رویوران در گفت‌وگو با دفاع پرس بررسی کرد؛

چرایی قتل‌عام شیعیان عزادار نیجریه/ علامه «زکزاکی» مدافع آرمان فلسطین است

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: حوادثی که اخیرا در نیجریه اتفاق افتاد، در زنجیره حوادثی است که در منطقه رخ می‌دهد؛ برخی از دولت‌ها و در رأس آنها رژیم صهیونیستی و رژیم آل سعود به دنبال ایجاد فتنه و تفرقه افکنی در جهان اسلام هستند.
کد خبر: ۶۲۴۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹ - 16December 2015

چرایی قتل‌عام شیعیان عزادار نیجریه/ علامه «زکزاکی» مدافع آرمان فلسطین است

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، نیجریه کشوری با 170 میلیون جمعیت که بیش از 60 درصد از مردم آن را مسلمانان و حدود 10 میلیون نفر آنها را نیز شیعیان 12 امامی تشکیل میدهند؛ در سالهای اخیر به دلیل افزایش روز افزون شیعیان این کشور، رژیم صهیونیستی و آل سعود چنگال خود را به سمت مردم این کشور و به خصوص مسلمانان نیجریه نشانه گرفتهاند.

اکثر شیعیان نیجریه توسط «شیخ ابراهیم زکزاکی» که رهبری این جامعه را برعهده دارد، مسلمان شدهاند. شیخ زکزاکی از مریدان امام خمینی (ره) است که خود به عشق امام شیعه شده بود و حالا میلیونها نفر را به تنهایی شیعه کردهاست.

ارزش انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی (ره) در بین مردم نیجریه به قدری بالاست که گاهی شیعیان نیجریه، «خمینیون» نیز خوانده میشوند.

براساس این گزارش، چند روز پیش نیروهای ارتش نیجریه به هیئت عزاداری شیعیان این کشور در حسینیه «بقیهالله» در زاریا که به مناسبت شهادت امام رضا (ع) برگزار شده بود، حمله کردند و صدها نفر از شیعیان نیجریه شهید و یا مجروح شدند، گزارش حاکی از آن است که فرزند چهارم شیخ به نام «حمد زکزاکی» نیز در این حمله به شهادت رسیده است، ارتش این کشور در ادامه به منزل مسکونی شیخ زکزاکی حمله کرده ایشان و همسرشان را نیز بازداشت کردند.

** آلسعود و صهیونیستها به دنبال ایجاد فتنه در جهان اسلام هستند

در همین خصوص حسین رویوران کارشناس مسائل بینالملل در گفتوگو با خبرنگار بینالملل دفاع پرس اظهار داشت: حوادثی که اخیرا در نیجریه اتفاق افتاد، در زنجیره حوادثی است که در منطقه رخ میدهد؛ برخی از دولتها و در رأس آنها رژیم صهیونیستی به دنبال ایجاد فتنه و تفرقهافکنی در جهان اسلام هستند، مصداق آن  بحران سوریه، عراق، لیبی است که به دنبال ایجاد فتنه و دوگانگی بوده و هستند.

کارشناس مسائل بینالملل با اشاره به اینکه برخی از نیروهای متحد رژیم صهیونیستی دست به این فتنه در نیجریه زدهاند، افزود: یک نظام یکدست و یکپارچه در نیجریه وجود ندارد، این کشور شاهد یک نظام  تکثرگرایی است. هرچند رئیس جمهور نیجریه در دیدار با مقام معظم رهبری بر وحدت امت اسلامی تاکید داشت.

** ارتباط فرماندهان ارتش نیجریه با رژیم صهیونیستی

وی گفت: اتفاقی که در این کشور رخ دادهاست، ما باید آنرا تکثر در نظام نیجریه تفسیر کنیم. فرماندهان ارتش نیجریه با رژیم صهیونیستی ارتباط دارند لذا بعید نیست فرماندهان ارتش تحت تاثیر این ارتباط قرار گرفته باشند و دست به این فتنه بزنند.

رویوران هدف آنها را از این اقدام ایجاد تفرقه و دوگانگی بین شیعه و سنی دانست و تصریح کرد: بزرگترین مبلغان مسیحی قاره آفریقا در نیجریه هستند و حتی مبلغانی که در کشورهای دیگر فعالیت میکنند از این کشور اعزام میشوند، لذا برخی از گروههای مبلغ مسیحیت در نیجریه برای تضعیف مسلمانان ممکن است، در این حادثه نقش داشته باشند.

** جامعه مدنی نباید در قبال تجاوز به حقوق شیعیان نیجریه سکوت کند

وی گفت: شیعیان بخشی از این جامعه هستند حقوقی برابر با بقیه مردم دارند، جمهوری اسلامی ایران و جامعه مدنی در قبال تجاوز به حقوق مردم و شیعیان نیجریه نمیتواند سکوت کند. در جامعه مدنی انسان از اهمیت بالایی برخوردار است لذا کشتار انسانها به هیچ وجه قابل قبول نیست، حقوق و آزادی اعتقاد حق مسلم انسان است، ولی متأسفانه رژیم صهیونیستی با تمام امکاناتی که در دست دارد، سعی میکند پدیده واگرایی را گسترش دهد.

** علامه زکزاکی مدافع آرمان فلسطین است

کارشناس مسائل بینالملل در ادامه شیخ زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه را یک شخصیت ممتازعنوان کرد و افزود: علامه زکزاکی اوایل انقلاب به ایران آمد و با امام خمینی(ره) بیعت کرد که در راه وحدت جهان اسلام و امت قدم بردارد در نیحریه نیز در این چارچوب به شدت فعال بود.

وی گفت: شیخ مدافع آرمان فلسطین است وی در اتحادیه بینالمللی سازمانهای غیر دولتی حامی فلسطین عضویت دارد و فعالیت میکند. وی در مساله فلسطین بسیار جدی بود، سال گذشته در راهپیمایی روز قدس سه فرزند خود را از دست داد و در درگیری اخیر هم فرزند چهارمش به شهادت رسید.

شیخ زکزاکی: تنها راه وحدت امت اسلامی وحدت در فلسطین است

رویوران خاطر نشان کرد: شیخ زکزاکی به عنوان یک روحانی وحدت طلب عمل میکرد و علی رغم تمام فشارها، خیانتها و توطئهها که هیچگاه از این آرمان دست نکشید؛ شیخ یک شخص معمولی نیست، اگر احساس خطر نمی شد اینگونه خانوادهاش در معرض خطر قرار نمیگرفت. زکزاکی در مساله فلسطین آرمانی کار میکرد. شدید به این مساله معتقد بود که تنها راه وحدت امت اسلامی وحدت در فلسطین است.

** تاسیس مدارس با تفکر وهابی در نیجریه

کارشناس مسائل بینالملل در پایان با اشاره به تاسیس مدارس وهابی در نیجریه توسط آلسعود تاکید کرد: آلسعود صدهها روحانی وهابی به نیجریه اعزام کردهاست و در ساختار فعلی نیز با بسیاری از فرماندهان ارتش و گروههای سیاسی یک ارتباط سیستماتیک دارد، بعید نیست وهابیت از این ارتباطات علیه شیعیان نیجریه در راستای تضعیف آنها استفاده نکرده باشند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
-
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
0
0
کجان این هنرمندایی که به خاطر کشته شدن یک مشت الوات تو فرانسه اشک ریختن و شمع روشن کردن. چرا حالا نیستشون
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار