مدیرکل آموزش بنیاد شهید مطرح کرد؛

ضرورت توسعه طرح‌های نوآورانه منطبق با برنامه عملیاتی در حوزه فرهنگ و آموزش

فقیه گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران قبل از آن‌که وظایف خدماتی و معیشتی داشته باشد از یک روح فرهنگی برخوردار است. بزرگترین رسالت بنیاد، فرهنگی است که تداوم راه شهداست.
کد خبر: ۵۲۱۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳ - 08May 2022

ضرورت توسعه طرح‌های نوآورانه منطبق با برنامه عملیاتی در حوزه فرهنگ و آموزشبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، کارکنان و مدیران کل معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران صبح امروز (یکشنبه) در نشستی میزبان سیدمحمدصادق هاشمی، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در نخستین روز کاری خود در ساختمان معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران بودند.

«کامیار ثقفی» دستیار ویژه و قائم مقام در امور جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران با تقدیر از محمدعلی فقیه در دوران سرپرستی معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان این که مهم‌ترین و اصلی‌ترین مأموریت بنیاد در حوزه فرهنگ و آموزش است اظهار داشت: فعالیت‌های فرهنگی در کشور مظلوم واقع شده است. اگرچه نهاد‌های بسیاری در حوزه فرهنگی فعالیت می‌کنند، اما هم‌افزایی لازم میان این نهاد‌ها وجود ندارد و معماری برای این حوزه تعریف نشده است. برای بنیاد شهید و امور ایثارگران تعابیر مختلفی از جمله «افضل نهادها» را در نظر گرفته‌اند که این تعابیر باید با عملکرد بنیاد تطبیق پیدا کند.

گفتمان حاکم بر بنیاد شهید و امور ایثارگران، گفتمان انقلاب و رهبری است

ثقفی افزود: موضوع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یک مأموریت و هدف برجسته را دنبال می‌کند که برای رسیدن به اهداف انقلاب یا حرکت کردن در مسیر این هدف، نیاز به فرهنگ از خودگذشتگی داریم که اگر این فرهنگ در مسیر انقلاب نباشد توفیقی حاصل نخواهد شد. ضروری است مباحث فرهنگی در حوزه سیاست‌گذاری و اجرای راهبردی به خوبی تبیین شوند و مورد حمایت قرار گیرند.

وی ادامه داد: همه ما صاحبان ایده‌های خوبی هستیم و برای آن‌که در مسیر جهش قرار بگیریم به نیرو‌های تازه نفس نیاز داریم و این مسیر نیازمند مودت و دوستی است. گفتمان حاکم بر بنیاد، گفتمان انقلاب و رهبری است که نویدبخش حرکت‌های بزرگی خواهد بود.

اعتبارات حوزه فرهنگی تقویت می‌شود

سید محمدصادق هاشمی، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این نشست با قدردانی از زحمات و تلاش فقیه در دوران سرپرستی معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد گفت: خدا را شاکریم که توفیق خدمت در بنیاد و فعالیت در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و مقاومت را نصیبمان کرده است. ما در برابر شهدا و خانواده شهدا مسئولیم. معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران مخاطب خاص و عام دارد که امیدواریم با یاری مدیران و کارکنان این معاونت به اهدافمان دست یابیم.

وی با تأکید بر ضرورت افزایش اعتبارات بودجه بخش فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: قاضی‌زاده هاشمی نگاه خوبی به حوزه فرهنگ دارند و ما تمام تلاش‌مان را خواهیم کرد تا اعتبارات حوزه فرهنگی بیشتر شود. بنیاد شهید و امور ایثارگران مکانی است که همراه با انقلاب اسلامی متولد و بالنده شد و مدیران بسیاری در این چهار دهه در این مکان مقدس خدمت کرده‌اند، امیدوارم با همکاری شما دوران خوبی را در بنیاد رقم بزنیم.

طرح‌های نوآورانه منطبق با برنامه عملیاتی

محمدعلی فقیه مدیرکل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران و سرپرست سابق معاونت فرهنگی و آموزشی نیز در این نشست ضمن خیر مقدم به معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران قبل از آن‌که وظایف خدماتی و معیشتی داشته باشد از یک روح فرهنگی برخوردار است. بزرگترین رسالت بنیاد، فرهنگی است که تداوم راه شهداست.

وی در ادامه به ارائه گزارشی از فعالیت‌های معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، پرداخت و توضیح داد: در طول ۹۰ روزی که در معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد در محضر دوستان بودیم، تلاش کردم تمام تجربه هشت ساله در روابط عمومی، تجربه ۱۰ ساله در حوزه نشر و اسناد و همچنین هفت سال فعالیت در حوزه آموزش را به مجموعه‌ای عملیاتی تبدیل کنیم که به برنامه تحولی تبدیل شده است. در این برنامه تحولی به بیانیه گام دوم انقلاب، بیانات امام خمینی (ره)، بیانات مقام معظم رهبری در جلسه با اعضای دولت سیزدهم و همچنین بیانات قاضی‌زاده هاشمی از شهریور ماه تاکنون توجه داشته‌ایم و از بطن آن بحث‌های نوآورانه‌ای را مطرح کرده‌ایم. در هشتم اسفندماه نخستین گام برنامه تحولی را برداشتیم که برمبنای آن مقرر شد هر استان یک فیلم در حوزه ایثار و شهادت تولید کند.

وی افزود: در حال حاضر بنیاد شهید و امور ایثارگران در حوزه فرهنگ در دو بخش ترویجی و ارائه خدمات فرهنگی به جامعه ایثارگری فعالیت دارد. در حوزه ترویج، برنامه‌ها به جامعه عام بدون هیچ مرزی ارائه می‌شود. در این زمینه سعی کردیم گفتمان نزدیکی با دورترین فرهنگ‌ها را پیاده سازیم که با عنوان «دیپلماسی ایثار» پیگیری می‌شود. در بخش خدمات فرهنگی به جامعه هدف در حوزه‌هایی مانند آموزش و اردویی فعالیت داریم.

فقیه با بیان این که در مجموعه معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، مدیران جوان و با انگیزه‌ای مشغول به فعالیت هستند و علاوه بر آن ظرفیت‌ها و محتوا‌های خوبی در بنیاد وجود دارد، گفت: تاکنون دو هزار عنوان کتاب در حوزه ایثار و شهادت منتشر کرده‌ایم که حدود ۱۱ درصد کل کتبی که در این حوزه به چاپ رسیده است را شامل می‌شود. در بخش دیداری و شنیداری ذخایر ارزشمندی در اختیار داریم. در این زمینه حدود ۴۰ هزار ساعت تصویر و ۶۰ هزار ساعت صوت وجود دارد که می‌توان در قالب نرم‌افزار‌ها و رسانه‌های نوین به جامعه جوان ارائه داد.

سرپرست سابق معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: در کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت کتاب‌های مرجع بسیاری وجود دارد و از سویی دیگر حدود ۹ میلیون سند در اختیار داریم که می‌تواند مورد استقاده قرار گیرد. علاوه بر این موارد از ظرفیت‌های بسیاری در ارتباط با دستگاه‌های مختلف برخورداریم؛ برای مثال شورای عالی ترویج فرهنگی ایثار و شهادت ۱۷ عضو دارد که هر تصمیمی بگیرد دستگاه‌های عضو موظفند آن را انجام دهند. تشکل‌های شاهد و ایثارگر با حضور جوانان ظرفیت‌های بالایی دارند.

وی درباره برنامه‌های معاونت فرهنگی برای گلزار‌های شهدا و حوزه بین‌الملل گفت: در بخش گلزار‌های شهدا «مدیریت زیارتگاهی» را مدنظر قرار دادیم، با صدا و سیما توافق کرده‌ایم قرارگاه فرهنگی‌مان را در آنجا بازگشایی کنیم. در حوزه بین‌الملل نیز ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد که از جمله می‌توان به ترجمه کتاب‌های بنیاد اشاره کرد، مجله «شاهد یاران» نیز پر از اسناد و نوشته‌های بکری است که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

فقیه در پایان بیان کرد: در بنیاد شهید و امور ایثارگران ظرفیت‌های فرهنگی بسیار زیادی وجود دارد که بی‌شک با حضور معاون جدید این معاونت چابک و فعال‌تر به پیش خواهد شد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار