نویسنده کتاب کودکان در گفت و گو با دفاع مقدس بیان کرد

روایت کودکانه از جنگ در کتاب "مهندس شهر قشنگ"

محمد حسین خانی از انتشار کتاب "مهندس شهر قشنگ" در خصوص زندگی شهید شهبازی برای کودکان خبر داد.
کد خبر: ۲۲۱۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۶ - 23June 2014

روایت کودکانه از جنگ در کتاب

محمد حسین خانی نویسنده حوزه کودک و نوجوان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس در خصوص جدیدترین اثر خود که توسط انتشارات دارخوین به چاپ رسیده است بیان کرد: مهندس شهر قشنگ معرفی شهید محمود شهبازی از شهدای شاخص استان اصفهان و فرمانده سپاه همدان است شخصیت بسیار معروف و یکی از فرماندهان بزرگ جنگ است که گفته می شود طرح آزادسازی خرمشهر از طرح های ایشان بوده است که یک روز مانده به آزادسازی شهر خرمشهر خودشان می شوند.

این نویسنده کتاب با بیان اینکه کتاب به صورت شعر  مثلثی نوشته شده است گفت: اشعار به صورت سه مصرح سه مصرع شرح حال این شهید را از کودکی تا شهادت روایت می کند. این کتاب کتاب را از زمان تولد شهید در اصفهان، یادگیری قران نزد مادر، رفتن به دانشگاه  و جبهه، حضور مدام در خط مقدم جبهه ها را شامل می شود و درآخر نیز به فتح خرمشهر توسط نیروهای ایشان و شهادت وی پرداخته شده است.

وی با اشاره به اینکه این کتاب برای گروه سنی ب و ج در ۱۲ صفحه نوشته شده است افزود: انتشارات دارخوین به عنوان مرکز نشر آثار دفاع مقدس اصفهان پیشنهاد کار برای چندین شهید را به من داد که  شهید شهبازی را به عنوان اولین کار انتخاب کردم و کار نوشتن و اماده سازی کتاب حدود شش ماه زمان برد

حسین خانی کتاب "زنگوله خوش اواز" را از دیگر دانسته های خود معرفی کرد و افزود: این کتاب شرح حال شهید فتح الله عموقنبری شهید ۱۶ ساله شهر نجف آباد اصفهان است که این کتاب نیز به سفارش کنگره شهدای شهر نجف آباد در انتشارات درخسان به چاپ رسیده و خانم مرضیه رنجبر کار تصویر گری آن را انجام داده اند.

این نویسنده حوزه کودک و نوجوان در خصوص داستان این کتاب تصریح کرد: شهید محمود قنبری قبل از حضور در جبهه کار می کرد و با پول خود گوسفند می خرید و برای هر گوسفند یک زنگوله تهیه می کرد. هنگامی به به جبهه می رود زنگوله یکی از گوسفندها را با خودش می برد. بعد از شهادت این شهید را از روی زنگوله ای به همراه داشته می شناسند. داستان به صورت شعر و بسیار و زیبا و قشنگ داستان این شهید را بیان می کند.

وی در خصوص وضعیت کتاب های دفاع مقدس کودک و نوجوان عنوان کرد: در این رابطه کارهای خوبی انجام نشده است. برای همین تصمیم گرفتم تا در این زمینه کار کنم. در کتاب زنگوله خوش آواز شعی شده است تا اتفاقی که سی سال پیش به وقوع پیوسته به صورتی جذاب و مانوس بیان شود.

نویسنده حوزه کودک و نوجوان با اشاره به اینکه در کتاب های حوزه کودک و نوجوان نباید به جنگ پرداخته شود بیان داشت: برای مثال در کتاب زنگوله خوش آواز مستقیم در رابطه با جنگ صحبت نشده بلکه سعی کرده ام تا یکی از اتفاقات جنگ را توضیح دهم. از گرگ ها در لابه لای داستان به عنوان دشمن یاد می شود و در پایان کتاب چند پند به صورت استعاره ای گنجانده شده است

نظر شما
پربیننده ها