ناخدا یکم رضایی حداد خبر داد

ایجاد مناطق جدید نیروی دریایی ارتش در شمال کشور

فرمانده ناوگان شمال و منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش از ایجاد مناطق جدید نیروی دریایی در شمال کشور خبر داد.
کد خبر: ۷۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۲ - 02December 2013

ایجاد مناطق جدید نیروی دریایی ارتش در شمال کشور

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، ناخدا یکم عرشه "افشین رضایی حداد" فرمانده ناوگان شمال و منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش، عصر دیروز در نشستی خبری با رسانههای گروهی اظهار کرد: کمربندی را در منطقه ساحلی خزر برای اشراف کامل به محدوده تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایجاد کردهایم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مؤلفهها و شاخصههایی که امنیت را در هر بخش از دنیا تضمین میکند، اقتدار کشورها و حاکمیت و تثبیت موقعیت در منطقه تحت حاکمیت است.
 
فرمانده ناوگان شمال و منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: ما صلح در خزر را به اقتدار کشورها میشناسیم و معتقدیم کشورها وقتی مقتدر باشند و با اقتدار در صحنه حضور پیدا کنند، ضامن حفظ و پایداری صلح خواهد بود.
 
رضایی حداد ادامه داد: نیروی دریایی با همین هدف در خزر حضور پیدا کرده و هیچ هدفی جز حفظ منافع خود و احترام به منافع ملی سایر کشورهای حوزه خزر در چارچوب توافقها و مقررات بینالمللی منعقده بین این کشورها ندارد.
 
وی در خصوص هدف سفر اخیر فرمانده نیروی دریایی قزاقستان به ایران گفت: اعزام ناوگروه های نظامی به بنادر همجوار، از اقدامات معمول نیروی دریایی کشورهاست و در ناوگان جنوب نیز هر ساله صورت میگیرد.
 
ناخدا رضایی ادامه داد: تبادلات فرهنگی مانند تبادل دانشجو پایه و اساس همکاریهای تجاری و ارتباطات وسیعتر است.
 
فرمانده ناوگان شمال با اشاره به اینکه 30 درصد از مرزهای ایران در دریا و 93 درصد از صادرات و واردات از طریق همین مرزهای دریایی است، بر اهمیت نقش نیروی دریایی در ایجاد حماسه اقتصادی در کشور تاکید کرد.
 
وی تصریح کرد : اغلب شهرهای بزرگ دنیا در حاشیه دریا شکل گرفته و اکثر کشورهای مرتبط به دریا از اقتصادی شکوفاتر برخوردارند.
 
ناخدا رضایی با اشاره به اینکه همه کشورهایی که به نوعی به دریا راه دارند برای حضور بیشتر در دریاهای آزاد میکوشند، افزود: منافع ما نیز در توسعه فرهنگ دریانوردی و تأمین ایمنی آن توسط نیروی دریایی راهبردی است.
 
وی خاطرنشان کرد : حضور مقتدرانه در عرصه آبهای آزاد و دفاع از منافع ملی نیاز به توانمندی، تجهیزات روزآمد و نیروی انسانی کارآمد و با روحیه دارد که هم اینک در نیروی دریایی کشور وجود دارد.
 
* اعزام بیست و هشتمین ناوگروه برای مقابله با دزدان دریایی
 
فرمانده ناوگان شمال با اشاره به اینکه بیست و هشتمین ناوگروه نیروی دریایی در حال اعزام به آبهای آزاد است، گفت: این ناوگروه شامل دو فروند شناور سطحی لجستیکی و رزمی و همچنین یک شناور زیر سطحی است.
 
وی منطقه مأموریت نیروی دریایی جمهوری اسلامی را شمال مدار 10 درجه از باب المندب به سوی شرق و آسیای دور عنوان و خاطرنشان کرد: نیروی دریایی کشورمان حتی تا اقیانوس آرام و دریای چین نیز دریانوردی کرده است.
 
ناخدا رضایی با اشاره به این که این مأموریت ها به طور متوسط سه ماه طول میکشد، خاطرنشان کرد: این ناوگروه ها نه تنها حفاظت از کشتیهای تجاری ایران را به عهده دارند بلکه به کشورهای دیگر نیز برای آزادسازی شناورهایشان از دست دزدان دریایی کمک کردهاند.
 
وی با اشاره به نقش نیروی دریایی در دفاع مقدس افزود: بعد از جنگ به دنبال این بودیم که یگانها و تجهیزاتمان را آماده به کار نگه داریم و به تدریج و برابر فرامین فرمانده کل قوا روی دو مقوله بومی سازی تجهیزات و حرکت بر روی مرزهای دانش کار کردیم.
 
فرمانده منطقه چهارم نیروی دریایی ادامه داد: اکنون با توانمندی فناوری کشور، تجهیزاتی متناسب با نیاز و شرایط اقلیمی منطقه و مأموریت نیروی دریایی کشور را به همت متخصصان داخلی در اختیار داریم که بسیار کارآمدتر هستند.
 
وی به عنوان نمونه از رادار اخیراً رونمایی شده در جنوب کشور یاد و خاطرنشان کرد: در همایش فناوریهای نوین دریایی در دانشگاه علوم دریایی حضرت امام خمینی (ره) در نوشهر ثابت کردیم که نیروی دریایی روی چه دانشی کار میکند.
 
ناخدا رضایی ادامه داد: دریای خزر با عمق بالا و شرایط اقلیمی خاص و توفانهای ناگهانی و جریانهای شدید دریایی، برای دریانوردی خاص است و دریانوردان و شناورها در این دریا باید توانمندی حضور مستمر بالایی را داشته باشند.
 
وی تصریح کرد : تجهیزات ما بر این هدف و با این ویژگی ساخته شدهاند که بتوانند در شرایط کاملاً غیر متعارف جوی و دریایی بهترین کارایی را داشته باشند.
 
فرمانده ناوگان شمال افزود: پیرو فرامین فرمانده کل قوا بر روی توانمندی و کارآیی نیروی انسانی و حضوری به مراتب مؤثرتر، فعال و قویتر در صحنه عملیات، کار بر روی ارتقای روحیه سلحشوری در نیروی دریایی به عنوان یکی از اهداف اصلی قرار دارد.
 
وی تصریح کرد: نیروی دریایی در هوا تجهیزات خاص خود از قبیل هواپیما، بالگرد، هواناوها، پهپادها و در سطح، انواع شناورهای لجستیکی، رزمی، پشتیبانی رزمی، شناورهای مین روب و سایر شناورها را دارد و در زیر سطح نیز از انواع زیردریایی سبک و سنگین برخوردار است.
 
فرمانده ناوگان شمال، در این زمینه به یگانهای جنگ الکترونیک، یگانهای موشکی، تیپهای تفنگداران و یگانهای تعمیراتی به عنوان دیگر یگانهای نیروی دریایی کشور نیز اشاره کرد.
 
ناخدا رضایی در خاتمه با اشاره به این که فرمانده نیروی دریایی کشور در سالهای اخیر بر روی انتقال اخبار مربوط به این نیرو برای بالا رفتن احساس امنیت مردم تاکید دارد، نقش رسانهها در این زمینه را مهم ارزیابی کرد.
 
ناوگان شمال و منطقه چهارم نیروی دریایی هم اکنون با ستاد مرکزی در بندر انزلی، مرکز آموزش تخصصهای دریایی در شهر رشت، مرکز آموزش تفنگداران دریایی در منجیل و دانشگاه حضرت امام خمینی(ره) در نوشهر کار آموزش و حفظ و صیانت دریایی و نگهبانی از مرزهای آبی جمهوری اسلامی ایران را در دریای خزر به عهده دارد.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار