جشید جم، خواننده آهنگ انقلابی «یار دبستانی من» در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس با اشاره به ویژگیهای سرودهای انقلابی گفت: سرودههای انقلابی، ما را به هویت ملی و دینی سوق میدهد و هیجانی ایجاد میکند که در آن حماسه و حرکت وجود دارد. سرود برای ما همیشه به همراه دین معنا پیدا میکند. در 8 سال دفاع مقدس رنگارنگها را دیدیم و اوایل انقلاب سرودهای دهه فجر با ریتمهای مشخص رزمی و حماسی و حرکتی نمونههای این سرودهها هستند.
وی افزود: ما با ریتم این سرودها میتوانیم استواری و ملیتمان را حفظ کنیم. کلام در وهله اول این حرکت را در سازندگان و خوانندگان آن ایجاد میکند. ما باید اول کلام را به سوی سرود سوق دهیم و در آواهای آیینی، آواهای دینی و یا آواهای ایرانی میتوانیم آن را بگنجانیم. وقتی کلام را انتخاب کنیم و روی آن کار کنیم موسیقی خود به خود به آن حرکت میرود. در چند سال اخیر در مقابل جمعیت میلیونی ایران به ندرت سرود کار شده است و اگر کاری بوده جهت رفع تکلیفی کار شده است. کاری که بهعنوان مردم غیور و دینمدار ایران باشد ساخته نشده است؛ به خاطر همین کارهای قدیمی بازسازی میشود.
رئیس انجمن موسیقی بسیج هنرمندان خاطرنشان کرد: شعر در وهله اول بهعنوان کلام باید توسط شاعران سروده شود و سپس آهنگساز روی آن کار بسازد و به اجرا آید و خواننده انتخاب شود. اگر بخواهیم به این سمت متمرکز شویم، جواب خواهد داد. بسیج هنرمندان در استانها فراخوان داده است تا هر استانی 2 سرود با نمادها و موضوعات مشخص شده تولید کند. هر هنرمند ایرانی میتواند در این حرکت بزرگ فرهنگی سهم داشته باشد.
جم تاکید کرد: هنرمندان علاقهمند و با انگیزه زیادی در استانها وجود دارند که نیاز به انگیزه دارند و ما به آنها بها میدهیم؛ تا سرود تولید کنند و در جشنواره سراسری که به بهانه دهه فجر برگزار خواهد شد با 13 موضوع و گزیدههای این سرودها که با نام آواها و سرودههای انقلابی برگزار میشود پیش میرویم. ما به سهم خودمان اقدام میکنیم و کاری به کار ارشاد، حوزه هنری و صدا و سیما نداریم. موضوع کلی جشنواره امسال بسیج هنرمندان "سرود" است.
وی تاکید کرد: امروز تعریف جدیدی از سرودهای انقلابی وجود دارد. انقلاب به معنی دگرگونی است؛ یعنی موضوعاتی که مربوط به آرمان انقلاب است. سرودهای انقلابی مشخصاً متعلق به زمان انقلاب نیست و مربوط به موضوعاتی چون استکبارستیزی، اقتصاد مقاومتی، صهیونیزم، مظلومین جهان، مسائل درون انقلاب میباشد. سرود حماسه و شور و نشاط را به همراه دارد.
خواننده آهنگ انقلابی «یار دبستانی من» اظهار کرد: امروز با آئینه تمامقدی که برابر دنیا میگیریم، استکبارستیزی وجود دارد که با این تعاریف میتوانیم مفهومهای زیادی را در موضوعات سرود انقلابی بگنجانیم و سرود بسازیم. کودککشی، مظلومان دنیا و فلسطین موضوعاتی است که در سرود انقلابی گنجانیده میشود.
جم تغییر رویکرد ارشاد درباره سرودهای انقلابی را غیرمنطقی دانست و اظهار داشت: مسئولین فرهنگی علائق خودشان را در مسائل کلان فرهنگی کشور اجرا میکنند. من جزو کسانی بودم که اول انقلاب اسم «دفتر سرود و آهنگهای انقلابی» را برای مرکز موسیقی ارشاد پیشنهاد دادم. مدیران فرهنگی پس از مدتی خواستند شکل و شمایل موسیقی ایران را تغییر دهند. معتقدم باید اسم «دفتر سرود و آهنگهای انقلابی» حفظ میشد و انجمن موسیقی هم در کنار آن تشکیل میشد. سرود و آهنگهای انقلابی واژهای بود که از سال 57 برای دفتر موسیقی انتخاب شد؛ نباید آن را حذف میکردند.
رئیس انجمن موسیقی بسیج هنرمندان تصریح کرد: حذف عنوان «دفتر سرود و آهنگهای انقلابی» هدفمند و یکباره بود. چطور عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچوقت تغییر نکرد؛ اگر میخواستند دفتر موسیقی را اضافه کنند میتوانستند یک معاونت اضافه کنند. باید انتقال تجربه را در نسلها تجربه کنیم؛ ما همیشه نخواهیم ماند؛ جوان امروز باید بداند 30 سال پیش چه اتفاقی افتاده است.
جم در پاسخ به اینکه چرا اسم آواها و سرودهای انقلابی انتخاب شده بود، اظهار کرد: انتقال تجربههای انقلاب باید با نماد انقلاب شکل میگرفت، حذف تابلو سرود انقلاب منجر به حذف سرود انقلاب شد. مسئولین بدانند همه خوانندگان فقط با عنوان سرود انقلاب برای خواندن حضور پیدا میکردند؛ حذف تابلو موسیقی انقلاب با هدف سیاسی بود. هنر و موسیقی متعلق مردم است و ما حق نداریم بهعنوان مسئول آن را کم و زیاد کنیم.
وی اضافه کرد: خوب است مسئولین فرهنگی به یاد آورند همین سرودهای انقلاب بود که باعث بهوجود آمدن تعداد زیادی هنرمند و خواننده شد. همیشه باید بدانیم چه کاری انجام میدهیم. اگر میخواهیم کاری تولید کنیم، به هویت ملی و دینی فکر کنیم و بدانیم نسل آینده و داشتههایمان چه بوده است. تمام کتابها و بزرگان و کسانی که برای زبان و کلام زحمت کشیدهاند را به فرزندانمان معرفی کنیم. بدانیم زبان کشورمان کجا قرار دارد و با عشق به سمت هنر برویم. باید به کلام فکر کنیم. در اقوام ایرانی بهترین ملودیها و کلامها وجود دارد؛ نباید اینها را با موسیقیهای مریض دنیا قاطی کنیم. امروز غرب در موسیقی به صفر رسیده است و ما بالاترین امتیاز را در موسیقی و نغمه ایرانی داریم.