تکرار/

باغ موزه سمنان، نمایی از دفاع مقدس مردم

باغ موزه دفاع مقدس استان سمنان به صورت یک فضای سبز و پارک مفهومی، در زمینی به وسعت ۱۲ هکتار در حاشیه شرقی شهر سمنان با هدف نشان دادن ماهیت تهاجم و دفاع در طول تاریخ ایران طراحی شده است.
کد خبر: ۱۳۷۳۵
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۳ - 12March 2014

باغ موزه سمنان، نمایی از دفاع مقدس مردم

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از سمنان، به دنبال سیاستهای راهبردی ستاد کل نیروهای مسلح و پیگیری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس مبنی بر احداث پارک موزههای دفاع مقدس در سراسر کشور، احداث پارک موزه و مرکز فرهنگی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس استان سمنان در دستور کار قرار گرفت.

طی سفر مقام معظم رهبری در سال ۸۵، کلیات طرح به سمع و نظر رهبری رسید و ایشان دستور پیگیری این پروژه را به دولت صادر فرمودند. سپس این طرح در هیئت دولت مورد تصویب قرار گرفت و عملا کار احداث فیزیکی مجموعه آغاز شد.

پارک موزه و مرکز فرهنگی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس استان سمنان به صورت یک فضای سبز و پارک مفهومی، در زمینی به وسعت ۱۲ هکتار در حاشیه شرقی شهر سمنان و در مجاورت شریان اصلی شهر در کنار کمربندی تهران - مشهد و مصلای شهر سمنان قرار دارد. این پارک با هدف نشان دادن ماهیت تهاجم و دفاع در طول تاریخ ایران و به طور ویژه در طول ۸ سال دفاع مقدس و شناساندن ابعاد تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و انسانی آن به بازدیدکنندگان طراحی شده و پیمانکاران در حال اجرای این پروژه هستند.

هر کدام از این ابعاد، در طراحی بخشهای مختلف ساختمان موزه و نیز محوطه سازی پیرامون آن تاثیرگذار بوده است. در ادامه اهداف و زیرمجموعههای پارک موزه معرفی میشود.

۱. سـردر: سردر پارک مـوزه به عنـوان ارتـباط دهـنده مجـموعه دارای ۳۰۰ مترمربع مساحت میباشد که سازه آن بصورت خورشیدی در حال طلوع طراحی گردیده است که روی سقف آن طرح گرههای معماری سنتی با نمای بتن نمایان خودنمایی میکند. عناصر مختلفی مانند یادمان عاشورا و پرچم سبز عاشورا و ۷۲ فواره به صورت آب نما به عنوان وجه نمادین نهضت امام حسین(ع) و عاشورا در پیش فضا و زیر سر در طراحی شده است.

۲. صحن تاریخ: این صحن به مساحت ۵۵۰۰ متر مربع طراحی گردیده که با نمایش ۲۴ المان حجمی و هنری به گذر تاریخ دفاع در ایران تا وقوع انقلاب اسـلامی اشاره دارد. از میان این صحن، نهر آبی جریان دارد که از یادمان عاشورا سرچشمه گرفته و به خلیج فارس واقع در میدان جنگ ختم مییابد.

۳. میدان شروع جنگ تحمیلی: این فضا نقطه عطف سیر تاریخ جنگهای ایران و نماد آغاز جنگ تحمیلی به عنوان جنگ دوره معاصر است. در این بخش که از نظر عملکردی، پیش ورودی بنای موزه محسوب میشود، نقشه جغرافیایی ایران به مساحت حدود ۲۰۰ مترمربع، در یک گودی دایرهای شکل به عمق ۱ متر قرار دارد.

۴. ساختمان مرکزی موزه: این ساختمان دارای ۳۹۰۰ متر مربع زیربنا است. بنای موزه در سه سطح زیر زمین، همکف و طبقه اول طراحی شده و هر یک از این طبقات به تنـاسب اهـمیت و عـملـکرد خود در کلیت بنا، نقش خاصی را ایفا میکند. طبقه همکف و زیرزمین شامل رواقهای با عناوین مختلف موزه است و در آن آثار و اسناد گوناگون دفاع مقدس، وقایع و موضوعات جنگ را به صورت موضوعی و فرآیندی نمایش میدهند و طبقه اول شامل بخش اداری و مرمت موزه میباشد.

۵. شهر نمادین: در این بخش به نقش مردم استان در پشتیبانی از جنگ تحمیلی و نمایش گوشههایی از حماسه مردمی پرداخته شده و از هر یک از شهرهای استان یک نماد شاخص در این بخش مطرح میگردد.

۶. محل بدرقه و اعزام: این نقطه محل ارتباط شهر نمادین با منطقه عملیاتی طریق القدس میباشد و بازدید کننده مانند رزمندگان از شهر خارج میشود و سوار قطار میشود و بطور نمادین به جبهه اعزام میشود.

۷. عقبه جبهه: بعد از خروج از شهر نمادین، طبق پیروی از مسیر حرکت سربازان، بازدیدکنندگان وارد عقبه جبهه میشوند که محل استقرار رزمندگان را پیش از رفتن به خطوط مقدم نبرد نشان میدهد.

۸. شب عملیات: هنگامی که عملیاتی آغاز میشد رزمندگان از عقبه خارج میشدند و به سوی میدان اصلی نبرد حرکت میکردند. در فاصله بین عقبه جبهه و منطقه عملیات لحظات حساس شرایط شبهای عملیات درقالب صدا، عکس، نوشته و... نوشتن وصیتنامه، گرفتن حلالیت از همرزمان، دعا، مناجات و... بازسازی میشود.

۹. منطقه عملیاتی طریق القدس: در این قسمت عملیات طریق القدس در زمینی به مساحت ۱.۵ هکتار در سطح ملی و با پیشرفتهترین تکنیکهای روز بازآفرینی میگردد.

۱۰. شهید گمنام: جهت ادای احترام به مقام شهدای والا مقام، یادبودی با الهام از بنای قدس شریف جهت مقبره شهید گمنام طراحی و احداث میشود.

۱۱. یادمان ۳ هزار شهید استان سمنان: این بنا که به منزله المان مرکزی و شاخص است برای زنده نگهداشتن یاد و خاطره سه هزار شهید استان سمنان طراحی و احداث میگردد.

۱۲. عرصه خودباوری: در این بخش از موزه به نمایش آخرین دستاوردهای علمی و فنی کشور در زمینههای دفاعی پرداخته خواهد شد. وجه نمادین آن ماکت و نماد دو موشک سفیر امید و سجیل میباشد که در ابعاد واقعی (یک به یک) ساخته شده و بر روی سکوهای مخصوص به خود نصب خواهند شد.

۱۳. عرصه نبرد و دفاع دریایی: جهت بیان گوشهای از تلاشها و ایثارگریهای رزمندگان اسلام در بخش دریایی جمهوری اسلامی ایران (سپاه و ارتش) فضایی آبی به وسعت ۵۰۰۰ متر مربع با عمق یک متر طراحی شده است که وجه نمادین آن ساخت ناوچه پیکان در ابعاد واقعی همراه با تجسم عینی سواحل و جزائر سه گانه ایرانی و خلیج فارس است.

۱۴. ساختمان مرکز فرهنگی دفاع مقدس: این بنا با دارا بودن ۴۰۵۳ زیر بنا در دو طبقه احداث میشود. فضاهای مختلف آن شامل سالن آمفی تئاتر مرکزی با ظرفیت ۳۵۰ نفر، آرشیو اسناد دفاع مقدس، کتابخانه، نگارخانه، مدیریت مجموعه، نمازخانه و... قابل ذکر است و میتوان از آن به عنوان فرهنگسرای دفاع مقدس استان یاد کرد.

۱۵. خدمات عمومی جنبی مجموعه در بخشهای مختلف سایت عناصر خدماتی از جمله موارد زیر در نظر گرفته شده است: ۱. مسجد با زیر بنایی ۱۲۸۸ متر مربع ۲. رستوران، سالن پذیرائی ۱۴۷۶ متر مربع ۳. پارکینگ و سرویسهای بهداشتی ۴. نمایشگاه فصلی و سوغات استان ۵. پارک خانواده و فضاهای سبز با امکانات تفریحی ۶. سـوئیتهای اقـامتی به نام هتل سنگر برای استراحت زائران عبوری

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار