کتاب "یاد مانا" به منزل چهارم رسید

کتاب "یاد مانا" نوشته علیرضا کمری که حاوی پنج مقاله درباره خاطره نویسی و خاطره نگاشته های جنگ، جبهه و دفاع مقدس است به زودی توسط سوره مهر به چاپ چهارم می‌رسد.
کد خبر: ۷۸۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۶ - 14December 2013

کتاب

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، کتاب "یاد مانا" نوشته علیرضا کمری که حاوی پنج مقاله درباره خاطره نویسی و خاطره نگاشته های جنگ، جبهه و دفاع مقدس است به زودی توسط سوره مهر به چاپ چهارم میرسد.

این کتاب حاوی پنج مقاله درباره خاطرهنویسی و خاطرهنگاشتههای جنگ و جبهه و دفاعمقدس است که طی سالهای گذشته نوشته و منتشر شدهاند.

کمری در مقدمه کتاب هدف از نگاشتن این مقالهها را مشخص ساختن سیر و سابقه پژوهش در زمینه خاطرهنویسی جنگ و همچنین به دلیل فقر و فقدان مباحث نظری در این مقوله دانسته است.

او در مقاله اول، به موضوعاتی چون انواع خاطرهنگاشتههای جنگ، خاطرهنگاشتههایی در ادب تاریخی، ادبیات مقاومت و... پرداخته است. راز و رمز خاطرات جنگ و عرصه نوین خاطرهنویسی عنوان مقاله دوم این کتاب است. در این مقاله، ابتدا خاطره و پیشینه تاریخی آن تعریف شده است و پس از آن به شأن ادبی و تاریخی خاطرات جنگ در زمینه پیدایی خاطرهنویسی در انقلاب و جنگ، سیر خاطره نویسی پس از آتشبس و ... پرداخته شده است.

مقاله سوم، آرایه تشخیص در خاطرات جنگ را مورد بررسی قرار میدهد. در این مقاله نیز به زمینهها و علل تأثیرپذیری نویسندگان خاطرات از پدیدههای طبیعت محسوس، شگردها و گونههای بیانی، تفسیر پدیدههای محسوس در طبیعت به نقل از خاطره نگاشتهها میپردازد کمری در مقاله چهارم، به ریختشناسی خاطرات جنگ؛ منش و کنش شخصیتها میپردازد.

کارکرد خاطره در رمانهای جنگ، عنوان مقاله آخر نویسنده است. که در این مقاله ابتدا رمان را تعریف میکند، و سپس به بررسی نقاط اشتراک و تشابه خاطره و رمان میپردازد و سرانجام مقصود خود را از رمان جنگ توضیح میدهد و کتاب را به پایان میبرد.

کمری در دیباچه کتاب اینگونه نوشته است: سبب تدوین و قصد مولف از نشر مقالهها علاوه بر اجابت خواست دوستان و علاقهمندان اهل نظر، مشخص ساختن سیر و سابقهی پژوهش در این مقوله و در اختیار نهادن آن به طور یکجا برای مراجعهکنندگان بود. خصوصا فقر و فقدان مباحث نظری در زمینه خاطرهنویسی جنگ لزوم انجام این مهم را مضاعف مینمود. به رغم تاثیر بیسابقه و شگفت انقلاب و جنگ در جهت اعتلا و رونق ادبیات خاطره نویسی در ایران، اهمیت و ضرورت تحقیق در این موضوع مغفول واقع شده و معالاوصف پژوهشهای انجام یافته و کم شمار چند سال اخیر در این باب در دسترس قرار نگرفته است.

کتاب "یاد مانا" در 225 صفحه، قطع رقعی و در تیراژ 2 هزار و 500 جلد برای چهارمین بار توسط سوره مهر به چاپ چهارم میرسد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار