افشین یداللهی :

محدود کردن موسیقی حماسی به طبل و مارش نظامی ظلم بزرگی است

موسیقی که برای همسر یک جانباز نواخته می شود در قالب موسیقی حماسی قرار می گیرد و همین طور موسیقی که برای شهدای زن کار می شود یا موسیقی مربوط به بمباران سردشت یا بمباران مدارس
کد خبر: ۳۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۸ - 18September 2013

محدود کردن موسیقی حماسی به طبل و مارش نظامی ظلم بزرگی است

افشین یداللهی در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس گفت: بسیاری از موسیقی های حماسی هم زمان با اتفاق افتادن آن حادثه یا رویداد شکل می گیرد که دراین حالت موسیقی به سمت تهییج کنندگی و ایجاد شور و نشاط در جامعه حرکت می کند و معمولا با مارش های نظامی همراه می شود.

وی افزود: بسیاری از موسیقی های حماسی هم بعد از آن رویداد یا حادثه به وجود می آید و بیشتر از آنکه حالت تهییج کنندگی یا ایجاد شور و نشاط در جامعه را داشته باشد به سمت مرور آن رویداد می رود و با بررسی آن رویداد از جنبه های مختلف سعی می کند که آن رویداد را برای شنونده یادآوری کند .

پزشک متخصص اعصاب و روان اذعان کرد: بسیاری بر این اعتقاد هستند که موسیقی حماسی حتما باید در مورد جنگ باشد و فضای نظامی داخل میدان جنگ را به شنونده القا کند در صورتی که می توان به پدیده جنگ از زوایای مختلف پرداخت و آن را از نقطه دید آدم های مختلفی که هر کدام به نوعی درگیر جنگ بوده اند مورد بررسی قرار داد.

شاعر ترانه سریال "مسافری از هند" اظهار داشت: به نظر من موسیقی که برای همسر یک جانباز نواخته می شود در قالب موسیقی حماسی قرار می گیرد و همین طور موسیقی که برای شهدای زن کار می شود یا موسیقی مربوط به بمباران سردشت یا بمباران مدارس . ما می توانیم به موسیقی نگاهی عاشقانه یا عارفانه داشته باشیم و حماسه ای توام با عشق یا عرفان را به شنوده ارائه دهیم.

شاعر ترانه سریال "سه درچهار" تشریح کرد: عده ای معتقدند که ما برای شکل دهی موسیقی حماسی حتما باید از طبل یا مارش استفاده کنیم در صورتی که این طور نیست و به عنوان مثال اگرما بخواهیم در مورد همسر شهید و یا مادرشهید موسیقی کار کنیم می توانیم از سازهای دیگر هم استفاده کنیم . یا فرض کنید که یک موسیقی دان بخواهد احوالات یک رزمنده هنگامی که او روی مین می رود را روایت کند و آن آهنگساز را مجبور کنیم که برای روایت این صحنه حتما از طبل و مارش نظامی استفاده کند، بدیهی است که نمی شود .

یداللهی تاکید کرد: محدود کردن موسیقی حماسی به طبل و مارش نظامی ظلم بزرگی است به این موسیقی. حماسه موضوعی است به شدت فراگیر که می تواند دستمایه هنر قرار بگیرد و از راه های مختلف روایت شود. استفاده بیش از حد از مارش نظامی و طبل معمولا در مواقعی اتفاق می افتد که روحیه نظامی گری بر دیگر امور جامعه سایه افکنده باشد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار