یادداشت/ ملیحه غیور

خانواده شهدا طلایه‌داران حرکت عظیم جهاد و شهادت

خانواده شهدا باید در عرصه‌های مختلف حضور تعیین‌کننده‌ای داشته باشند؛ چراکه زمانی عزیزان خود را برای دفاع از اسلام و انقلاب عازم جبهه‌ها کردند و اکنون باید ایثار و مقاومت را تبیین کنند.
کد خبر: ۵۴۵۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۲ - 02October 2022

گروه استان‌های دفاع‌پرس‌ـ «ملیحه غیور» مسئول نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس استان خراسان رضوی؛ دهم محرم سال ۶۱ هجری قمری بود، حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام قنداقه شش ماهه را در آغوش کشیدند و به سمت لشکر یزیدیان حرکت کردند، بعد از اصابت تیر سه شعبه به گلوی حضرت علی اصغر علیه السلام، پدر دست در زیر گلوی شکاف خورده بردند و مشت پر از خون را به آسمان پرتاب کردند؛ اگر این حرکت یک حرکت رسانه‌ای حاوی پیام نبود، پس نامش را چه می‌توانیم بگذاریم؟

کمی عقب‌تر می‌رویم شب عاشوراست همه یاران به دور حضرت سیدالشهدا (ع) حلقه زده‌اند؛ امام با صراحت آنچه فردا رخ خواهد داد را بیان می‌کنند و به یاران خود اختیار می‌دهند که بمانند یا بروند. نام این حرکت انتخاب و اختیار نیز یک حرکت رسانه‌ای است.

بعد از عاشورا حضرت زینب سلام‌الله علیها «ما رایت الا جمیلا» را فریاد می‌زند و یتیمان و زنان کربلا را فرماندهی می‌کند و خطبه‌ای در مقابل یزیدیان می‌خواند که تمام تبلیغات رسانه‌ای دشمن را در یک سردرگمی و شکست قرار می‌دهد که این قیام تبیین و روشنگری بانوی مجاهد نیز حرکتی رسانه‌ای و تبلیغاتی است.

یک سال از عاشورا گذشته است حضرت ام‌البنین (ع) را می‌بینیم که در زیر تیغ آفتاب برای شهدای کربلا نوحه‌سرایی می‌کند و هر روز نام و یاد شهدا را با شعر و داستان و نوحه زنده نگه می‌دارد و حرکت مستمر رسانه‌ای و تبلیغاتی را شروع می‌کند.

۱۴۰۰ سال از عاشورا گذشته است و کربلاهای دیگر در عملیات‌های الی‌ بیت‌المقدس، رمضان، والفجر مقدماتی، والفجر ۸ و لبیک یا خمینی تکرار و تکرار شده است.

بعد از گذشت ۴۲ سال از دفاع مقدس هنوز رسانه‌های وابسته به نظام سلطه بر علیه ایران اسلامی و خون پاک شهدا سخن‌ها می‌گویند و هزینه‌ها صرف جابه‌جایی ارزش‌ها با ضدارزش‌ها می‌کنند و این هجمه رسانه‌ای به اشکال مختلف و در حوزه‌های متفاوت ادامه دارد و ادامه خواهد داشت لذا تبیین و روشنگری در ادبیات امروز باید ادامه خط تبیین‌گری پیامبران، امامان و سلاله پاک ایشان باشد.

جهاد تبیین موضوعی است که ماه‌های اخیر در بیانات حضرت امام خامنه‌ای بارها مورد تأکید و اشاره قرار گرفته است. خطابی عمومی به جامعه در جنگ رسانه‌ای دشمن علیه حقایق اسلام و انقلاب. ایشان اشاره می‌فرمایند «که در این جهادی که وجود دارد در این جنگ بی‌امان که وجود دارد بین اسلام و کفر بین حق و باطل بین روایت دروغ و حقیقت، ما در کجای این جبهه قرار داریم و حضور داریم.»

در طول تاریخ، جهاد تبیین به اشکال مختلف به وقوع پیوسته و با توجه به امکانات رسانه‌ای موجود در آن زمان تبلیغات و یادآوری مجاهدت‌ها انجام شده است و تکرار این مجاهدت‌ها از سینه راویان فتح همچون حضرت زینب سلام‌الله علیها و حضرت ام‌البنین سلام‌الله علیها با ساختارها و شکل‌های مختلف به ما رسیده است و اکنون نه حضور در کربلا بلکه یاد و اشک بر واقعه کربلا، سلیمانی‌ها و حججی‌هایی را تربیت می‌کند تا با تأسی به حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام و حضرت ابوالفضل علیه‌السلام یاد اسلام را زنده نگه دارند.

مجاهدان عرصه جهاد تبیین علاوه بر مدیران و کارگزاران حکومتی، مادران و همسران شهدا که طلایه‌داران حرکت عظیم جهاد و شهادت هستند نیز به شمار می‌روند چراکه آن‌ها باید رهرو الگوهای خود باشند و همانگونه که با صبر و شکیبایی اسوه بوده‌اند رسانه و مُبلغ پیام فرزندان و همسران شهیدشان باشند.

با نگاه به جریان‌های اجتماعی و سیاسی روز و نیاز جامعه به فرهنگ ایثار و شهادت، این الگوهای عملی باید در عرصه‌های مختلف حضور تعیین‌کننده داشته باشند، چراکه زمانی مادران و همسران شهدا، عزیزان خود برای دفاع از اسلام و انقلاب عازم جبهه‌ها کردند و حال که کشور در امنیت بسر می‌برد با تشکیل انجمن‌ها و تشکل‌هایی به نام شهدا، یاد آنان را که باعث افتخار اسلام شده‌اند زنده نگه دارند و با صد زبان ایثار، صبر، جهاد و مقاومت را تبیین و در جامعه تبلیغ کنند.

خانواده شهدا در فضای پرتلاطم مجازی باید برای روایت کردن حماسه‌آفرینی‌های عزیزان خود و تبیین فلسفه فداکاری، پایداری و شهادت در مقابل هجمه‌ها و کارشکنی‌های دشمن و گاهاً افراد ناآگاه که تشنه دانستن‌ هستند، رسانه‌های زنده و حقیقی باشند.

تقارن چهل و دومین سالگرد گرامیداشت هفته دفاع مقدس با دهه پایانی صفر، فرصت مغتنمی است تا سیره حسینی و رضوی شهدای دفاع مقدس و نقش حضرت زینب سلام‌الله علیها تبیین شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار