به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، بارها از زبان مبارک اهل بیت(ع) درباره شأن و منزلت زیارت امام رضا(ع) احادیثی روایت شده؛ که به شناخت این امام همام کمک میکند. دلایل بسیاری میتوان برشمرد که اثبات میکند ثواب زیارت امام رضا(ع) بیش از ائمه دیگر است؛ که به دلیل طولانی بودن مطلب فقط به احادیثی اکتفا میشود که برکات و منزلت زیارت امام رضا(ع) را گوشزد کردهاند.
پاره تن پیامبر
در روایات بسیاری به شأن و منزلت زیارت امام رضا(ع) اشاره و تاکید فراوانی شده است. حضرت محمد(ص) در حدیثی فرمودند: به زودی پاره تن من در زمین خراسان دفن میشود؛ هیچ محزون و گنهکاری او را زیارت نکند، مگر آنکه خداوند حزن او را برطرف کند.
پیامبر(ص) عبارت «پاره تن من» را جز حضرت زهرا(ص) و امام رضا(ع) برای کس دیگری به کار نبردند؛ که نشان از ویژه بودن جایگاه امام رضا(ع) در بین ائمه دیگر دارد.
در روایتی از حضرت جواد علیهالسلام نقل شده است «زیارت پدرم افضل است؛ زیرا حضرت ابا عبدالله الحسین علیهالسلام را همه مردم زیارت میکنند؛ اما پدرم را، جز خواص شیعه زیارت نمیکنند. زیرا هر فرقهای از شیعه، امام حسین علیهالسلام را از جهات مختلفی از قبیل، شهادت آن حضرت، مخصوصا فرزند بیواسطه حضرت زهراعلیهاالسلام بودن محترم میشمارند و فِرق دیگر شیعه، از قبیل کیسانیه، زیدیه، اسماعیلیه، واقفیه و... امامت حضرت سیدالشهدا علیهالسلام را پذیرفتهاند؛ اما در این میان، حضرت رضا علیهالسلام دارای ویژگی خاصی است، که اغلب انشعابات تشیع، قبل از ایشان بوده و باقیمانده از فرق مختلف همین خواص شیعه هستند که به ولایت حضرت رضا علیهالسلام معتقدند و شمارشان نسبت به بقیه کمتر است؛ لذا در روایات «عارفا بحقه» قید شده؛ یعنی ایشان را امام واجب الاطاعه بداند.
همچنین سلیمان بن حمص از معاصران امام موسی کاظم(ع) گفت: از موسی بن جعفر علیهالسلام شنیدم که میفرمود هر کسی قبر فرزندم علی را زیارت کند خداوند ثوابی معادل هفتاد حج مبرور به او عطا میفرماید.
با تعجب گفتم: هفتاد حج مبرور؟! فرمود: آری هفتاد هزار حج.
باز با تعجب گفتم: هفتاد حج مبرور؟!
فرمود: آری. هفتاد هزار حج مبرور. بار دیگر با تعجب پرسیدم.
فرمود: بعضی از حجها در پیشگاه خدا مقبول نمی شود. هر کس فرزندم را زیارت کند یا شبی در کنار قبر او به سر برد، مانند کسی است که خداوند را در عرش زیارت کند.
باز با تعجب پرسیدم مانند کسی که خدا را در عرش زیارت کند؟!
فرمود: آری. روز قیامت، در عرش خدا چهار نفر از پیشینیان: نوح، ابراهیم، موسی و عیسی و چهار نفر از آخر الزمان: محمد، علی، حسن و حسین علیهمالسلام گرد خواهند آمد و بعد، این مجلس ادامه خواهد یافت. یعنی غیر از این هشت نفر دیگران هم خواهند بود.
زوار قبور ائمه علیهمالسلام با ما، در همین جلسه شرکت خواهند داشت. بالاترین درجه و با ارزشترین عطیه و عنایت، مخصوص زوار فرزندم علی بن موسی الرضاست.
گذشته از این درک زیارت حضرت رضا(ع) برابر با شهادت است و البته روشن است این درک به آسانی محقق نمیشود؛ همچنان که شهادت ساده به دست نمیآید. بر همین اساس حمزة بن حمران از امام صادق علیهالسلام نقل میکند که فرمود: هر که نواده مرا در توس خراسان با معرفت به حقش، زیارت کند اجر هفتاد شهید از شهدایی که در کنار رسول اکرم صلی الله علیه و آله پیکار کرده اند، به او داده می شود.
عرض کردم، فدایت شوم.
عرفان به حقش چگونه است؟ فرمود:
یعلم انه امام مفترض الطاعته، غریب، شهید
بداند که او امام واجب الاطاعه و غریب و شهید است.
درک زیارت امام هشتم(ع) چنان باید باشد که او را درحال زنده بودن زیارت میکنیم و معنای دقیق کلمه به امام بودنش و شهادت او شهادت بدهیم.
اما در مورد منزلت زیارت امام حسین(علیهالسلام) حدیثی را مرور میکنیم تا عظمت زیارت امام رضا(ع) مشخص شود.
یکی از اصحاب گفت: به حضرت صادق علیهالسلام گفتم فلانی میگفت که به شما گفته است من نوزده حج عمره به جا آوردهام؛ بعدا شما فرمودهاید که یک حج و یک عمره دیگر به جای آور تا به اندازه یک مرتبه زیارت حضرت سیدالشهدا علیهالسلام به تو اجر داده شود.
امام ششم علیه السلام فرمود: اکنون بگو کدام یک نزد تو محبوبتر است؟ بیست مرتبه به حج رفتن یا با امام حسین علیهالسلام محشور شدن؟ گفتم: با امام حسین علیهالسلام محشور شدن محبوبتر است. فرمود: پس به زیارت امام حسین علیهالسلام برو.
اباصلت هروی روایت می کند از حضرت رضا علیهالسلام که فرمود: به خدا قسم هیچ یک از ما خانواده نیست؛ مگر اینکه کشته شود یا شهید میگردد.
پرسیدم: آقا! شما را چه کسی میکشد؟ فرمود :شرورترین خلق خدا به وسیله سم در زمانم؛ سپس مرا در دیار غربت دفن میکنند. بدان که هر کس مرا در غربتم زیارت کند خداوند ثواب صدهزار شهید و صدهزار صدیق و صدهزار حاجی و عمرهگزار و صدهزار مجاهد میدهد و با ما محشور میشود و در درجات عالی بهشت رفیق ماست.
محمد بن سلیمان گفت: به حضرت جواد علیهالسلام گفتم: شخصی حج واجب خود را به جا آورده، پس از آن به حج عمره رفته و در مراجعت به زیارت رسول اکرم صلیالله علیه و آله نایل شده است؛ بعدا به نجف رفته، علی علیهالسلام و امام موسی کاظم علیه السلام را زیارت کرده است؛ باز در همین ایام وضعش از نظر مالی به گونهای است که نمیتواند عازم حج شود؛ حال بفرمائید به حج برود، افضل و برتر است یا به توس رفته، حضرت رضا علیه السلام را زیارت کند؟
فرمود: در صورتی که در ماه رجب باشد به خراسان رفته، پدرم حضرت رضا علیهالسلام را زیارت کند بهتر است.
انتهای پیام/ 161