با تاملی بر اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی

با فرهنگ می‌توان به اقتصاد برتر رسید

زیرساخت‌های اصلی اقتصاد ملی و مقاومتی قبل از آنکه نیاز به پول، سرمایه و روابط خارجی داشته باشد به فرهنگ‌سازی نیاز دارد و لازمه ترویج فرهنگ عملی همت بلند آحاد مردم و مسئولان است ...
کد خبر: ۲۲۲۳۰
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۷ - 23June 2014

با فرهنگ می‌توان به اقتصاد برتر رسید

خبرگزاری دفاع مقدس، "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" که از سوی مقام معظم رهبری بعنوان شعارسال 1393 اعلام و ابلاغ شده است، به واقع حلقه شعارهای راهبردی سالهای گذشته را تکمیلتر و نقشه راهبردی توسعه و امنیت کشور را ترسیم میکند.

ازسال 1388 دغدغه مقام معظم رهبری درعرصه اقتصاد بیش ازعرصههای دیگر به چشم میخورد و ایشان تلاش دشمنان انقلاب را در حوزههای سیاسی و فرهنگ تنگترکردن فشار اقتصادی مشخص کردند و دقیقاً این پیشبینیها نیز درست درآمد. دشمن به دنبال این بود که از طریق فشارهای سیاسی از خارج بر داخل کشور با استفاده از سیاست تحریم و فشار حلقة اقتصادی را بر ما تنگتر کند.

دغدغه جذب سرمایههای ملی و تولید و ایجاد یک بستر و فرهنگسازی برای اجرای آن نگرانی رهبرعظم انقلاب وامنیت ملی کشور درطول چند سال گذشته بوده و شعار امسال یعنی اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نیز تکمیل حلقههای راهبردی شعارهای سالهای گذشته است.

اقتصاد و فرهنگ در خدمت یکدیگر

بیشک برای هرکار اقتصادی که بتواند تولید ثروت و سرمایه برای کشور کند باید بستر فرهنگی و زیرساختهای آن را فراهم نمود.

زیرساختهای اصلی اقتصاد ملی و مقاومتی قبل ازآنکه نیاز به پول، سرمایه و روابط خارجی داشته باشد به فرهنگسازی نیاز دارد و لازمه ترویج فرهنگ عملی همت بلند آحاد مردم و مسئولان است. این فرهنگ از مصرف بهینه و ذخیرهسازی منابع راهبردی کشور گرفته تا اجرای فرهنگ تولید ملی و سرمایه داخلی بدون نیاز به رانت نفت وانرژی است تا بتوان سرمایههای کشور را به خوبی مدیریت کرد و کشور را از نابسامانیهای اقتصادی، تورم، گرانی و فشار بر قشر متوسط و پایین جامعه نجات داد.

مصارف بهینه منابع راهبردی کشور شامل سوخت، انرژی، آب و نان است که ایران در میان پرمصرفترین کشورها قرار دارد و باید دراین موضوع اصلاح الگوی مصرف را درکشور به اجرا درآورد، اما درگام بعدی باید تولید ثروت کرد. تولیدی که منهای نفت و انرژی باشد و ایران در این زمینه از مزیتها و ظرفیتهای بالایی برخوردار است.

تولید ملی و حمایت ازکار و سرمایه ایرانی را با فراهم کردن بستر فرهنگی آن میتوان به اجرا درآورد تا مشکل اشتغال و تورم حل شود. دراین میان افزایش کیفیت کالاهای تولیدی و پایین آوردن قیمت آنان نقطه عطف و کمال مطلوب اقتصاد ملی کشور است.

دراین ارتباط تکیه براقتصاد دانشبنیان بهترین راهحل برای بالا بردن کیفیت کالاهای تولیدی است. اقتصادی که برنیروی جوان و بومی صاحب علم و استفاده دستگاههای دولتی و اجرایی ازاین نیرو استوار است میتواند اقتصاد مردمبنیان را به اجرا درآورد و خروجی آن تولید ثروت ملی در کشور باشد.

اقتصاد مردمی و حضور آحاد مردم در صحنه

مقام معظم رهبری در شعار سال 1393 بر حضور مردم در صحنه اقتصاد تأکید داشتند واین تاکید درواقع اجرای اصل 44 قانون اساسی است که بر خصوصیسازی اقتصاد و سپردن سرمایه ملی و تولید آن نزد آحاد مردم جامعه تأکید دارد که به نوعی سلب این مسئولیت ازدولت و جاری کردن تولید سرمایه و ثروت ملی است.

استفاده ازظرفیت عظیم نیروی انسانی و ده میلیون دانشآموخته دانشگاهی، منابع طبیعی فراوان و بسیار پرارزش، موقعیت جغرافیایی و راهبردی کمنظیر و زیرساختهای مناسب راه را برای عملیاتی کردن اقتصاد مردمی و مقاومتی در کشور هموار می کند.

برای اجرای این مهم باید فرهنگسازی توسط دستگاههای فرهنگی و تبلیغاتی کشور صورت پذیرد. میتوان از باورهای فرهنگی در عرصه اقتصاد کشور استفاده نمود و دشمن را درمواجهه با نقاط ضعف اقتصادی کشور و فشار برآنها ناکام ساخت.

این فرهنگسازی باید به استقلال و توانمندی ملی منجر شود و برای رسیدن به آن عزم ملی و مدیریت جهادی لازم است.

با فرهنگ میتوان به اقتصاد برتر رسید و با اقتصاد ملی نیز میتوان تولید فرهنگ کرد. بنابراین این دو عامل لازم و ملزوم یکدیگرند. دشمنان انقلاب اسلامی تمرکز خود را برگسستگی این دو عامل یعنی فرهنگ و اقتصاد کشور گذاشتهاند تا با ایجاد فشار اقتصادی و بالا رفتن تورم و فقر و نیز ورود فرهنگ وارداتی به صورت خطرناک امنیت ملی کشور را به خطر بیندازند، پس با اجرای این شعار راهبردی میتوان این تهدیدات را به فرصت تبدیل کرد و ضریب امنیت کشور را بالا برد.

بازوان اجرایی این شعار راهبردی آحاد مردم هستند که باید در صحنه حضور مؤثر داشته باشند. هم دراقتصاد وهم در فرهنگ کار بدون حضور مردم پیش نخواهد رفت و گروههای گوناگون مردم باید با اراده و عزم راسخ ملی و مدیریت جهادی مسئولان، در این عرصهها نقشآفرینی کنند.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار