آذین موحد:

موسیقی خوب محصول انسان خود ساخته و کمال گرا است / باید دنبال هنرمند متعهد باشیم

موتیف و ریتم و عنصر و بافت در همه سرودهای شاد دنیا به این سمت حرکت می کند که حس و حال شادی و شعف را به مخاطب منتقل کند و موسیقی این کار در جشن های مذهبی و غیر مذهبی به یک صورت انجام می دهد.
کد خبر: ۶۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۲ - 24June 2013

موسیقی خوب محصول انسان خود ساخته و کمال گرا است /  باید دنبال هنرمند متعهد باشیم

دکترآذین موحد در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس گفت: هنرمندان واقعی کسانی هستند که درذات و جوهره وجودی خود تمایل به یافتن حقیقت و کمال را دارند. هرهنرمندی که برای کارش احترام قائل باشد وبرای کارش فکر کرده و زحمت کشیده باشد و جامعه اش را به خوبی شناخته و بسترهای فرهنگی اجتماعی و سیاسی جامعه اش را دراثری که ارائه می دهد مد نظر گرفته باشد هنرمندی است که می تواند به جایگاهی والا دست پیدا کند و هنرش را در قالب یک هنرمتعهد و تاثیر گذار به جامعه عرضه کند.

وی افزود: درقرن هفدهم میلادی موسیقی در سطح بسیار گسترده ای در بین مردم رواج پیدا می کند وعلاقه به آن هر روز بیشتراز پیش می شود. رهبران کلیسا زمانی که این علاقه را در بین مردم می بینند سعی می کنند که از جذابیت های هنری آن برای تبلیغ دین استفاده کنند و موقعیت متزلزل خود را با توسل جستن به موسیقی بهبود بخشند.

عضو هیات علمی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران اظهار داشت: رهبران کلیسا با ورود موسیقی به کلیسا موافقت می کنند ولی برای ورود آن شرط و شروط می گذارند و اجازه ورود هر سازی را به کلیسا نمی دهند، بدین ترتیب تعدادی ساز محدود وارد کلیسا می شود و به عنوان سازهای ثابت کلیسا مورد استفاده قرار می گیرد .

وی ادامه داد: رهبران کلیسا درباره نت های موسیقی که در کلیسا اجرا می شده است هم تعیین تکلیف می کنند و در این باره به نوازنده برنامه خاصی را ارائه  داده و از او می خواستند که آن برنامه را اجرا کنند. بدین ترتیب و به تدریج "سونات کلیسایی" شکل می گیرد و در تاریخ موسیقی ثبت می شود.  

آذین موحد افزود: ما در موسیقی هایی که در مولودی ها و جشن های مذهبی  اجرا می شود ریتم و عنصر و بافت و موتیف همان است که در سرودهای شاد استفاده می شود و ما ریتم و عنصر و بافت و موتیفی که فقط و فقط برای جشن های مذهبی تعریف شده باشد نداریم.

برنده جایزه برترین زن ایران درعرصه موسیقی کلاسیک تصریح کرد: اگر درجشن های مذهبی از سازی به خصوص استفاده شود مثلا از " دف" بازهم این ساز همان سازی است که در آهنگ های دیگرهم می توان از آن استفاده کرد و سازی که به طورمشخص فقط در جشن های مذهبی از آن استفاده شود وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: موتیف و ریتم و عنصر و بافت در همه سرودهای شاد دنیا به این سمت حرکت می کند که حس و حال شادی و شعف را به مخاطب منتقل کند و موسیقی این کار در جشن های مذهبی و غیر مذهبی به یک صورت انجام می دهد.   

دکترای رشته موسیقی از دانشگاه ایلینوی آمریکا ادامه داد: اتفاقی که در برگزاری مناسبت های مذهبی مختلف مثل مولودی و جشن بعث و.... می افتد این است که  خواننده های این مراسم شعرهای مذهبی را با موتیف ها و ریتم های شاد موسیقی منطبق و آن را به نحوی که شایسته آن مجلس است اجرا می کنند.   

آذین موحد تاکید کرد: قبل از آنکه به دنبال موسیقی والا و مذهبی باشیم و بخواهیم آن را از دیگر موسیقی ها تمییز دهیم باید دنبال هنرمند متعهد و کمال گرا باشیم. اگر کسی مراتب کمال وخود سازی را طی کرده باشد و درزندگی به دنبال عرضه مفاهیم انسانی و معنوی درست باشد می توان گفت که اثراین هنرمند ارزشمند خواهد بود و بر روی خودش و جامعه پیرامون خودش تاثیرات مثبت و خوبی برجای خواهد گذاشت ولی اگر این اتفاق نیافتد و هنرمند ما مراتب خود سازی و کمال را طی نکرده باشد هیچ اتفاقی نه برای خودش می افتد و نه برای اثرش و نه برای اطرافیانش.  

فوق دکترای علوم نوازندگی از دانشگاه هاروارد اظهار داشت: دردهه سی و چهل هنر موسیقی آنقدر پیچیده می شود که به تدریج ازعامه مردم جدا می شود و مردم عامه نمی توانند آن را بفهمند و ارتباط چندانی با آن برقرار کنند. برای اینکه ارتباط مردم با موسیقی حفظ شود به تدریج شعر وارد موسیقی می شود و ادبیات به کمک موسیقی می آید و به آن کمک می کند تا بتواند ارتباطش را با مردم حفظ کند و همه مردم اعم از عام و خاص را از وجودش بهره مند سازد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار