به مناسبت حماسه آزادسازی خرمشهر:

استاندار خراسان رضوی از کتاب "مسافر صبح"رونمایی کرد

از کتاب "مسافر صبح"در سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر توسط استاندار خراسان رضوی رونمایی شد.
کد خبر: ۸۴۱۸۹
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶ - 24May 2016

استاندار خراسان رضوی از کتاب

به گزارش دفاع پرس از مشهد، به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر از جلد اول مجموعه ستاره­های دنباله­دار با عنوان مسافر صبح که به گوشه­ای از زندگی امیر خراسانی ارتش اسلام سپهبد شهید علی­صیادشیرازی پرداخته است در پادگان لشکر 77 پیروز ثامنالائمه(ع) رونمایی شد.

علی­رضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی در این مراسم ضمن با اهمیت برشمردن ثبت و ضبط وقایع و خاطرات دفاع مقدس، اظهار داشت: اجر جمع آوری خاطرات، آثار و اقدامات بزرگی که شهدا در زمان و مکان خودشان به بهترین شکل ممکن انجام دادند؛ کمتر از مجاهدت در راه خدا نیست.

وی ادامه داد: اگر چه کار اصلی را شهدا، این مجاهدان شب و شیران روز انجام دادند؛ ولی این کتاب­ها ذخیره­ی ارزشمند و معدن جوشانی است که آیندگان از آن درس فداکاری، ایثار، آزادگی و شجاعت را می­آموزند.  

گفتنی است؛ جلد اول مجموعه ستاره­های دنباله­دار که مسافر صبح نام گرفته است و به همت حمید رضا صدوقی گردآوری شده نگاهی کوتاه به زندگی و خاطرات امیر سپهبد شهید علی صیادشیرازی دارد و همچنین رده پایی از نقش نیروهای خراسان در دوران جنگ و دربرگیرنده اظهارات استانداران این استان در روز سوم خرداد، است.

این کتاب توسط انتشارات ' زلال اندیشه' و در یک هزار نسخه به چاپ رسیده است.

در بخشی از این کتاب به نقل از سرلشگر پاسدار غلامعلی رشید، یکی از دوستان شهید صیاد آمده است: «شهید صیاد شیرازی در عملیات بیتالمقدس فرمانده نیروی زمینی بود و سردار محسن رضایی فرمانده سپاه پاسداران و هر دو با هم فرماندهی قرارگاه مرکزی کربلا را عهدهدار بودند. شهید صیاد معتقد بود دشمن پس از عملیات فتحالمبین متوجه شد رزمندگان ایران در حمله بعدی در منطقه جنوب- یعنی غرب کارون و جنوبغرب اهواز- به سراغ او خواهند رفت و لذا تأکید داشت نباید زمان را از دست داد. مرحله اول عملیات خیلی خوب پیش رفت. نقطه اوج و بحران عملیات ورود به خرمشهر بود و باید بهگونهای عمل میشد که عملیات ورود به شهر شکست نخورد. ما ده روز پشت دروازههای خرمشهر صبر کردیم! نگرانیمان این بود که دشمن قبل از حمله ما شهر را تخلیه کند. در روز اول خرداد جلسهای تشکیل شد و شهید صیاد در حضور کل فرماندهان آخرین راهکارها را با ذکر جزئیات توضیح داد، بهطوری که همه به این نتیجه رسیدند راهکار بسیار مطمئنی است. البته پیچیده هم بود و سؤالات متعددی هم مطرح شد و شهید صیاد به همه آنها جواب داد. به این ترتیب مرحله سوم عملیات بیتالمقدس که فتح خرمشهر را در پی داشت، از تدابیر شهید صیاد شیرازی بود.»

نگاهی گذرا به زندگی امیر سپهبد شهید علی صیاد شیرازی

امیر شهید سپهبد علی صیاد شیرازی در سال 1323 متولد شد و در سال 1346 از دانشکده افسری دانش آموخته و در سال 1351 برای گذراندن دوره تخصصی توپخانه به آمریکا اعزام شد.

شهید صیاد شیرازی در سال 1358 به فرماندهی منطقه عملیاتی شمال غرب کشور رسید و در سال 1360 از سوی امام خمینی (ره) به فرماندهی نیروی زمینی انتخاب شد که با مشارکت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در عملیات طریق القدس، فتح المبین، بیت المقدس، رمضان، مسلم بن عقیل، مطلع الفجر، محرم، والفجر۱، ۲، ۳، ۴، ۸، ۹، عملیات خیبر، بدر و قادر شرکت نمود و پیروزی های بزرگی را برای ایران اسلامی به ارمغان آورد.

وی در مرداد سال ۱۳۶۵از فرماندهی نیروی زمینی استعفا داد و در همان سال از سوی امام خمینی (ره) به 'نمایندگی رهبری در شورای عالی دفاع' منصوب و یک سال بعد به دریافت درجه سرتیپی مفتخر شد.

شهید صیاد شیرازی در سال 1368 به سمت معاونت بازرسی ستاد کل قوا و در سال 1372 به سمت جانشین ریاست ستاد کل قوا منصوب شد.

وی پس از ۳۲سال خدمت در یگان های مختلف نیروی زمینی ارتش، مقابل منزلش در تهران به دست منافقین (نیروهای سازمان مجاهدین خلق) ترور شد.

مراسم تدفین وی با حضور فرمانده کل قوا و جمعی از فرماندهان یگان های مختلف نیروهای مسلح ایران و مردم برگزار شد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار