استاندار کردستان خبر داد؛

افتتاح و کلنگ‌زنی ۵۹۱ طرح در کردستان به‌مناسبت هفته دولت

«زارعی‌کوشا» از افتتاح و کلنگ‌زنی ۵۹۱ طرح با اعتباری بالغ بر ۳ هزار و ۱۳۶ میلیارد تومان همزمان با هفته دولت در استان کردستان خبر داد و گفت: هیچ پروژه‌ای تا قبل از تامین اعتبار، نباید در استان کلنگ‌زنی و یا به‌صورت نمایشی افتتاح شود.
کد خبر: ۵۴۰۸۲۴
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰ - 22August 2022

افتتاح و کلنگ‌زنی ۵۹۱ طرح در کردستان در هفته دولتبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از کردستان، «اسماعیل زارعی‌کوشا» استاندار کردستان، شامگاه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به‌مناسبت هفته دولت، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به‌ویژه شهیدان رجایی و باهنر و تبریک هفته دولت، اظهار داشت: انتخاب این هفته به‌عنوان هفته دولت، نشان‌دهنده شاخص بودن شهیدان باهنر و رجایی است و اگر در نظام اسلامی کارگزاری برای خدمت منصوب می‌شود، باید این شهدا را به‌عنوان معیار قرار داده و از آن‌ها تأسی بگیرد.

استاندار کردستان به مصوبات و دستاورد‌های سفر رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت به کردستان اشاره کرد و افزود: در جریان سفر رئیس جمهور به کردستان، ظرفیت‌های مناسبی برای استان فراهم شد که این فرصت را برای کردستان مغتنم شمرده و به‌راحتی از این اتفاق مهم عبور نمی‌کنیم.

زارعی‌کوشا از ۱۸۹ مصوبه و توافق با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف و بعضاً مجموعه‌های غیردولتی و بنیاد‌ها با اعتباری بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان در سفر ریاست جمهوری به کردستان خبر داد و گفت: این مصوبه‌ها در بخش‌های مختلف زیربنایی، زیرساخت‌های ورزشی و فرهنگی، راه‌های استان از جمله فرودگاه، بزرگراه‌ها، راه‌های اصلی و فرعی و راه‌آهن، پروژه‌های وزارت نیرو و تکمیل سد‌های استان، اجرای شبکه‌های انتقال آب، پایاب سدها، بخش‌های مختلف کشاورزی، عمران شهری و روستایی، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، کریدور شمال به جنوب، تکمیل بزرگراه بیجار به زنجان، سقز به بانه و سنندج به مریوان تعریف شده و علاوه بر آن برای نقاط حادثه‌خیر کردستان، اعتباری بیش از ۵ هزار میلیارد تومان مصوب شده است.

استاندار کردستان یادآور شد: برای حوزه منابع آب و تکمیل سد‌های عباس‌آباد، سیازاخ، چراغ‌ویس، علی‌آباد، رمشت، ژاوه، گاران، زیویه و همچنین آبرسانی به شهر سنندج، تصفیه‌خانه فاضلاب سنندج و آبرسانی به شهر‌ها و روستا‌های دارای تنش‌آبی مجموعاً اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مصوب شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای تکمیل پروژه‌های حوزه کشاورزی، شبکه آبیاری فرعی، حوزه‌های پایاب سده‌ها، کانال‌های کشاورزی، توسعه باغات، سیستم نوین آبیاری، گیاهان دارویی، آبخیزداری و آبخوان‌داری و زیرساخت مربوط به مجتمع‌های گلخانه‌ای نیز اعتباری بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان توافق و مصوب شده است.

زارعی‌کوشا به مصوبات حوزه بهداشت و درمان در جریان سفر رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت به کردستان اشاره کرد و اظهار داشت: تکمیل بخش‌های بیمارستانی استان از جمله اورژانس بیمارستان صلاح‌الدین شهرستان بانه، بلوک زایمان بیمارستان شهرستان کامیاران، غربالگری سرطان بیمارستان شهرستان سقز، مسکن متخصصان، سازمان انتقال خون، بیمارستان شهید قاضی سپاه، بیمارستان شهرستان قروه، تکمیل خانه‌های بهداشت و دیگر بخش‌ها در دستور کار است.

وی ادامه داد: در حوزه آموزش و پرورش و نوسازی مدارس نیز برای تکمیل مدارس نیمه‌تمام و مدارس روستایی، سنگی، کانکسی و محدوده بازآفرینی شهری، ۸۵۰ میلیارد تومان مصوب شده است.

استاندار کردستان تکمیل تالار اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اماکن ورزشی و فرودگاه شهرستان سقز، توسعه مراکز آموزش عالی و دانشگاهی، پایانه‌های مرزی و ساخت بیش از یک هزار واحد مسکن برای محرومین و اقشار نیازمند جامعه را از دیگر بخش‌های مصوبات عمرانی سفر رییس جمهور و اعضای هیئت دولت به کردستان عنوان کرد.

زارعی‌کوشا به تصویب ۲۷۸ طرح تولیدی، خدماتی و سرمایه‌گذاری با تسهیلاتی بالغ بر ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در جریان سفر رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت به کردستان اشاره کرد و گفت: در این سفر تسهیلات ارزی به ارزش ۵۵۰ میلیون یورو برای پتروشیمی بعثت و تسهیلاتی به ارزش یک هزار و ۹۳۴ میلیارد تومان برای ازدواج جوانان پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه چند طرح تولیدی پیشران در حوزه اقتصادی نیز در جریان سفر رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت به کردستان مصوب شده است، افزود: طرح گسترش تایر رازی، اسب آهنین شهرستان بیجار، پسماند در شهر‌های مختلف استان، مجتمع فولاد زاگرس و راه‌اندازی شرکت هواپیمایی بوئین که نیاز جدی برای توسعه استان است، مصوب شده است.

استاندار کردستان با بیان اینکه به زودی پرواز‌های فرودگاه سنندج روزانه خواهد شد، ادامه داد: پرواز تهران- سنندج و سلیمانیه نیز پیگیری شده و امیدواریم ظرف ۲ ماه آینده از سر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون درصدی از حقوق دولتی که معادن به حساب خزانه واریز می‌کنند، باید به استان کردستان بازگشته شود، اعلام کرد: از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ حدود ۲۲.۵ میلیارد تومان از سهم واریزی استان بازگشت شده که ۱۵ میلیارد تومان آن مربوط به سال گذشته بوده است.

زارعی‌کوشا از موافقت رئیس‌جمهور با بازگشت ۱۵ درصد از حقوق دولتی واریزی معادن به حساب خزانه به استان کردستان خبر داد و یادآور شد: یکی دیگر از مصوبات سفر رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت به کردستان، سرمایه‌گذاری شرکت‌های زیرمجموعه وزارت کار در ۱۰ شهرستان استان بوده که در حال پیگیری و انجام است.

وی گفت: امیدواریم این سرمایه‌گذاری‌ها به زودی اجرا و در چند سال آینده یک جهش، ثروت و درآمدزایی در کردستان به دنبال داشته باشد.

استاندار کردستان از افتتاح و کلنگ‌زنی ۵۹۱ طرح با اعتباری بالغ بر ۳ هزار و ۱۳۶ میلیارد تومان همزمان با هفته دولت در استان خبر داد و افزود: هیچ پروژه‌ای تا قبل از تامین اعتبار، نباید در استان کلنگ‌زنی و یا به‌صورت نمایشی افتتاح شود و پروژه‌های هفته دولت در حوزه‌های مختلف به‌صورت رسمی افتتاح خواهند شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها