روحانی در دیدار با رئیس شورای اروپایی:

حل هر چه زودتر موضوع هسته‌ای به نفع همه است

رئیس‌جمهور مهمترین ابزار برای توافق هسته‌ای را برشمرد و گفت: تردیدی نیست که موضوع هسته‌ای یک روز و در میز مذاکره حل خواهد شد، اما هر چه زودتر به نفع همه است.
کد خبر: ۲۹۳۹۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۰ - 25September 2014

حل هر چه زودتر موضوع هسته‌ای به نفع همه است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس به نقل از پایگاه اطلاعرسانی ریاستجمهوری، حجت الاسلام حسن روحانی رئیسجمهور ظهر چهارشنبه به وقت محلی و در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با «وان رامپوی» رئیس شورای اروپایی در خصوص موضوع هستهای ایران و خطر تروریسم و خشونت در منطقه و جهان به گفتوگو پرداخت.

روحانی در این دیدار با بیان اینکه جز تفاهم راه حل پایدار دیگری در موضوع هستهای ایران وجود ندارد، اظهار داشت: دولت یازدهم، تمام توان خود را برای مذاکرات منطقی به کار گرفته است و توافق ژنو هم نشان داد که مذاکره میتواند نتیجهبخش باشد.

رئیسجمهور با تاکید بر مدنظر قرار دادن اهداف بلندمدت، بر حفظ غرور ملی و حقوق مردم ایران در توافق هستهای تأکید کرد و گفت: توافق نباید پایهگذار تبعیض باشد که در این صورت در آینده همه کشورهای عضو معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی(ان پی تی) نگران خواهند بود.

روحانی توافق هستهای را بنای اعتمادی جدید و سودمند قلمداد کرد و گفت: دو طرف توافق کردیم غنیسازی برای تامین مصارف صلحآمیز در ایران انجام شود و این معیار و قاعده مهمی است. همه این مذاکرات برای این است که اعتماد بین طرفین ایجاد شود.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تاریخ یک کشور را ضمانتنامه بزرگی برای هر توافق دانست و خاطرنشان کرد: ملت ایران، ملتی بزرگ و با فرهنگ است و هرگز توافقی را که امضا کرده، نقض نکرده است.

روحانی یادآور شد: توافق هستهای صرفا مربوط به موضوع هستهای نیست، بلکه مهم فضایی است که به وجود خواهد آورد؛ در آن فضا بسیاری از مشکلات میتوانند در قالب همکاری، راهحلهای سریعتری پیدا کنند.

رئیسجمهور با بیان اینکه بیثباتی و تروریسم منطقه خاورمیانه را تهدید میکند، افزود: در عراق با دو مشکل بیثباتی و تجزیه عراق مواجه بودیم و اربیل و بغداد در معرض خطر عظیمی بودند.

روحانی چالش دیگر را موضوع خشونت و تروریسم نام برد و یادآور شد: مشکلات فعلی منطقه خاورمیانه قابل سرایت به سایر مناطق است. در میان تروریستهای داعش، اتباع اروپایی هم حضور دارند که اگر به کشورهای خود بازگردند افراد خطرناکی برای این کشورها خواهند بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه حل خشونت و تروریسم مستلزم گفتوگو است، تصریح کرد: نقش ایران در ثبات منطقه بسیار مهم است و اگر تلاشهای ایران در کنار مردم عراق نبود چه بسا تروریستها سرنوشت عراق را در دست میگرفتند؛ ایران همه شرایط لازم برای کمک به صلح و ثبات منطقه را دارد.

"وان رامپوی" رئیس شورای اروپایی نیز در این دیدار با بیان اینکه موضوع هستهای باید هر چه سریعتر به سرانجام برسد، اظهار داشت: ظرف یک سال گذشته تغییرات فوقالعاده مثبتی را شاهد بودهایم که توافق اقدام مشترک آغاز آن بود.

رئیس شورای اروپایی گفت: وقتی بتوانیم به توافق جامع دست پیدا کنیم مرحله جدیدی از روابط بین ایران، اروپا و جامعه بینالملل آغاز میشود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار