یادداشت

جستاری در باب اسلام هراسی!

نوعی ترس واهی از مسلمانان ایجاد شده، مبنی بر اینکه دنیای اسلام و مسلمانان منشأ تهدید و خطر برای مردم، فرهنگ و تمدن غربی محسوب می شوند.
کد خبر: ۱۳۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۱ - 11March 2014

جستاری در باب اسلام هراسی!

خبرگزاری دفاع مقدس: برخورد و بدرفتاری با اسلام، مسلمانان و مسئله اسلام ستیزی در جهان غرب پدیده جدیدی نیست. این مسئله ریشه تاریخی دارد و عکس العملی به گسترش اسلام است. نقطه عطف این مسئله، به نیمه دوم قرن بیستم به ویژه پس از جنگ سرد، فروپاشی بلوک شرق و کمونیسم می رسد. از این رو، سیاست مداران غربی «جهان اسلام» را دشمنی خطرناک تعریف کرده و در محاسبات خود جایگزین کمونیسم نمودند!

امروزه اسلام ستیزی به عنوان حمله به تمامیت مذهب اسلام با وانمود کردن آن به عنوان مشکل اصلی جهان و معرفی مسلمانان به افراط گرایی، حضوری جدی و تأثیرگذار در جوامع غربی و حتی رسانه های مؤثر بر افکار عمومی جهانی پیدا کرده است.

اپیستمولوژی اسلام هراسی

اسلام هراسی مفهومی است که به ترس، پیش داوری و تبعیض غیر عقلانی در قبال اسلام و مسلمانان اشاره دارد. سابقه این اصطلاح به دهه 1980م می رسد، اما پس از 11سپتامبر سال 2001م مورد استفاده وسیع قرار گرفت. در بیان ریشه این اصطلاح باید گفت که «islamophobia» از کلمات اسلام، حرف لاتین ما بعد کلاسیک «o» و کلمه «phobia» که به معنای ترس غیر معقول از چیزی یا بیزاری از آن است، تشکیل شده است.(مرشدی زاد و غفاری، 1386؛ 115)

با هر شکل و تعریفی که به اسلام هراسی نگاه شود، می توان گفت که در نتیجه آن، نوعی ترس واهی از مسلمانان میان سیاستمداران و افراد عادی ایجاد شده، مبنی بر اینکه دنیای اسلام (به طورعام) و مسلمانان (به طور خاص) منشأ تهدید و خطر برای مردم، فرهنگ و تمدن غربی محسوب می شوند. این ترس نامعقول و واهی از اسلام و مسلمانان، به ناشکیبایی علیه مسلمانان کشورهای غربی دامن می زند.(درخشه وحسینی فائق، 1391؛ 277)

در فرآیند شکل گیری پروسه اسلام هراسی، رسانه های غربی از نقشی قابل تأمل برخوردار بودند.

به عبارتی می توان گفت در رسانه های غربی، اسلام با چهره ای خشن، تروریسم، بدوی و ناقض حقوق بشر معرفی شده است و اسلام را در خلال جنگ ها و زد و خوردهای مسلمانان به بینندگان خود معرفی می کند، گو اینکه شمشیر یا بمب جز لاینفکی از زندگی مسلمانان است.

این در حالی است که در اسلام اصل دعوت بر جهاد تقدم دارد و از مهم ترین اصول سیاست خارجی اسلام و از احکام منصوصه و ضروری دین به شمار می آید. دعوت به مفهوم درخواست پذیرش توحید و اسلام در مورد کافر و دعوت به صلح و سازش و حکمیت بر اساس کتاب الهی در مورد مسلمانان است.

دنیای غرب با استناد به اعمال القاعده و طالبان، اسلام را تروریستی و تروریست پرست معرفی کرد. حادثه 11 سپتامبر اثر شگرفی بر سیاست خارجی امریکا، به ویژه در ارتباط با خاورمیانه برجای گذاشت. مسلمانان به عنوان عاملان این حادثه معرفی شدند. این در حالی بود که برخی از کشورهای اسلامی از جمله ایران در همان ابتدا، این حادثه تروریستی را محکوم کردند.

می توان اینگونه بیان کرد که وهابیت ومتولیان آن، یعنی القاعده و طالبان، نقش ویژه ای در تروریست خواندن مسلمانان داشته اند، در حالی که اسلام، ترور را ممنوع کرده است.

آیات و روایات متعدد و فراوانی در حرمت و منع ترور و قتل پنهانی وجود دارد که هیچ گونه تردیدی را درباره تحریم دینی ترور باقی نمی گذارد. آیاتی از سوره های انعام، کهف، مائده و اسراء، قتل نفس و کشتن انسان را منع کرده است، به عنوان مثال، درحدیثی معتبر نقل شده که ابوصباح کنانی به امام صادق(ع) می گوید: «همسایه ای داریم که نسبت به امیرالمومنین(ع) بدگویی می کند، آیا اجازه عملی را نسبت به او می دهید؟ حضرت فرمودند: آیا تو اهل کار هستی؟ گفت: به خدا قسم اگر اجازه دهید در کمین او می نشینم. هنگامی که به دام افتاد با شمشیر، او را می کشم. حضرت فرمود: «ای ابو صباح این کار، ترور است و رسول خدا از ترور نهی فرمودند، ای ابوصباح، اسلام تحقیقاً مانع ترور است».(کلینی؛ 375)

همچنین از معصوم نقل است که: «ایمان، مانع ترور است. مومن، ترور نمی کند، یعنی این که ترور را منع می کند، همانند کسی که دستش بسته است و قادر نیست کاری انجام دهد».(مجلسی؛ 137)
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار