سردار آسودی در گفت‌وگو با دفاع مقدس مطرح کرد

حقیقت‌گرایی مهمترین امتیاز روایت فتح آوینی

معاون فرهنگی و تبلیغات سپاه با اشاره به ابعاد شخصیتی شهید آوینی، او را احیاگر فرهنگ دفاع مقدس خواند و گفت: زیباترین تصویر شهید آوینی را ثانیه‌هایی قبل از شهادت ایشان دیدیم که قهقهه مستانه سر می‌داد، چراکه همگان سیّد را طلبکار حقیقت و مشوق اخلاص در میان هنرمندان می‌شناختند.
کد خبر: ۱۵۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۵ - 08April 2014

حقیقت‌گرایی مهمترین امتیاز روایت فتح آوینی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در آستانه بیستمین سالگرد شهادت سیدمرتضی آوینی، بزرگمرد عرصه تصویرنگاری، نویسندگی و مستندسازی دفاع مقدس به سراغ سردارسرتیپ دوم پاسدار "محمدعلی آسودی" معاون فرهنگی و تبلیغات سپاه که در دهه 70 مسئولیت راهاندازی و هدایت شهرک سینمایی دفاع مقدس را برعهده داشت، رفتیم. به دلیل ماهیت این کار او توانسته بود خودش را به سیّدمرتضی آوینی نزدیکتر کند. او اعتقاد دارد اخلاص، فکر خلّاق و آگاهانه، سیّدمرتضی را به جایگاهی رساند که مستنداتش یکی پس از دیگری برای مخاطبین جذابیّت فراوانی پیدا کرد.

مشروح این گپ و گفت خواندنی را در ادامه آمده است:

- به عنوان مقدمه در خصوص احیای فرهنگ دفاع مقدس که شهید آوینی زحمات و تلاشهای بی وقفهای را برای تحقق آن انجام دادند و به نظر کارشناسان و منتقدان برجسته،"روایت فتح" کار بزرگ و منحصر به فردی بود، صحبت کنید؟

زمانی شهید آوینی به میدان آمد و از دوربین، قلم و اندیشه خودش برای احیای فرهنگ دفاع مقدس تلاش کرد که همه به دنبال سازندگی و پیگیری امورات اقتصادی بودند.حضور مؤثر سیّدمرتضی باعث عدم ایجاد غفلتی شد که بسیاری به دنبال از بین بردن خاطرات و آثار آن دوران مشعشع 8 ساله دفاع مقدس بودند.حقیقتاً این شهید بزرگوار فرهنگ ایثار و شهادت را در میان مسئولین، دولتمردان و حتی برخی از رزمندگان، جانبازان و ایثارگران خاصّه خانوادههایشان زنده کرد. سیّد با ایثار و از خودگذشتگی، رزمندگانی را که بدون شک ستارگان 8 ساله جنگ تحمیلی بودند را به مناطق عملیاتی میبرد. یادم هست در زمان شهید محمودزاده که مسئولیت گروه تفحص را برعهده داشت این دوستان را به فکّه میبرد و به تولید مستند دفاع مقدس میپرداخت. خوشبختانه در دورانی که ایشان گروه مستند روایت فتح را هدایت میکردند بنده هم به عنوان طراح و مسئول شهرک سینمایی دفاع مقدس برای احیاء فرهنگ دفاع مقدس، ایشان را یاری میکردم.

- این شهرک در چه سالی آغاز به کار کرد؟

اواخر سال 71 بود که راهاندازی شهرک سینمایی دفاع مقدس کلید خورد و درست چند ماه پس از شهادت سیّد به بهره برداری رسید. یادم نمی رود که در هیأت امنای روایت فتح چطور ایشان یکّهتازی می کردند؛ انجمن سینمایی دفاع مقدس و شهرک سینمایی دفاع مقدس همراه با روایت فتح دغدغه این هدف و آرمان را داشتند. البته امثال ما دیرتر از شهید آوینی وارد عرصه دفاع مقدس شدیم ولیکن روحیات ایشان هر روز ما را نسبت به پیروی از این مقوله تشویق میکرد.

- تعامل و حمایت نهادهای فرهنگی از گروه روایت فتح چگونه بود؟

با وجود اینکه برنامه تلویزیونی جهادآوینی به دلایل عدم اعتقاد برخی در صداوسیما به ایشان، تعطیل شد ولی سیّد با انگیزه بسیار بالا دست بردار نبود و با اعتقاد قوی نگذاشت کار مستندسازی دفاع مقدس متوقف شود. به هر حال سپاه او را حمایت و پشتیبانی کرد تا روایت فتح شکل گرفت.روایت فتح را موفق میدانم چون جوانان را با بزرگان روزهای دفاع برعلیه باطل آشنا کرد.جالب است بدانید این مستند برای گروهی از مردم جذاب بود که اصلاً نمیدانستند در این 8 ساله جنگ تحمیلی چه گذشته است و چه ایثارگریها و شهادت طلبیهایی را رزمندگان، جانبازان و شهدای عزیزمان برای حفظ تمامیّت ارضی جمهوری اسلامی داشتند.حتی بعضاً بسیاری حماسهسازان و شهیدان دفاع مقدس را هم نمیشناختند و او با این برنامه تلویزیونی جذاب و دیدنی رسالت خود را به نحو احسن انجام داد.

- آیا دغدغه شهید آوینی تنها ساخت مستند و کارهای تلویزیونی کوتاه و بلند دفاع مقدس بود؟

ایشان علیرغم حفظ گروه روایت فتح به دنبال این بود که باید برای دفاع مقدس فیلمهای مختلفی ساخته شود و مجموعههایی برای ساخت این فیلم ها اعم از مستند، داستانی یا کارهای تلویزیونی کوتاه و بلند، می بایست پشتیبانی کنند.شهید آوینی اعتقاد داشت و به هیأت امنای روایت فتح نیز این پیشنهاد را داده بود که مجموعههایی باید سازمان یافته از تولید این آثار، حمایت و پشتیبانی کنند.چون خودش در راه ساخت و تولید مستندات دفاع مقدس با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کرد به همین خاطر دغدغهاش این بود که باید دستگاهها و نهادها برای ساخت این آثار به میدان بیایند و خالقان این آثار را مورد حمایت جدّی خودشان قرار دهند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار