رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست خبری مطرح کرد؛

۹ هزار خانوار در اولویت خدمت‌رسانی بنیاد شهید

قاضی‌زاده هاشمی ۹ هزار خانوار دهک پایین را اولویت خدمات‌رسانی بنیاد شهید اعلام کرد و گفت: در بخش تعاون سعی شده روی دهک پایین تمرکز کنیم که طی ماه‌های آینده شناسنامه دهک‌های پایین با تعیین میزان درامد، وضعیت اشتغال، مسکن و آسیب‌ها تهیه و متناسب با آن کمک‌ها انجام می‌شود.
کد خبر: ۵۰۸۷۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹ - 27February 2022

۹ هزار خانوار در اولویت خدمت‌رسانی بنیاد شهیدبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست خبری با رسانه‌ها به مناسبت ۲۲ اسفند (روز شهدا) و گزارش عملکرد پنج ماهه بنیاد شهید در دولت دوازدهم اشاره کرد و اظهار داشت: در دو ماه اول کار ما شناختن سازمان و ساختار آن بود. حوزه‌های اقتصادی ما هرچند برجسته نیست، اما لازم است برنامه‌های پایه و تحول‌بخش آن را بنویسیم که در این خصوص طرح و همچنین طرح عملیاتی عملکرد برای سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شامل عملکرد مدیران، پاداش و تنبیه، بسته به عمل آنان برنامه تعریف شده است.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اظهارات خود پیش از انتخابات ریاست جمهوری، مبنی بر رسیدگی به وضعیت بورس طی سه روز گفت: وضعیت بورس با سه فرمان در سه روز قابل حل است؛ هر چند زمان گذشته، هنوز هم معتقدم برخی اقدامات تا حدی جواب می‌دهد، که البته راهکار‌هایی شبیه به آن در دستور کار دولت و مجلس قرار دارد.

رئیس بنیاد شهید اولویت خدمات‌رسانی در حوزه تعاون را پیش از این معطوف به پنج دهک بالا دانست و تصریح کرد: در بخش تعاون که اصل کار بنیاد شهید و شامل خدمات معیشتی و رفاهی است، سعی شده به جای خدمات هلیکوپتری تمرکز بر روی دهک پایین صورت گیرد و قشری که نیازمندتر بوده و وضعیت ویژه‌تری دارند، شناسایی شوند.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: طی ماه‌های آینده شناسنامه دهک‌های پایین با تعیین میزان درامد، وضعیت اشتغال، مسکن و آسیب‌ها تهیه کند و متناسب با آن کمک‌ها انجام شود. ۹ هزار خانوار به عنوان مهمترین دهک خدمات رسانی در اولویت قرار دارند. 

رئیس بنیاد شهید گفت: برنامه‌های کلی مثل استخدام فرزندان ایثارگر و تبدیل وضعیت ایثارگران در حال پیگیری است. صندوق اشتغال و کارآفرینی با ۲۸۰ هزار متقاضی کار، متولی ایجاد شغل غیر دولتی است که برای انجام آن هماهنگی‌های لازم بین بانک‌ها و صندوق توسعه ملی صورت گرفته است.

وی بیان کرد: در کنار اصلاح فرایندها، ساختار نظام انتخاب و انتصاب مدیران، طراحی و در سازمان اقتصادی اجرا شد. در تلاش هستیم تا بنیاد شهید تبدیل به سازمانی هوشمند در حوزه ارائه خدماتی که نیازمند نیروی انسانی مستقیم نیست، باشد. از این رو نیاز بود سامانه‌های اطلاعاتی را گسترش دهیم لذا مذاکراتی با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یا سامانه رفاه ایرانیان برای دسترسی به اطلاعات صورت گرفت.

معاون رئیس جمهور گفت: در حوزه فرهنگی مثل برنامه شعر ایثار و زنان عاشورایی که جهانی بود یا جشنواره موسیقی با حضور تشکل‌ها، از ظرفیت سایر دستگاه‌ها استفاده کردیم چرا که رویکرد بنیاد شهید این است تا از ظرفیت‌های مردمی و سایر دستگاه‌ها استفاده شود.

رئیس بنیاد با اشاره به وضعیت بیمه دی تصریح کرد: برای توسعه زیرساخت‌ها در حال تقویت منابع هستیم. بیمه دی شرایط بهتری پیدا کرده است، اما دو مشکل اساسی دارد. یکی نقدینگی که امسال قرارداد ما سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود، اما عملکرد بیمه پنج هزار میلیاد تومان بود که یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کسری داریم. مشکل دیگر ترمیم منابع بیمه است که در کمیسیون به تصویب رسید و منابع آن تقویت می‌شود هر چند متاسفانه برخی حاضر نیستند با بیمه کار کنند.

وی اذعان کرد: بانک دی وضعیت خوبی نداشت. از روز اول هجمه سنگینی روی من بود که بانک را درست کنیم. بانک دی از معدود بانک‌هایی است که مدیران و هیئت مدیره‌اش را دستگیر کردند و با چنین وضعیتی کار را تحویل گرفتیم. ورود ما به بحث سهام دی به عنوان وکیل سهامداران است نه بنیاد شهید، چرا که این بانک خصوصی است. در بحث رای دیوان عدالت اداری در بحث شکایت هیات مدیره بانک دی، چندی پیش عده‌ای از صندوق ذخیره شاهد گفتند ما سهام داریم و باید افرادی به هیات مدیره معرفی کنیم. دستور بررسی اظهاراتشان را دادم در حالی که سازمان بورس مسوول تعیین سهام هاست که نهایتا سندی مبنی بر سهامدار کلان بودن آنان ارائه نشد و سهامداری ما صحیح تشخیص داده شد.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به تعیین تکلیف املاک بنیاد شهید گفت: حجم زیادی از املاک بنیاد فاقد سند هستند. ۱۱ هزار فقره از املاک مشکل حقوقی داشتند. سامانه ثبت املاک ایجاد شده و در حال تجمیع است تا تثبیت مالکیت اتفاق بیافتد و ارزش واقعی احصا شود لذا به دنبال خارج کردن سازمان اقتصادی کوثر از بنگاهداری‌های غیر ضروری و زیان‌ده هستیم. پنج مرکز توانبخشی و خدمات رسانی رفاهی ایثار تجهیز شده است که ۲۲ اسفند به بهره برداری می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال تامین مسکن جامعه هدف هستیم، بیان داشت: بنا داریم تا در طرح ملی مسکن پنج درصد از مسکن استان‌ها به خانواده ایثارگران فاقد مسکن تعلق گیرد یا ۱۰ درصد اعتبارات اشتغال به جامعه هدف ایثارگران داده شود. علاوه بر ظرفیت‌ةای بنیاد شهید، از ظرفیت سازمان‌های دیگر استفاده می‌کنیم. برای مثال برنامه‌های محرومیت زدایی برخی نهاد‌ها فرایند خوبی است تا با استفاده از آن برای بخشی که قانونی نمی‌توانیم خدمات رسانی کنیم، کاری صورت گیرد.

پرونده بدون تکلیف از شهدای سلامت در بنیاد نداریم/ پرونده‌ای از سوی ستاد ملی کرونا داده نشده

قاضی‌زاده هاشمی درباره پرونده‌های مربوط به شهدای سلامت نیز گفت: هر پرونده‌ای که درباره شهدای سلامت به دست بنیاد شهید برسد جلسات احراز درباره آن‌ها برگزار می‌شود، هم اکنون هیچ پرونده بدون تکلیف در بنیاد شهید نداریم و پرونده‌ای به ما ارجاع داده نشده. هر پرونده‌ای که مطابق با ستاد ملی کرونا به ما داده شود موظف به پیگیری هستیم و کمیسیون‌ها مدام در حال برگزاری است.

وی در خصوص تعیین درصد جانبازی نیز بیان کرد: مبنای محاسبه ما ۷۰ درصد است و جانباز بیش از ۷۰ درصد نداریم و تنها به گروه‌های ویژه به لحاظ دریافت خدمات دسته بندی می‌شوند. نظام درصد دهی ما با ستادکل نیرو‌های مسلح متفاوت است در عین حال به دنبال برگزاری کمیسیون‌ها مشترک برای همسان سازی درصد‌ها هستیم.

افزایش ۶۰ درصدی بودجه پاسخگوی طلبکاری ما نیست

رئیس بنیاد شهید با اشاره به افزایش ۶۰ درصدی بودجه بنیاد شهید و اولویت بندی اعتبارات افزود: ۷۰ هزار میلیارد تومان هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر ما منهای برنامه‌های برنامه‌های فرهنگی و عمران و توسعه ماست که تنها شامل حقوق و مستمری است. اگر بودجه رشد کرده پاسخگوی طلبکاری ما به سازمان‌ها نیست، چون هزینه‌های اجتناب ناپذیری داریم. تنها ۱۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بدهی ما برای بلیط هواپیما و یا شهریه دانشجویان و... است. این غیر از معوقاتی است که قانون به ما داده که برای نمونه پاداش خدمت جانبازان و حقوق حالت اشتغال آنان است که ۳۷ هزار میلیارد تومان می‌شود.

قانون حدود اختیارات برای ارائه خدمات را مشخص کرده است

قاضی‌زاده هاشمی بنیاد شهید را سازمان اجرایی با قید عمل به قوانین دانست و گفت: قانون می‌گوید چه خدمتی به جامعه هدف بدهیم و این قوانین جزئی نگاشته شده. مثلا در بحث اشتغال خواهر و برادر شهید مشمول تمامی خدمات نمی‌شوند، محدودیت در حوزه درمان وجود ندارد، در بحث تامین مسکن به برخی از جامعه هدف زمین در اختیار داده می‌شود و به جانبازان زیر ۲۵ درصد تنها وام مسکن تعلق می‌گیرد.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها