در دیدار دوجانبه؛

تذکر روحانی به کامرون چه بود؟

روحانی درباره دیدارش با نخست وزیر انگلیس گفت: درباره مسأله تروریسم و خشونت نیز نسبت به این موضوع تذکر دادیم که غرب چه شیوه‌هایی در برابر این معضل اتخاذ کرده و باید حالا چگونه مسیر را اصلاح کنند.
کد خبر: ۲۹۹۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷ - 30September 2014

تذکر روحانی به کامرون چه بود؟

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی رییس جمهور کشورمان در بازگشت از روسیه به ایران در فرودگاه مهرآباد و در جمع خبرنگاران با تشریح نتایج و دستاوردهای سفر خود به نیویورک و آستاراخان گفت: درباره برنامههای سفر به نیویورک دو نکته را لازم به ذکر میدانم. یکی اینکه امسال تفاوت زیادی درباره مسایل مربوط به موضوع هستهای ایران، مشاهده میشد که نشانه اراده جدیتر برای حل و فصل این موضوع بود و به نظر می رسید همه مصمم بودند که برای برنامه هستهای ایران، راهحلی درست و مصالحهجویانه پیدا شود، چرا که به این نتیجه رسیده بودند که مصالحه با ایران به نفع همه و منطقه است.

رییس جمهوراظهارداشت: همزمان با برنامههای سفر به نیویورک، مذاکرات هستهای بین ایران و اعضای گروه ۱+۵ برگزار میشد و اگر چه با سرعت مطلوب پیش نرفت و حرکت آن کند بود، اما به هر حال این حرکت رو به جلو بود و مذاکرات در هفتههای آینده ادامه می یابد که امیدوارم به راهحلی در بر دارنده منافع همه منتج شود و اساساً اگر پرونده هستهای ایران در چارچوب مقررات بینالمللی حل و فصل شود به نفع همه خواهد بود.

 روحانی با تشریح نکته دوم، با بیان اینکه در این سفر نخست وزیر انگلیس نیز از ما درخواست ملاقات داشت که با آن موافقت کردیم، گفت: در این ملاقات عمده مباحث درباره موضوع هستهای کشورمان، تروریسم و خشونت و مسایل مبتلا به منطقه از ناحیه این مسأله و روابط دو جانبه بود.

وی درباره مسایل هستهای خاطرنشان کرد: در این زمینه بحثهای خوبی شد، البته اختلافنظرهایی هم وجود داشت که طبیعی است. درباره مسأله تروریسم و خشونت نیز نسبت به این موضوع تذکر دادیم که غرب چه شیوههایی در برابر این معضل اتخاذ کرده و باید حالا چگونه مسیر را اصلاح کنند. همچنین درباره روابط دوجانبه، آنها خواهان شرایط جدیدی بودند و به طور طبیعی مسیر ما هم مسیر تعامل سازنده با جهان است.

رییس جمهور کشورمان با خوب ارزیابی کردن مذاکرات خود با نخست وزیر انگلیس اظهار داشت: به طور طبیعی هر چه در این مذاکرت هست اتفاق نظر نیست و اختلاف نظر هم هست. اینکه نخست وزیر انگلیس پس از این دیدار در نطق خود جملهای نادرست و غیرقابل قبول بیان کرد، پاسخ آن را همان زمان وزارت امور خارجه کشورمان داد، اما اول اینکه همه باید بدانیم که این قرن، قرن بیست و یکم است و هر کس بخواهد در فضای قرن نوزدهم فکر کند به حال خودش ضرر زده و باید فضای امروز را در نظر بگیریم چرا که آن دوران سپری شده است.

روحانی در ادامه سخنانش به نکته بعدی پرداخت و یادآور شد: نکته بعدی این است که مردم عزیز ایران امروز فرصت جدیدی را برای جهان بوجود آوردهاند، مردم تصمیم گرفتند که به تعامل سازنده با جهان رای بدهند، حالا هر کس از آن درست استفاده کند، منتفع میشود و هرکس از این فرصت بهره نگیرد، خود ضرر میکند.

وی با تشریح سفر خود تصریح کرد: در این سفر جلسات و نشستهای مهمی داشتیم از جمله جلسه مفصلی با رهبران اسلامی در آمریکا، سیاسیون، مدیران رسانهها، اقتصادیون آمریکا، اعم از مالکان شرکتهای بزرگ و مسئولان اقتصادی، دیدار با ایرانیان، دیدار با اساتید ایرانی دانشگاههای آمریکا و دیدار با اقتصاددانان ایرانی مقیم آمریکا داشتیم که همه در فضای خوبی برگزار شد که توانستیم شرایط داخلی ایران را توضیح داده و از آنان برای فعالیت در اقتصاد ایران دعوت کنیم.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، به چهارمین اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر اشاره کرد و افزود : قبلاً کار کارشناسی زیادی درباره موضوعات این نشست انجام شده بود که نتیجه آن امضای چند تفاهمنامه مهم بود.

روحانی به مهم ترین توافق این اجلاس اشاره و خاطرنشان کرد: مهمترین توافق صورت گرفته در این اجلاس، توافقی بود که بین سران کشورهای ساحلی درباره میزان حاکمیتی هر کشوری در دریای خزر صورت گرفت که از مدتها پیش مورد بحث بود و در این اجلاس پیشنهاد ایران به تصویب رسید.

وی  با خوب و سازنده توصیف کردن فضای نشست سران، اظهار داشت: دریای خزر پهنه آبی است که هنوز به خوبی از ظرفیتهای آن در حمل و نقل، تجارت، انرژی و توریسم استفاده نشده است.

رییس جمهور در پایان سخنان خود اشاره  به ملاقات با روسای جمهوری روسیه و آذربایجان کرد و تصریح کرد: در این ملاقاتها مسایل دوجانبه مطرح شد و باعث خوشحالی است که روابط ایران با این کشورها با سرعت خوب و قابل قبولی رو به پیشرفت است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها