ثروتی در گفتگو با «دفاع پرس»:

"اقتصاد مقاومتی" باید به راهبرد دفاعی در جنگ اقتصادی امروز مبدل شود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه ما امروز در حال یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم، گفت: سیاستهای اقتصاد مقاومتی باید به مهمترین راهبرد و تاکتیک دفاعی در جنگ اقتصادی امروز مبدل شود تا دشمن نتواند از هیچ راهی به اقتصاد ما ضربه بزند.
کد خبر: ۴۳۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۲ - 16March 2015

موسی الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس در تشریح مقوله اقتصاد مقاومتی و ضروریات تحقق آن گفت: اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب در سال 92 سیاستهای کلی آن را ابلاغ فرموده و در سال 93 با شعار سال مبنی بر "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" بر آن تاکید کردند، نشان می دهد که ما امروز در یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم که مقاوم کردن اقتصاد، تنها راهبرد دفاع در برابر تهاجمات دشمن در این جنگ است.

وی در ادامه افزود: اقتصاد مقاومتی به این معنی است که ما باید بنیان های اقتصاد کشور را به گونه ای مقاوم سازی کنیم که دشمن نتواند از طرق گوناگون به آن ضربه بزند که قطعا لازمه این مقاوم سازی، همان 24 موردی است که رهبر فرزانه انقلاب در سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی بر آنها تاکید کردند.

ثروتی در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به این پرسش که دستگاههای مسئول در طول یکسال اخیر چقدر در تحقق اقتصاد مقاومتی موفق بوده و بر مبنای این سیاستها عمل کرده اند، اظهار داشت: متاسفانه با وجود برخی تلاشهای صورت گرفته در این زمینه، دولت و مجلس به شکل بایسته و شایسته در این زمینه گام برنداشته اند.

نماینده مردم بجنورد، جاجرم، مانه و سملقان در مجلس تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی به عنوان قوه قانونگذار، قوانینی در جهت تحقق این مقوله تصویب کرده است؛ از جمله رفع موانع تولید بهبود فضای کسب و کار، مالیات بر ارزش افزوده، مبارزه با قاچاق کالا و ارز و موارد متعدد دیگر که البته بخشی از آنها اجرا شده و بخش مهم این قوانین مغفول مانده است.

وی ادامه داد: انتظار می رود دولت در اجرای قوانین مصوب در راستای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی و همچنین بودجه نویسی جدیت بیشتری به خرج دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه بودجه سال جاری که دولت آن را تقدیم مجلس کرد، مطابق انتظارات در راستای اقتصاد مقاومتی نبوده است، گفت: امسال دولت در لایحه بودجه برای اولین بار 14 درصد عدم واریز به صندوق توسعه ملی داشته که این امر به نوعی برداشت از این صندوق محسوب می شود.

ثروتی افزود: علاوه بر این، بودجه امسال "دوسقفی" بود، به این معنی که یک سقف 216 هزار میلیارد تومانی و یک سقف 235 هزار میلیارد تومانی داشت که در سقف دومِ لایحه بودجه، وابستگی به درآمدهای نفتی افزایش داشته است.

این نماینده مجلس  در پاسخ به سوال دیگری در خصوص کم و کیف حمایت از تولیدات داخلی به عنوان یکی از مهمترین اصول سیاستهای اقتصاد مقاومتی بیان کرد: متاسفانه حجم بالایی از کالاهای غیرضرور به کشور وارد می شود و این در حالیست که تولیدکنندگان داخلی، مشابه همان کالاها را با کیفیت بالا در کشور تولید می کنند، لذا دولت نباید اجازه دهد که این حجم کالای وارداتی به تولیدکنندگان داخلی و به طبع آن به اقتصاد ملی آسیب برساند.

وی در ادامه تصریح کرد: همین واردات کالاهای غیرضروری و مشابه کالاهای تولید داخل، باعث شده که میزان واردات کالا از صادرات پیشی بیگیرد، دولت باید این تراز تجاری منفی را تغییر داده و تلاش کند تا حجم صادرات از واردات بیشتر شود.

ثروتی با تاکید بر اینکه دولت باید با هماهنگ کردن تیم اقتصادی خود از تولیدات دانش بنیان داخلی حمایت کند، گفت: ما صندوق نوآوران و دانش پژوهان را داریم ولی کمک و توجه دولت به این صندوق کافی نیست، اختراع و ابداعات بسیاری نیز در کشور وجود دارد که باید به تولید و تجاری سازی برسد که به دلیل فقدان سرمایه، تجاری نشده و آسیب می بیند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان با بیان اینکه در سال جدید، دولت و مجلس باید بیش از گذشته در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی گام بردارند و جسورانه عمل کنند، خاطرنشان کرد: مردم هم باید به عنوان صاحبان اصلی نظام جمهوری اسلامی به مصرف کالای داخلی روی بیاورند و با حمایت از تولیدکنندگان داخلی  به مقاوم شدن اقتصاد کشور در برابر آسیبهای داخلی و خارجی کمک کنند.

به گزارش دفاع پرس، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بیست و نهم بهمن سال گذشته،  سیاستهای کلی "اقتصاد مقاومتی" را در 24 بند و با هدف تأمین رشد پویا و بهبود شاخصهای مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشمانداز بیستساله، سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی با رویکردی جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درونزا، پیشرو و برونگرا ابلاغ کردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار