نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری:

«مسجد» تکیه‌گاه وحدت و انسجام میان مسلمانان است

ماموستا «رستمی» گفت: مسجد، مدرسه‌ای برای تربیت انسان‌ها و مرکز راز و نیاز و تکیه‌گاه وحدت و انسجام میان مسلمانان است.
کد خبر: ۵۳۷۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۶ - 02August 2022

«مسجد» تکیه‌گاه وحدت و انسجام میان مسلمانان استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از کردستان، موزه‌ مسجد ـ مدرسه «دارالاحسان» امروز (سه‌شنبه) با حضور ماموستا «فایق رستمی» امام جمعه سنندج و نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری، «یعقوب گویلیان» مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، هیئت امناء مسجد جامع سنندج و جمعی از مسئولان، در سنندج افتتاح شد. 

ماموستا «فایق رستمی» در افتتاحیه این موزه‌ مسجد، اظهار داشت: مسجد، مدرسه‌ای برای تربیت انسان‌ها و مرکز راز و نیاز و تکیه‌گاه وحدت و انسجام میان مسلمانان است.

وی مسجد جامع سنندج را نماد اتحاد میان مسلمانان در کشور دانست و افزود: تاکنون شخصیت‌های علمی و مذهبی بزرگی در این مسجد خدمات ارزنده ارائه کردند و نقش مهمی در گسترش و نشر دین مبین اسلام در منطقه داشته‌اند و اکنون معرفی این شخصیت‌ها در این مکان می‌تواند تاثیر به‌سزایی در ترویج فرهنگ دینی و رشد فرهنگی جامعه داشته باشد.

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: امید است با بهره‌برداری از این ظرفیت، اقدامات ارزشمندی در راستای تقویت مباحث گردشگری مذهبی و توسعه و آبادانی منطقه انجام شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه شهرستان سنندج یکی از شهرهای مهم ایران است که تعدادی از دیدنی‌ترین مساجد کشور را در خود جای داده است، اظهار داشت: مسجد جامع سنندج یکی از زیباترین مسجدهای معروف در ایران است که ارزش تاریخی و هنری بسیار بالایی نیز دارد.

گویلیان اضافه کرد: مسجد- مدرسه دارالاحسان یا مسجد جامع سنندج بیش از ۲ سده محل آموزش علوم دینی و قرآنی و برپایی مستمر نماز جمعه بوده است و بسیاری از بزرگان و علما و شخصیت‌های دینی ما در این مسجد پرورش یافته‌ و به جایگاه والایی دست پیدا کردند.

وی با بیان اینکه این مسجد علاوه بر ارزش‌های والای کارکردی‌-‌یادمانی و ساختار معماری آن، نمایان‌گر گنجینه‌ای از تاریخ و تمدن این منطقه است، گفت: مسجد جامع (دارالاحسان) سنندج جزو جاذبه‌های گردشگری شاخص کشور محسوب می‌شود که در تاریخ دوم اسفند سال ۱۳۲۷، با شماره ۳۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، ایجاد موزه‌های تخصصی در استان را یکی از اهداف مهم این اداره‌کل خواند و گفت: ایجاد موزه‌ها در استان کردستان می‌تواند عاملی برای حضور گردشگر و احیاء سنت‌های قدیمی در استان باشد.

وی با بیان اینکه امروزه مفهوم موزه بسیار وسیع و متنوع شده است، یادآور شد: یکی از انواع این موزه‌ها، موزه بنا است که امکان حفاظت و بازدید عمومی برای معرفی بناهای شاخص و با ‌ارزش را ایجاد می‌کند و می‌تواند موزه‌ها و گالری‌های ثابت و یا موقت هنری و تاریخی در آن برپا شود.

گویلیان اظهار داشت: امید است با راه‌اندازی این موزه بنا بتوانیم گنجینه‌های فرهنگی، تاریخی و هنری این استان را بیش از پیش به کشور و جهان معرفی کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار