نگاهی به داستان «هورامه»

سرگشتگی یک عکاس جنگی در جزیره مجنون

"هورامه" داستان سرگشتگی و تنهایی زرمنده‌ای به نام منصور است که می‌خواهد این سرگشتگی را با پیدا کردن جنازه دوست شهیدش جبران کند.
کد خبر: ۶۵۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰ - 09January 2016

سرگشتگی یک عکاس جنگی در جزیره مجنون

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، انتشارات "عصر داستان" وابسته به بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان، از موسسات موفق در زمینه انتشار داستانهای دفاع مقدس است.

این موسسه در ادامه فعالیتهایش رمانی کوتاه از یاسر یسنا به نام "هورامه" را منتشر کرده است.

داستان هورامه

"هورامه " داستان سرگشتگی و تنهایی رزمندهای به نام منصور است. منصور در زمان حال مدام درگیر اتفاقات حادثهای است که منجر به کشته شدن وحید، رزمنده ترکی شده که او را از مرگ نجات داده است. وحید در جزیره مجنون کشته میشود و منصور خود را در کشته شدن او مقصر میداند.

حالا بعد از گذشت چندین سال منصور به جنوب آمده است و برای پیدا کردن پیکر وحید به ستاد تفحص شهدا ملحق میشود. منصور با هر زحمتی هست به جزیره مجنون میرود تا شاید بتواند پیکر دوست شهیدش را پیدا کند.

ویژگیهای "هورامه"

"هورامه" نوشته جوانی 34 ساله است که قاعدتا تجربه جنگی ندارد. برای همین در انتقال صحنههای جنگی پختگی لازم را ندارد و تنها به خواندهها و شنیدهها و فیلمهای به جا مانده از آن دوران اکتفا کرده است.

با این همه نویسنده به دلیل درک درستش از شخصیت به مفهوم آکادمیک آن و طراحی درست داستان این ضعف را پوشانده است. داستان زبان الکنی ندارد و توانسته حجم اتفاقات را در حجمی به اندازه 90 صفحه شروع و تمام کند. داستان طبق سنت رمانهای دفاع مقدسی از زبان شخص اول روایت میشود. این توضیح که به دلیل رفت و برگشتهای زمانی و درگیری شخصیت داستان با خود و احساس گناهش نمی توانسته زاویه دید دیگری داشته باشد.

"هورامه" نوید بخش حضور نویسندگان جوانی است که میتوانند در نبود نسلی که جنگ را تجربه کردهاند بار مسئولیت آنها را به دوش بکشند. نثر روان داستان هرچند در جاهایی باعث گسست حوادث میشود و ارتباط حوادث را دچار اشکال میکند اما متظاهرانه و تصنعی نیست.

داستان آنقدر شیرین هست که خواننده را تا آخر درگیر کند. از ویژگی خوب دیگر قصه بیان به شدت تصویری داستان است. به نحوی که بیش از آنکه کلمات در ذهن رسوب کند با تصاویری سینمایی روبهروهستیم که ما را بیشتر وارد اتمسفر داستان میکند. این تمسفر همان موجودی است که در کمتر فیلمی از دفاع مقدس دیدهایم. به همین دلیل "هورامه" اثری است واجد اقتباس سینمایی.

بخشی از داستان

" به چه افتخار کنم؟ به اینکه تا حالا از چند تا جسد بی سر عکس انداختهام؟ چند نوجوان به خون تپیده؟ چند پای روی مین رفته و از بیخ ران قطع شده؟.... به چه ؟ به چه دلم را خوش کنم؟ که یک نمایشگاه تو فلان فرهنگسرا راه بیاندازم و عکسهای خاک آلود استخوانهای خرد شده و گوشتهای قیمه قیمه شده جوانهای مردم را قاب بگیرم و بلیت دانهای صد تومان چاپ کنم ... آخه تو این دوره و زمانه کی پولش را خرج مرور خون جگرها و دوره کردن کابوسهایش میکند؟

شناسنامه "هورامه"

"هورامه" به نویسندگی یاسر یسنا، دارای 96 صفحه و سه فصل به هم پیوسته است. کتاب به شهیدان عبدالرحیم جلیلی و عبدالمتین مسعودی تقدیم شده است.

کتاب داری طراحی جلد مبتکرانهای است که مجید کاشانی آن را انجام داده است.

"هورامه" در سال 93 در 2100 نسخه  توسط انتشارات عصر داستان منتشر شده است.

نظر شما
پربیننده ها