نامه ایران به شورای امنیت سازمان ملل؛

آمریکا و اسرائیل را برای ترور سردار سلیمانی مسئول بشناسید

تخت‌روان‌چی با اشاره به ترور سردار سلیمانی گفت: با توجه به پیامد‌های وخیم این اقدام تروریستی بر صلح و امنیت بین‌المللی، شورای امنیت باید آمریکا و رژیم اسرائیل را مسئول بشناسد.
کد خبر: ۴۹۸۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰ - 03January 2022

آمریکا و اسرائیل را برای ترور سردار سلیمانی مسئول بشناسیدبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، سید مجید تخت روانچی سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل همزمان با دومین سالگرد ترور سردار شهید قاسم سلیمانی در نامه‌ای به رئیس دوره‌ای شورای امنیت اظهار داشت: با توجه به پیامد‌های وخیم این اقدام تروریستی بر صلح و امنیت بین المللی، شورای امنیت باید به مسئولیت خود عمل کند و آمریکا و رژیم اسرائیل را مسئول بشناسد.

در نامه مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد به رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل آمده است: «این نامه را همزمان با دومین سالگرد ترور هولناک سردارشهید سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بخش رسمی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، و همراهانش، که در تاریخ ۱۳ دی ۱۳۹۸ در فرودگاه بین المللی بغداد، به دستور مستقیم رئیس جمهوری وقت آمریکا انجام شد، می‌نویسم تا شما را در جریان اطلاعات اخیر در مورد دخالت رژیم اسرائیل در این اقدام تروریستی شوم قرار دهم.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل اظهار داشت: رئیس سابق اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل در مصاحبه اخیر خود به دخالت این رژیم در ترور از پیش طراحی شده شهید سلیمانی اعتراف کرده و گفته که اطلاعات اسرائیل در این ترور نقش داشته و این یکی از دو ترور قابل توجه و مهم در دوره ریاست وی بوده است.

تخت روانچی گفت: همانطور که من مکرراً، از جمله در نامه‌های مورخ سوم، هفتم و ۲۹ ژانویه ۲۰۲۰ خود به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت، تأکید کرده‌ام، این عمل جنایتکارانه بین‌المللی نقض شدید تعهدات آمریکا تحت حقوق بین‌الملل بود و بنابراین موجب مسئولیت بین المللی آن است.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد افزود: این اقدام جنایتکارانه همچنین موجب مسئولیت کیفری همه کسانی است که به هر وسیله‌ای، بطور مستقیم یا غیر مستقیم، به برنامه‌ریزی یا انجام این عمل تروریستی کمک یا از آن حمایت کرده‌اند، که نمونه روشن آن نقش حمایتی و دخالت رژیم اسرائیل در این ترور است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: شهید سلیمانی در مبارزه با تروریسم بین المللی نقش مهمی داشت و به همین دلیل، به حق عنوان قهرمان مبارزه با تروریسم و سردار صلح به او داده شد. از این رو، ترور بزدلانه او هدیه و خدمت بزرگی به داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در منطقه بود و آن‌ها نیز از این ترور استقبال و از آن به عنوان دخالت الهی به نفع خود، یاد کردند.

تخت روانچی تاکید کرد: با توجه به پیامد‌های وخیم این اقدام تروریستی بر صلح و امنیت بین المللی، شورای امنیت باید به مسئولیت خود عمل کند و آمریکا و رژیم اسرائیل را به خاطر برنامه‌ریزی، حمایت و ارتکاب آن عمل تروریستی مسئول بشناسد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد اظهار داشت: در راستای حقوق و تعهدات ما بر اساس حقوق بین الملل، نیرو‌های مسلح ایران مصمم هستند با قوت به راه شهید سلیمانی در کمک فعالانه به ملت‌ها و دولت‌های منطقه، طبق درخواست آنها، برای مبارزه با گروه‌های تروریستی مورد حمایت خارجی تا ریشه کنی کامل آنها، ادامه دهند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در پایان نامه خود به رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل از وی خواسته است این نامه به عنوان سند شورای امنیت منتشر شود.

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل همچنین در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: سوم ژانویه، یادآور دومین سالگرد ترور شهید سردار سلیمانی توسط آمریکا با کمک رژیم اسرائیل است.

سفیر ایران در سازمان ملل با بیان اینکه "این اقدام جنایتکارانه موجب مسئولیت کیفری هر دو (آمریکا و اسرائیل) است"، اظهار داشت: علیرغم ناراحتی شدید عاملان این جنایت، سردار سلیمانی الگوی بسیاری برای مبارزه با تروریسم بین المللی شده است.

سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همراهانش از جمله ابومهدی المهندس بامداد سوم ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۳ دی ماه ۱۳۹۸)، در فرودگاه بین المللی بغداد، متعاقب حمله پهپادی آمریکا با دستور مستقیم دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت این کشور، به شهادت رسیدند.»

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار