ضیا‌ءالدین دری خبر داد

شهادت رئیس علی دلواری در فیلم «هندورابی» به تصویر کشیده می‌شود

ضیاءالدین دری نویسنده و کارگردان سینما گفت: «هندورابی» به دوران استعمار بریتانیا در خلیج فارس می‌پردازد و با شهادت رئیس علی دلواری شروع می‌شود.
کد خبر: ۲۱۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۳ - 11June 2014

شهادت رئیس علی دلواری در فیلم «هندورابی» به تصویر کشیده می‌شود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سید ضیاءالدین دری کارگردان سینما و تلویزیون در گفتوگویی با طرح فیلمنامهای تحت عنوان «هندورابی» گفت: این فیلمنامه که با شهادت رئیسعلی دلواری شروع می شود. فیلم سینمایی که به ادعای  سید ضیاءالدین دری می تواند ضمن احیاگری نام شهیددلواری، دوران استعمار بریتانیا در خلیج فارس را تصویر کند.

سید ضیاءالدین دری با اشاره به اینکه طرح فیلمنامهای با نام اولیه «هندورابی» را به فارابی ارائه کرده است گفت: این فیلم به موضوع دوران استعمار بریتانیا در خلیج فارس میپردازد و  فیلمنامه با شهادت رئیس علی دلواری شروع می شود. این فیلم در ۵ دقیقه اولیه خود آخرین مبارزات رئیسعلی دلواری و خیانتی که باعث شهادت دلواری شده است را تصویر میکند ولی بقیه فیلم روایت یک دختر سرجوخه انگلیسی است که بدنبال پدرش می گردد . در داستان این فیلم ارتباط استعمار بریتانیا در هند، ایران و خلیج فارس را نشان داده می شود.

وی اضافه کرد: این فیلم نامه از چند جهت برای من اهمیت دارد اینکه رئیسعلی دلواری اولین شهید خلیج فارس محسوب میشود و فیلمی با پرداخت چنین موضوعی میتواند ادعای پوچ کشورهای عربی در نامگذاری جعلی برای خلیج فارس را هم به چالش بکشد چون در این فیلم بر این تاکید می شود که انگلیسیها در صد سال پیش از نام خلیج فارس استفاده میکردند.

این کارگردان سینما و تلویزیون خاطر نشان کرد: طبیعی است ساخت فیلم به گونهای است که بخش خصوصی نمی تواند این کار را انجام دهد و لازم است که بخش بین الملل فارابی فعال شود. این فیلم می توانست با هزینه نزدیک به ۶ میلیارد ساخته شود. البته من ادعا نمیکنم که این فیلم بین المللی می شود ولی می تواند در کشورهایی که تحت استعمار بریتانیا بودند مثل هندوستان مخاطب داشته باشد.

دری در پاسخ به این سوال که آیا این فیلم می تواند به صورت یک پروژهی تلویزیونی ساخته شود گفت: اول اینکه نگاه این فیلم به لحاظ بازخوردهایی بین المللی میتواند احیاگر نام رئیسعلی دلواری باشد. ضمن اینکه آقای محمد حسین لطیفی فیلمنامه سریالی را با پرداخت کامل به زندگی رئیسعلی به صدا وسیما داده است و اتفاقا با این طرح موافقت شد ولی به دلیل برخی از مشکلات، این سریال هم متوقف شده است حتی برای این سریال دکور شهر بوشهر قدیم را در شهرک دفاع مقدس ساختند و این دکور هم در حال خراب شدن است.

وی اضافه کرد: فیلمی که من می خواهم بسازم بعد از شهادت رئیسعلی دلورای را تصویر میکند. سینمای ایران در پرداخت زندگی رئیسعلی می تواند ده فیلم سینمایی با زاویه دید متنوعی بسازد و حتی دو تا سه سریال بسازیم که به بخشهای مختلف زندگی این شهید بپردازد.

دری با اشاره به وضعیت کنونی صدا وسیما در آخر گفت: ظاهرا تلویزیون تصمیم داشت که چند سریال الف ویژه بسازد ولی به دلیل برخی از دلایل این پروژه ها متوقف شده است.شاید این موضوع به خاطر برزخی است که در انتخاب مدیریت صدا و سیما وجود دارد. در وضعیت فعلی، تلویزیون سریالهایی می خواهد که در زمانی کوتاه تولید و آماده پخش شود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار