از بهارستان تا بهشت-19/ سردار افشار:

بعد از سقوط صدام، عملیات‌های تفحص را در خاک عراق آغاز کردیم

جانشین معاونت فرهنگی ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه کار تفحص به دلیل وسعت منطقه کار سختی است، گفت: کمیته جستجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح تا یافتن آخرین شهید گمنام تفحص را انجام خواهند داد.
کد خبر: ۴۸۴۳۳
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۸ - 16June 2015

بعد از سقوط صدام، عملیات‌های تفحص را در خاک عراق آغاز کردیم

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، سردار "علیرضا افشار" جانشین معاونت فرهنگی ستادکل نیروهای مسلح  و از فرماندهان دوران دفاع مقدس در گفتوگویی با اشاره به عملیات کربلای 4 اظهار داشت: این عملیات یک عملیات آبی خاکی بود که قرار بود رزمندگان با عبور از جزیره ام الرصاص که وسط اروند رود واقع است، عملیات را انجام بدهند؛ اما به دلایلی همچون خیانت برخی از گروهکها از داخل و مخابره اطلاعات از طریق آمریکا به عراق عملیات لو رفته بود و دشمن برخی از غواصان و خط شکنان را به اسارت گرفت و در ابوالخصیب به شهادت رساند.

وی افزود: برخی سعی داشتند فرماندهی جنگ را زیر سوال ببرند اما باید بدانند که با خیانت برخی از دوستانشان این اتفاق افتاد. پس از عدم الفتح عملیات کربلای 4 با مدیریت قوی و شجاعانه دو هفته بعد عملیات کربلای 5 انجام شد و این عملیات در محور شلمچه صورت گرفت.

سردار افشار خاطرنشان کرد: در منطقه عملیاتی کربلای 5 دشمن موانع عملیاتی بسیاری را ایجاد کرده بود اما در این عملیات تلفات بسیاری بر  دشمن وارد کردیم. پس از این عملیات باعث شد که غرب و شورای امنیت سازمان ملل با ناامیدی از صدام، تلاش کردند تا قطعنامه را تصویب کنند.

وی در خصوص پیروزی در عملیات کربلای 5 نیز اظهار داشت: وقتی رزمندگان از محور عملیاتی عبور کردند و به سنگرهای دشمن رسیدند. دیدند دشمنان با بیژامه استراحت میکنند. دشمن در این عملیات غافل گیر شد.

سردار افشار با بیان اینکه من در آن عملیات مسئولیت ستاد را بر عهده داشتم، گفت: این عملیات با حفاظت بسیار بالایی انجام شد. خوشبختانه در دوران دفاع مقدس یک وحدت ملی وجود داشت و همه به این وحدت افتخار میکنند. دشمن از طریق رسانهها تلاش کرد تا دفاع مقدس را زیر سوال ببرد اما موفق نشد. در تاریخ جنگهای معاصر سابقه ندارد که دو ابرقدرت شرق و غرب در مقابل یک کشور بایستند. مردم در دفاع مقدس در برابر شرق و غرب ایستادند و افتخار و عزت را به ارمغان آوردند.

وی تصریح کرد: برخی اوایل با دفن شهدای گمنام در اماکن عمومی همچون دانشگاه مخالفت میکردند اما یاد شهدا در همه جا نیاز و تاثیرگذار است. ملت ایران هنوز در صحنه هستند و از خود حماسه نشان میدهند.

سردار افشار در خصوص تریج فرهنگ ایثار و شهادت بیان داشت: زوایای حماسه  و افتخار باید در عرصههای مختلف بیان شود و این فرهنگ باید در عرصههای سیاسی و اقتصادی رونق یابد. ما باید از این سرمایه معنوی در حوزه های دیگر استفاده کنیم.

وی در خصوص 95 شهید گمنام که همراه با 175 شهید غواص امروز تشییع میشوند، گفت: این شهدا مربوط به سایر عملیاتهای دفاع مقدس هستند. یافتن شهدای مفقود الاثر نیاز به کاوشهای بسیار سختی دارد. عدهای که امروز کار تفحص را انجام می دهند انسانهای عاشقی هستند که در این راه شهید نیز دادهاند. بعد از فروپاشی صدام ما توانستیم که ادامه عملیاتهای تفحص را در خاک عراق انجام دهیم.

سردار افشار گفت: برخی از شهدا که دارای پلاک هستند، پیکرهایشان را به خانوادههایشان تحویل میدهند و جهت احراز هویت، سایر شهدا آزمایشات DNA صورت میگیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کمیته جستجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح تا یافتن آخرین شهید گمنام تفحص را انجام خواهند داد. البته کار تفحص به دلیل وسعت منطقه کار سختی است و براساس عملیات و شهدای آن عملیات تفحص را انجام میدهند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار