افتتاح نمایشگاه «سرّالصلوة»؛

قاضی‌زاده: شهدا سنگر نماز را برای قیام خویش برگزیدند

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مراسم افتتاح نمایشگاه «سرّالصلوة» گفت: شهدا سنگر نماز را برای قیام خویش انتخاب کردند و باید به روش زندگی شهدا که مملو از نکات آموزنده است به صورت ویژه‌ای توجه شود.
کد خبر: ۵۴۶۴۵۸
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷ - 21September 2022

قاضی‌زاده: شهدا سنگر نماز را برای قیام خویش برگزیدندبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مراسم افتتاح نمایشگاه «سرّالصلوة» اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات ارزشمندشان شهید را قله‌ای نورانی توصیف کرده‌اند که باید به دامنه‌های این قله هم توجه شود بنابراین، باید به سبک زندگی شهیدان و امر شهیدپروری توجه داشته باشیم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان این که تقدیر و تجلیل از خانواده معظم شهدا بسیار مهم و تأثیرگذار است، افزود: شهدا سنگر نماز را برای قیام خویش انتخاب کردند و باید به روش زندگی شهدا که مملو از نکات آموزنده است به صورت ویژه‌ای توجه شود.

وی اضافه کرد: شهیدان انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس در لحظه‌های نیایش و عبادت‌هایشان حال و هوای خاص معنوی را تجربه می‌کردند و در واقع، شهدا الگو‌های کاملی برای نسل‌های آینده هستند ما نیز در بنیاد شهید و امور ایثارگران وظیفه داریم ویژگی‌های خاص و برجسته شهدا را به جامعه نشان دهیم.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: ما باید برگردیم و به پشت سرنگاه کنیم و ببینیم یاد شهدا و چهره آنان باید برجسته بماند و مرتب تکرار شود تا از یاد ملت بزرگ ایران نرود که چه مجاهدت‌ها و زحمت‌هایی در این مسیر انجام شده است. زیرا آن چیزی که از یک شهید، شهید ساخته به قول حاج قاسم سلیمانی عزیز روش شهید زیستن است و این یعنی اینکه ببینیم چگونه شهید قبل از شهادت، مانند یک شهید زندگی کرده و تا به مقام شهادت رسیده است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از منظر‌هایی که کارکنان حوزه فرهنگی و همچنین علما، صاحب‌نظران و سخنرانان باید به آن توجه کنند پژوهش در زندگی این عزیزان است، ادامه داد: تمام رزمندگانی که جبهه را درک کردند خاطرات زیادی دارند، به خصوص در شب‌هایی که قرار بود به عملیات ختم شود و یا مزار‌هایی که رزمندگان ما برای خودشان می‌کندند و در آن به عبادت می‌پرداختند و شب‌ها تا صبح نماز می‌خواندند و گریه می‌کردند و واقعاً حال عجیبی در آن فضا وجود داشت که قابل توصیف نیست.

وی افزود: همه شهدا این گونه بودند، یعنی همه این ۱۵۰ هزار شهیدی که در معرکه به شهادت رسیدند و تمام آن ۱۷ هزار شهیدی که ترور شدند و همچنین شهدای مدافع حرم در زندگی خود این جلوه‌ها را دارند و باید توجه کرد که این عزیزان یک حال درونی خاص در اتصال با خداوند داشتند و نقطه اتصال به جایی می‌رسید که این کالبد مادی دیگر نمی‌توانست آن را همراهی کند و در حال پرواز و عروج بود و به همین خاطر به بهترین روشی که می‌شود کسی یک مرگ عاشقانه و معامله با خدا انجام دهد، عروج کردند.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان این مطلب که ما در خصوص وظیفه فرهنگی و ترویجی که در این حوزه داریم می‌توانیم یک نورافکن بیندازیم و این ابعاد را نشان دهیم، بیان کرد: البته ما چیزی تولید نمی‌کنیم بلکه این محتوا را شهدا تولید کردند و ما باید هنر این را داشته باشیم که توجه جامعه را به این امر مهم جلب کنیم و هدف همین است که این الگو‌ها را بی‌نقص به جامعه معرفی کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفعلی شکری، نماینده، ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در ابتدای این مراسم گفت: شهدای محراب و مؤذن از سربلندان روز قیامت هستند و امام خمینی (ره) همواره ترک نماز عمدی را از نشانه‌های کفر دانستند.

نماینده، ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران شهیدان را زندِگان ابدی دانست و بیان کرد: بر پایه آیات الهی، ایشان نزد پروردگارشان روزی می‌خورند، شهیدان همه سرمایه‌ها و داشته‌های خود را بدون هیچ چشم‌داشتی فدا کردند. امیرالمؤمنین، حضرت علی (ع) در کلام خود شهدا به ویژه آن‌ها که اهل قرآن، نماز و عبادت هستند را از تأثیرگذاران در وجود انسان‌ها می‌دانند لذا تکریم شهدا و ایثارگران در جامعه بسیار مهم است.

سید محمدصادق هاشمی معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز درخصوص دلایل برگزاری نمایشگاه سرالصلوة شهدا گفت: تجلیل و تکریم از شهدای محراب و مؤذن اقدامی ارزشمند است که آن را وظیفه خود می‌دانیم و نسبت به این امر اهتمام داریم. در نخستین نمایشگاه عکس نماز شهیدان سرالصلوة که امروز در موزه مرکزی شهدا گشایش یافت ۴۰۰ عکس از شهدایی که در حال نماز هستند از ٢٥ استان برای این نمایشگاه ارسال و به نمایش گذاشته شد.

در این مراسم خانواده معظم شهدا و ایثارگران، محمدحسین رضایی نماینده رئیس جمهور در شورای اقامه نماز، سید احمد زرهانی قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور و جمعی از مدیران کل بنیاد شهید و امور ایثارگران حضور داشتند.

در انتهای این مراسم، از خانواده پنج شهید محراب و ١٧ شهید مؤذن در تهران و ۹ استان دیگر از جمله شهید آیت‌الله سیدعلی قاضی طباطبایی، شهید آیت‌الله محمد صدوقی، شهید آیت‌الله محمد اشرفی اصفهانی، شهید ابراهیم هادی، شهید محسن فرج الهی و همچنین از فریبرز خزائی فرمانده مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران تقدیر شد و در ادامه از کتاب‌های «سوت آخر» و «حدیث آرزومندی» رونمایی شد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها