مروری بر سخنان رهبر شیعیان نیجریه در مجمع جهانی خادمان فرهنگ رضوی

آیین تشیع برای مردم نیجریه جذاب است/ علمای اهل سنت اینجا به دنبال کتاب «عیون اخبار الرضا» هستند

در گذشته امام رضا (ع) در بسیاری از کشورها از جمله نیجریه غریب بود اما امروز می‌توانم ادعا کنم که غبار غربت از چهره ایشان زدوده شده و بسیاری از مسلمانان نیجریه ایشان را می‌شناسند.
کد خبر: ۶۲۳۶۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹ - 15December 2015

آیین تشیع برای مردم نیجریه جذاب است/ علمای اهل سنت اینجا به دنبال کتاب «عیون اخبار الرضا» هستند

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، رهبر شیعیان نیجریه و خادم نمونه فرهنگ رضوی سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع)گفت: در گذشته امام رضا (ع) در بسیاری از کشورها از جمله نیجریه غریب بود اما امروز می توانم ادعا کنم که غبار غربت از چهره ایشان زدوده شده و بسیاری از مسلمانان نیجریه ایشان را میشناسند.

نشست مجمع جهانی خادمان فرهنگ رضوی،با حضور محمد نهاوندیان، رییس دفتر رییس جمهور، ابوذر ابراهیمیترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سید جواد جعفری، مدیرعامل بنیاد بینالمللی امام رضا (ع)، جمعی از شخصیتهای فرهنگی و علمی کشورمان و تعدادی از خادمان فرهنگ رضوی از کشورهای مختلف در حسینیه الزهرا (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

در این مراسم شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه و میهمان ویژه بخش بینالملل سیزدهمین جشنواره بینالمللی امام رضا(ع) ضمن قدردانی از عوامل اجرایی و برگزاری این جشنواره، درباره اهمیت خدمت به جوامع بشری اظهار کرد: امام رضا (ع) شخصیتی غریب در تاریخ هستند و در غربت نیز به شهادت رسیدند؛ اما امروز وضع فرق کرده و دیگر ایشان غریب نیستند و زمان غربتشان به پایان رسیده است.

رهبر شیعیان نیجریه، تأکید کرد: امروز میتوانم ادعا کنم که غبار غربت از چهره امام رضا (ع) زدوده شده و بسیاری از مسلمانان نیجریه ایشان را میشناسند.

وی در ادامه سخنان خود به آموزش تفسیر قرآن کریم براساس تفاسیر امام رضا (ع) در نیجریه اشاره کرد و گفت: در گذشته همچون امروز، امام رضا (ع) در نیجریه شناخته شده نبود. ما در نیجریه جلسات تفسیر قرآن براساس تفاسیر امام رضا (ع) برگزار کردیم، به ویژه در ماه مبارک رمضان مراسم پخش تلویزیونی نیز داشتیم و مردم بسیار این جلسات را پسندیدند و تازه امام را شناختند.

زکزاکی ادامه داد: تفاسیر امام رضا (ع) بسیار پرمغز و معناست و با دیگر تفاسیر متفاوت و با شرایط امروز دنیا بسیار سازگار است؛ چرا که میتوان از آن ایدههای تقریبی به دست آورد و بسیاری از علمای اهل سنت امروز به دنبال کتاب «عیون اخبار الرضا» در نیجریه هستند و اگر این کتاب را ما امروز در اختیار داشته باشیم آن را به زبان خود ترجمه میکنیم.

رهبر شیعیان نیجریه، با اشاره حمل پرجم بارگاه رضوی از ایران به این کشور در سال گذشته، گفت: این پرچم مقدس در قبه حسینیه ما نصب شد و در سه روز مراسمی که در این خصوص برگزار کردیم، هزاران نفر گردهم آمدند که این حرکت، روشنگریهای زیادی در بین مردم ایجاد کرد.

زکزاکی، با اذعان اینکه تمام کسانی که در نیجریه مسلمان شده اند از مستبصرین هستند که قبلاً دین دیگری داشتند، گفت: ما امسال نیز در نیجریه مراسم جشنی را خواهیم داشت و امیدوارم ما هم بتوانیم از احیاگران امر امام رضا (ع) باشیم؛ زیرا امام رضا (ع) در دعایی خواستار رحمت خدا برای کسانی است که امر اهل بیت (ع) را احیا میکنند.

وی در سخنان پایانی خود، اذعان کرد: طبیعت فرهنگ اهل بیت (ع) برای مردم نیجریه بسیار جذاب است و اینها با آیین تشیع به خوبی پرورش یافتهاند.

منبع:شمس طوس

نظر شما
پربیننده ها