند.

مجموعه «مشاهیر نشر کتاب ایران» با هدف تحقیق و پژوهش در صنوف تاثیرگذار فرهنگی منتشر میشود و سعی دارد ناشرانی را که هر یک در توسعه فرهنگ ایران سهم بسزایی داشتهاند، معرفی کند.

کتاب «مجید اروانی» از سوی خانه کتاب به قیمت ۵۰۰۰۰ ریال منتشر شده است.

نظر شما
پربیننده ها