همایش ملی سبک زندگی امام جواد(ع) در کرمان برگزار شد

معاون پژوهشکده قرآن و عترت گفت: ضعیف بودن مستندات تاریخی گونه دیگری از مظلومیت امام جواد(ع) است و تاریخ‌نگاران کمترین گزارش‌ها از زندگی ایشان ثبت کردند.
کد خبر: ۱۲۵۴۷
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۷ - 26February 2014

همایش ملی سبک زندگی امام جواد(ع) در کرمان برگزار شد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از کرمان، "عبدالمجید طالبتاش" معاون پژوهشکده قرآن و عترت در همایش ملی سبک زندگی امام جواد(ع) که در محل دانشگاه آزاد کرمان برگزار شد، گفت: امام نهم یکی از مظلومترین شخصیتهای برگزیده و معصوم(ع) است که هیچ امامی به اندازه ایشان در معرض فشارها و تحقیرهای اجتماعی قرار نگرفته بود.

معاون پژوهشکده قرآن و عترت عنوان کرد: علاوه بر حاکمان و مردم، حتی شیعیان نیز امام جواد(ع) را به حدی در تنگناها و فشارهای زندگی اجتماعی قرار دادند که به جایی رسید که در اواخر حکومت مأمون دست به دعا برداشت و فرمود: گشایش کار من در مرگ است، پس خدایا در مرگم تعجیل کن.

طالبتاش تصریح کرد: مادر بزرگوار آن حضرت کنیزی آفریقایی است که امام رضا(ع) نام او را خیزران گذارد، این زن از خاندان ماریه، همسر رسول خدا(ص) است و هر چند زنی پاک و بانجابت بود اما در فضایی که عصبیت نژادی و... ارزش حاکم بر جامعه بود، چون او کنیز بود و کنیزی غیر عرب هم بود، سبب حقارت اجتماعی وی شد.

معاون پژوهشکده قرآن و عترت گفت: حضرت جواد(ع) به عنوان فرزند وی به شدت مورد کمتوجهی اجتماعی و بستگان قرار گرفت و به چشم کنیززاده غیر عرب به ایشان نگاه میشد و حتی تکریم امام رضا(ع) هم مانع از این نگاه بدبینانه نشد.

وی به فضایل اخلاقی امام جواد(ع) در سن کودکی و تردید شیعیان در امامت ایشان اشاره کرد و افزود: سن پایین آن حضرت هنگام شهادت پدر و منصوب شدنش به امامت در عین دانش گسترده و فضایل اخلاقی موجب ایجاد تردید در ایشان و حتی در امامت امام رضا(ع) شد و عدهای از آن حضرت برگشته و در امامت امام هفتم توقف کردند که بسیاری از واقفیه از همین شیعیان هستند.

طالبتاش بیان کرد: امام جواد(ع) شخصیت 25 سالهای است که تاریخ، هیچ گزارشی از بیماری ایشان ارائه نکرده و این مظلومیت تا آن جا ادامه دارد که بسیاری از تاریخنگاران از دنیا رفتن ایشان را مرگ طبیعی ثبت کردهاند.

وی افزود: در چنین شرایط اجتماعی دانش، فضل، حکمت و... آن حضرت چنان بازتابی داشت که در این زمینه به مرتبه و درجهای رسیده بود که از یک سو مأمون را شیفته شخصیت وی کرد و از سوی دیگر او را خطری بالقوه برای حکومت میدانست و دخترش امالفضل را به ازدواج آن حضرت در آورد، لذا همان نگاه بیرونی نسبت به امام به خانه وی نفوذ میکند.

معاون پژوهشکده قرآن و عترت عنوان کرد: ضعیف بودن مستندات تاریخی، گونه دیگری از مظلومیت ایشان است و تاریخنگاران کمترین گزارشها از زندگی ایشان ثبت کردند و شیعیان هم کمترین اطلاعات را درباره ایشان میدانند.

همچنین آیتالله "جعفر سبحانی" در پیامی به همایش ملی سبک زندگی امام جواد(ع) در کرمان گفت: مسلماً تجلیل از امامان معصوم(ع) تحقق بخشیدن به آیه "مودت فیالقربی" است که خدا آن را به صورت ظاهر اجر رسالت معرفی کرده است، بالاخص اگر در این همایش گویندگان، مقامات معنوی و علمی امام همام را بیان کنند که خود، نوعی ترویج شعائر دینی است.

در این پیام آمده است: محمدبن موسیالرضا(ع) ملقب به جوادالائمه(ع) نهمین پیشوای جهان اسلام و بالاخص جهان تشیع به شمار میرود، او با دو خلیفه عباسی به نام مأمون و معتصم معاصر بود و ویژگیهای خاصی دارد.

در این پیام به ویژگیهای امامت در خردسالی امام جواد(ع) اشاره و بیان شده است: جوادالائمه(ع) در ماه رمضان سال 195 هجری قمری در شهر مدینه دیده به جهان گشود، روزی که پدر بزرگوار او امام هشتم(ع) در توس شربت شهادت نوشید او هشت سال بیش نداشت و منصب امامت در چنین سنی به او اعطا شد.

آیتالله سبحانی در ادامه پیام تصریح کرده است: با محاسبات عادی، نوجوان هشت ساله نمیتواند بار امامت را به دوش بکشد، اما حساب انسانهای والا و تربیت یافتگان مکتب وحی از انسانهای عادی جداست، از قدرت خدا دور نیست آن چه را که یک انسان بزرگسال در طول زمان به دست میآورد، امام همام در پرتو عنایت الهی به دست آورد و به کمال انسانی دست یافت.

وی به مناظرههای علمای بغداد با حضرت جواد(ع) پرداخت و افزود: برخورد علمای بغداد و... با این جوان نورس کاملاً ثابت کرد که وی در مکتب دیگری درس خوانده و سخن آموخته است.

در بخش دیگری از پیام آمده است: این تنها شیعیان نیستند که به مقام والای او عقیده راسخ دارند و امامت او را پذیرفتند، دانشمندان سنی نیز به عظمت او اعتراف دارند و ابن حجر هیثمی مینویسد "مأمون او را به دامادی انتخاب کرد، زیرا با وجود کمی سن از نظر علم و آگاهی و حلم بر همه دانشمندان برتری داشت".

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار