دریادار سیاری عنوان کرد

اسکورت 2 هزار کشتی تجاری توسط ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز با پیروی از دستورات مقام معظم رهبری توانسته‌ایم به یک نیروی دریایی مقتدر، عمیق و مؤثر در امنیت دریاهای جهان تبدیل شویم.
کد خبر: ۷۰۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۲ - 29November 2013

اسکورت 2 هزار کشتی تجاری توسط ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، امیر دریادار "حبیبالله سیاری" فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به مناسبت 7 آذر روز نیروی دریایی ارتش، سخنران پیش از خطبههای نماز جمعه این هفته تهران بود.

"امیر سیاری" ضمن گرامیداشت روز نیروی دریایی و با تقدیم درود بر ارواح مطهر شهدا و امام شهدا به چگونگی خلق حماسه 7 آذر و علت انجام عملیات مروارید پرداخت و اظهار داشت: دشمن بعثی با حمله به مرزهای کشورمان تصور نمیکرد جمهوری اسلامی ایران بتواند در طول مدت 67 روز از آغاز دفاع مقدس توانایی رویارویی با توان نظامی و دریایی آنها را داشته باشد.
 
وی در ادامه به سه ویژگی مهم عملیات زمرد پرداخت و تصریح کرد: عملیات زمرد فقط 67 روز پس از آغاز دفاع مقدس شکل گرفت و این در نوع خود آمادگی منحصر به فرد نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران را نشان میداد که رژیم بعثی عراق گمان نمیکرد ما بتوانیم در این مدت قوای خودمان را به این مرحله از آمادگی برسانیم.
 
"فرمانده نیروی دریایی ارتش" در ادامه افزود: نقش و حضور حضرت امام خمینی(ره) در انجام عملیات زمرد بسیار چشمگیر بود. اگر رزمندگان ما به کمک و نظر خداوند و دعایی امام(ره) باور نداشتند قطعاً این پیروزیها حاصل نمیشد.
 
امیر سیاری تصریح کرد: در گذشته نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران فقط یک نیروی سطحی بود، اما امروز با پیروی از دستورات مقام معظم رهبری توانستهایم به یک نیروی دریایی مقتدر، عمیق و موثر در امنیت دریاهای جهان تبدیل شویم. امروز نیروی دریایی جمهوری اسلامی با حضور 8 ساله خود در دریاهای بینالمللی و آبهای آزاد توانسته است بیش از 2 هزار کشتی را اسکورت کند.
 
وی افزود: کشورهای همسایه پس از شکست دریایی ارتش عراق، بیش از 2 هزار میلیارد دلار کمک نظامی به این کشور کردند و میخواستند تجهیزات را از شرق تنگه هرمز وارد عراق کنند، نیروهای ما که کنترل این منطقه را در دست داشتند، مانع شدند و اجازه این کار را ندادند. آنها تجهیزات را از طریق هوا وارد عراق کردند، هدف آنها این بود که چاههای نفتی ما را در شمال خلیج فارس منهدم کنند و ترمینال نفتی جزیره خارک را از بین ببرند.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه دشمن میخواست ضربه اقتصادی به کشور ما وارد کند، خاطرنشان کرد: عملیات مروارید و اسکورت کشتیهای تجاری نتایج و بازتابهای ارزشمندی برای جمهوری اسلامی ایران در پی داشت است.
 
"دریادار سیاری" در ادامه گفت: نیروی دریایی تنها یک نیروی نظامی نیست و ابعاد دیگری نیز دارد، بیانات امام خمینی(ره) و حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب 2 سند ارزشمند نیروی دریایی هستند که ما به آن افتخار میکنیم. فرمانده کل قوا میفرمایند «کشور ما دریایی است و نیاز داریم که نیروی دریایی برجسته و ممتازی داشته باشیم». موقعیت کشورمان به گونهای است که سه هزار کیلومتر در شمال و جنوب کشور مرز دریایی دارد. یعنی یک سوم مرزهایمان دریایی است و منابع متعددی در دریا داریم و باید بتوانیم از آن به نحو احسن استفاده کنیم.
 
وی افزود: دریا بزرگترین محل منابع انرژی نفتی و گاز، بزرگترین بهرهوری پزشکی، گردشگری و توسعه محور در دریا موجود است و صورت میگیرد. از 30 درصد مرزهای دریایی کشور حدود 93 درصد واردات و صادرات انجام میگیرد، اما از 70 درصد مرزهای خشکی فقط 7 درصد واردات و صادرات داریم و این، اهمیت دریا را نشان میدهد و میطلبد که برنامهریزی مدون و منظمی را برای حضور موفقیتآمیز در دریا داشته باشیم.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری برای حضور در آبهای آزاد، تصریح کرد: همانگونه که فرمانده معظم کل قوا فرمودند، ما اهل تعرض به منافع دیگر کشورها نیستیم، اما با توجه به نقش دریاهای آزاد و از آنجا که متعلق به همه کشورهاست، اهل حضور در دریا هستیم و با داشتن یک نیروی دریایی راهبردی میتوانیم امنیت دریاها را برقرار کنیم؛ این نوع نگاه به مسائل جهان نشانه عزت جمهوری اسلامی ایران است.
 
امیر سیاری افزود: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از طرف مقام معظم رهبری موظف شده است در سواحل جنوب شرق کشور استقرار پیدا کند و امیدواریم با حمایت همهجانبه دولت که تاکنون هم از حمایتهایشان هم برخوردار بودیم، این استقرار را هرچه زودتر به اتمام برسانیم.
 
وی استقرار در آبهای آزاد تا مدار 10 درجه را از دیگر اقدامات مهم نیروی دریایی برشمرد، افزود: این استقرار برای ما ارزشمند است، چرا که 2 هزار کیلومتر از چابهار به جلوتر استقرار پیدا کردیم و امروز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را عمدتاً به عنوان نیروی آبهای عمیق و اقیانوسی میشناسند.
 
دریادار سیاری با اشاره به نقش نیروی دریایی در تأمین خطوط مواصلاتی تصریح کرد: ما حدود 5 سالی است که با ناکامی دزدان دریایی، نقش محوری در تأمین امنیت دریاها داشتهایم. تا به امروز حدود 2 هزار کشتی در منطقه اسکورت کردهایم و 150 مورد درگیری موفقیتآمیز با دزدان دریایی داشتهایم. ما در ساعت 6 صبح روز گذشته یک کشتی خارجی را از دست دزدان دریایی نجات دادیم.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش حضور مستمر در آبهای آزاد، ارتقای توان رزمی و توان بازدارندگی، ساخت انواع ناوهای موشکانداز، ناوشکنها و زیردریاییها و پرورش نیروی انسانی مؤمن و متخصص را از برنامههای عمده این نیرو در آینده دانست و افزود: نیروی دریایی برای تأمین تجهیزات مورد نیازش و حضور در آبهای آزاد هیچ نیازی به خارج از کشور ندارد، اگر حمایت باشد در داخل قادر به تأمین تجهیزات خود هستیم.
 
وی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به شعار «راه ما راه حسین است»، خاطرنشان کرد: با این شعار مقدس همیشه در عرصه دریا و آبهای آزاد آماده خواهیم بود و تحت تدابیر فرمانده معظم کل قوا و با پشتیبانی و دعای خیر ملت ایران، نیروی دریایی همان نیروی دریایی را سازماندهی خواهد کرد که مقام معظم رهبری فرمودند در شأن و طراز ملت ایران بوده و مظهر اقتدار ملت در دریاها باشد.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار